معاونت‌ها و استانداری‌ها آخرین تکه پازل دولت سیزدهم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51603
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۹ |
«رسالت» عملکرد دولت از ابتدا تاکنون را بررسی کرد

معاونت‌ها و استانداری‌ها آخرین تکه پازل دولت سیزدهم

نیمه دوم سال از راه رسید و زمان سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنیم می‌گذرد. اگر بخواهیم سرعت گذر زمان را درک کنیم کافی است بگوییم بیش از 2 ماه از تشکیل دولت سیزدهم می‌گذرد و چیزی نمانده که 100 روز ابتدایی را نیز پشت سر بگذارد. حال طبق قرار قبلی قصد بررسی عملکرد دولت سیزدهم راداریم.
معاونت‌ها و استانداری‌ها آخرین تکه پازل دولت سیزدهم

حانیه مسجودی
نیمه دوم سال از راه رسید و زمان سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنیم می‌گذرد. اگر بخواهیم سرعت گذر زمان را درک کنیم کافی است بگوییم بیش از ۲ ماه از تشکیل دولت سیزدهم می‌گذرد و چیزی نمانده که ۱۰۰ روز ابتدایی را نیز پشت سر بگذارد. حال طبق قرار قبلی قصد بررسی عملکرد دولت سیزدهم راداریم.
دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ به‌صورت رسمی آغاز به کارکرد و تا به اینجای کار اقدامات قابل‌توجهی داشته و از طرفی بهتر است سرعت رسیدگی به امور را افزایش دهد.
تنها یک مقایسه منطقی بین روزها و ماه‌های ابتدایی دولت دوازدهم با دولت سیزدهم نشان می‌دهد که تفاوت از زمین است تا آسمان. حال به چند نکته از عملکرد دولت سیزدهم می‌پردازیم.
نکته نخست؛ ترکیب وزرای متخصص و باانگیزه
در تاریخ ۱۷ مردادماه بود که رئیس‌جمهور جدید وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و با حداکثر آراء ۱۸ تن از ۱۹ فرد پیشنهادی رأی آوردند. نمایندگان این رأی اعتماد حداکثری را به‌واسطه دفاع خوب رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی و عمل به توصیه رهبر انقلاب برای شکل‌گیری هرچه سریع‌تر دولت دانستند.افراد جوان، باتجربه و متخصص و از همه مهم‌تر، انقلابی و جهادی در وزارتخانه‌ها تکیه زدند و همین رأی اعتماد بالای مجلس به کابینه دولت سیزدهم منجر به شکل‌گیری سریع‌تر وزارتخانه‌ها و سروسامان دادن به امور مملکت شد.
نکته دوم؛ سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی
دولت سیزدهم با مشخص شدن وزرایش به هماهنگی امور بین وزارتخانه‌ها پرداخت و برخلاف دولت قبلی که یک سال نتوانست کرونا را مدیریت کند و در بزنگاه‌های مهم تصمیمات اشتباه اتخاذ می‌کرد و برای واردکردن واکسن بهانه‌های مختلفی می‌آورد، واردات واکسن را به هر طریق ممکن سرعت بخشید و به همین واسطه اکنون شاهد تزریق بیش از ۵۰ میلیون
 دز واکسن در سراسر کشور هستیم. این اقدام در وهله اول باعث امیدواری مردم برای عبور و شکست کرونا شد و در مرحله دوم اعتماد ازدست‌رفته آن‌ها به دولتمردان را احیا کرد.
نکته سوم؛رفتن بین مردم و شنیدن مشکلات و گزارش‌های استانی از زبان آن‌هانکته بعدی از تیتر آن مشخص است. دولت سیزدهم با شعار مبارزه با فساد و قرارگرفتن بین مردم رأی آن‌ها را گرفت و در اولین روزهای کاری خود به استان‌های کمتر برخوردار مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی سفر کرد. سفرهایی که برای تمام افراد و مسئولان رده‌بالا الگو و بدون کمترین تشریفات و هزینه اضافی انجام شد. این سفرها بدون اطلاع قبلی بود و رئیس‌جمهور شخصاً بین مردم قرار می‌گرفت و مشکلات آن‌ها را از زبان خودشان می‌شنید. او حتی در سفر به خراسان جنوبی به معدن زغال‌سنگ رفت و درد و دل‌های کارفرما و کارگران را شنید و دستوراتی برای رفع مشکلات آن‌ها داد. 
 مسئولیت سنگین رئیس‌جمهور و استفاده از زمان‌های سوخته
اکنون به‌روزهایی رسیده‌ایم که حامیان دولت سیزدهم خواستار شکل‌گیری هرچه سریع‌تر ساختار دولت در سراسر کشور هستند. هنوز استانداران، معاونان استانداران و معاونان وزرا و مدیران کل استان‌ها به‌طور کامل مشخص نشده‌اند و معلوم نیست افراد سر جای خود می‌مانند یا قرار است تغییر کنند. همین مسئله منجر به کند شدن رسیدگی به امور درسراسر کشور خواهد شد. سرعتی که بیش از هر چیزی برای دولت سیزدهم مهم است و نباید آن را از دست بدهند.یک‌بار رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان دولت روحانی تذکر دادند که یک سال متشکل از ۳ تا ۱۰۰ روز است و ۱۰۰ روز برای رسیدگی به امور فرصت کمی نیست. لذا دولتمردان سیزدهم نیز نباید فرصت و زمان را از دست بدهند و خیال کنند که مدت زیادی برای آن‌ها باقی است.اکنون تمام کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقد هستند که خرابه‌های دولت روحانی تحویل دولت رئیسی شده و شرایط برای دولت سیزدهم عادی نیست. 
آن‌ها ابتدا باید بدهکاری و کم‌کاری‌های مسئولان قبلی را برطرف کنند تا پس‌ازآن بتوانند مسائل را به سال ۱۴۰۰ و زمان حال برسانند و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند. اکنون راه درازی جلوی پای دولت سیزدهم قرار دارد و لزوم استفاده از زمان مشخص می‌شود.هرچند تا به همین امروز هم دولت حجت‌الاسلام رئیسی بسیار خوب عمل کرده است اما با توجه به روحیه جهادی و انقلابی رئیس‌جمهور و کابینه او انتظار می‌رود حوزه‌های بیشتری را در مدت‌زمان کوتاه‌تر مدیریت کند. اکنون تمام مردم کشور چشم‌انتظار دولت هستند تا با اقدامات انقلابی باعث کمی تغییر در معیشت شان شود و سختی‌های اقتصادی را که در دولت تدبیر و امید برای آن‌ها ایجاد شد برطرف کند، لذا مسئولیت سنگینی بر دوش حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.