معامله ترامپ و بن سلمان بر سر جسد خاشقچی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28970
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 19 شهریور 1399 - 23:02 |
پرونده ای که به سادگی بسته شد!

معامله ترامپ و بن سلمان بر سر جسد خاشقچی

 سرانجام پرونده ترور فاجعه آمیز و غیر قابل تصور جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی توسط دادگاهی فرمایشی در ریاض بسته شد! دولت ترامپ نیز ضمن حمایت از بسته شدن این پرونده، تعهد خود را در خصوص ادامه حمایت از بن سلمان و خاندان قاتل سعودی اعلام کرده است! 
معامله ترامپ و بن سلمان بر سر جسد خاشقچی

گروه بین الملل 
 سرانجام پرونده ترور فاجعه آمیز و غیر قابل تصور جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی توسط دادگاهی فرمایشی در ریاض بسته شد! دولت ترامپ نیز ضمن حمایت از بسته شدن این پرونده، تعهد خود را در خصوص ادامه حمایت از بن سلمان و خاندان قاتل سعودی اعلام کرده است! 
سکوت سازمان‌های رسمی حقوق بشری یا ساده سازی جنایت مشترک بن سلمان و دولت ترامپ از سوی آن‌ها، نقطه آشکار سازی برخورد و نگاه ابزاری غرب در قبال مقوله حقوق بشر است! کار به جایی رسیده است که حتی سیاستمداران غربی از جمله نمایندگان پارلمان‌های اروپایی نیز کمترین سخنی در خصوص جنایت بارز و آَشکار سعودی‌ها در قتل و مثله کردن یک منتقد به میان نمی آورند! در این میان، تکلیف هزاران کودک و زن بی‌گناهی که در یمن قربانی تروریسم سعودی شده اند کاملا مشخص است. تقریبا  دو سال از قتل خاشقچی، منتقد حکومت عربستان و روزنامه‌نگار صاحب‌نام در کنسولگری این کشور در استانبول می‌گذرد. اکنون دادگاه نهایی پرونده این قتل مجازات‌های اولیه را کاهش داده است. نام محکومان همچنان محرمانه است.در مجموع هشت نفر به اتهام قتل جمال خاشقچی  روزنامه‌نگار و مفسر واشنگتن پست دستگیر شده‌اند. هویت این افراد  مبهم است. دولت عربستان درباره محلی که این افراد در آن زندانی هستند نیز اطلاع‌رسانی نکرده است.
 اعلام حکم دادگاه فرمایشی ریاض 
اکنون، تقریبا دو سال پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، دادگاهی در ریاض، احکام مجازات متهمان این پرونده را اعلام کرده است.
شبکه دویچه وله گزارش داده است که پس از پایان این دادگاه صوری،  پنج نفر از متهمان اصلی این پرونده هر یک به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند. مجازات سه نفر دیگر نیز مجموعا ۲۴ سال اعلام شده است.جمال خاشقچی که روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ برای انجام امور کنسولگری به نمایندگی سیاسی عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود  به محض ورود به ساختمان کنسولگری به قتل می‌رسد. اسناد منتشر شده حکایت از اعزام یک گروه از سوی دولت عربستان برای قتل این منتقد حکومتی دارند.محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان که عملا زمام امور این کشور را برعهده دارد، نیز متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی شده بود.با این حال بن سلمان پس از مدتی مدعی بررسی پرونده خاشقچی توسط خودش شد! به عبارت بهتر  «قاتل» در مسند«رئیس دادگاه »نشست و برای جنایتی که خود و همراهانش انجام داده بودند تعیین تکلیف کرد! 
 صداهایی که قرار نیست شنیده شود! 
اینس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل که درباره قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت عربستان تحقیق می‌کند، در گزارش خود درباره این قتل، خواستار تحقیقات مستقل درباره مقامات دولت عربستان سعودی، از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، شده است. او گفته است که «شواهد و قرائن معتبر»دلالت بر نقش بن سلمان در قتل خاشقچی دارد.این در حالی است که بن سلمان، هرگونه مشارکتی در قتل روزنامه‌نگار سرشناس واشنگتن پست را  تکذیب می‌کند.
در دسامبر سال ۲۰۱۹، در محاکمه‌ای که با انتقاد گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری آن را «نمایشی» توصیف کردند، برای پنج متهم اصلی پرونده قتل خاشقچی، مجازات اعدام تعیین شد. اکنون، با رأی صادره از سوی دادگاه ریاض، احکام مجازات اعدام این افراد به۲۰ سال حبس تغییر کرده است. در زمان دادگاه اول گفته شد که نام‌ و اتهام متهمان محرمانه می‌ماند تا حکم آن‌ها قطعی شود. اینک که حکم قطعی صادر شده نیز، نه نامی از متهمان برده می‌شود و نه اتهام آن‌ها اعلام شده است.
 ادعای مضحکانه رسانه های سعودی 
بر اساس گزارش شبکه دویچه وله، رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند که کاهش مجازات این افراد به علت درخواست خانواده خاشقچی صورت گرفته است. در اردیبهشت گذشته صلاح، پسر بزرگ مقتول در توییتی نوشت که خانواده او، قاتلان خاشقچی را بخشیده‌اند. در محافل سیاسی و حقوق بشری این بحث درگرفت که خانواده با تطمیع یا تهدید مجبور به این کار شده‌اند تا متهمان مشمول مجازات اعدام نشوند.
سخنگوی قوه قضائیه عربستان با اعلام احکام مجازات این افراد، پرونده قتل جمال خاشقچی را مختومه اعلام کرده است.این در حالی است که پرونده قتل خاشقچی در ترکیه هم دنبال می‌شود و دادگاهی در خردادماه محاکمه غیابی ۲۰ نفر را که به طراحی و شراکت در این قتل متهم هستند، آغاز کرده است.دادستان ترکیه در دادگاه اعلام کرد که قتل خاشقچی از همان ابتدا طراحی شده بود و قرار بود که در صورتی که خاشقچی از رفتن به عربستان سر باز زند به اجرا دربیاید. این ارزیابی مغایر با مدعای عربستان است که برای قتل خاشقچی ابتدا به ساکن طرحی وجود نداشته است.
 افشاگری هایی که پایانی ندارد!
نقش دولت ترامپ در ماجرای قتل خاشقچی غیر قابل انکار است. سال گذشته هفته نامه انگلیسی  دیلی میرر ،فاش  کرد که  «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا قبل از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب  مجوز بازداشت او را صادر کرده بود.بر اساس این گزارش، یک افشاگر (که نامش فاش نشده) گفته است که کوشنر قبل از این که خاشقچی به قتل برسد و جسد او مثله شود، دستور بازداشت این روزنامه نگار را به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان داده بود.
این رسانه به نقل از هفته نامه انگلیسی «اسپکتیتور» افزود: اما دستگاه اطلاعات ترکیه این تماس تلفنی را رهگیری کرد و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور  ترکیه از این اطلاعات استفاده کرد تا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا را برای خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه تحت فشار قرار دهد.در این گزارش ادعا شده که تیم تحقیقات کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست دموکرات ها از این اتهامات آگاه هستند و قصد دارند همزمان با پیگیری تحقیقات استیضاح ارتباطات ترامپ با اوکراین  این مسئله را نیز بررسی کنند.
اسپکتیتور همچنین مدعی شده  که تعداد افشاگران اطلاعاتی که تمایل دارند شواهدی را در کمیته تحقیقات استیضاح ارائه دهند   هفت نفر است.تاکنون نام  سه افشاگر مطرح بوده است: افشاگر ناشناسِ افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که با افشاگری خود تحقیقات استیضاح را کلید زد،  «السکاندر ویندمن» سرهنگ ارتش و مدیر امنیت ملی آمریکا در امور اروپا و روسیه و «تیم ماریسون» مشاور ارشد ترامپ در امور روسیه و اروپا که برای شهادت به کمیته مجلس احضار شده اند.
افشاگر موضوع خاشقچی، این تعداد را به چهار نفر افزایش می دهد و این بدان معنا ست  كه احتمالا سه نفر دیگر نیز در راه هستند.خاشقچی نویسنده روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود که در مقطعی از نزدیکان خانواده سلطنتی حاکم قلمداد می شد و بعدها از سیاست های ولیعهد جوان عربستان سرخورده شد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای معامله ترامپ و بن سلمان بر سر جسد خاشقچی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.