مشکل مدیریت کشور این است که سیاست اول بوده واقتصاد دوم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54270
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۰۱ |
آل‌اسحاق:

مشکل مدیریت کشور این است که سیاست اول بوده واقتصاد دوم

یحیی آل‌اسحاق، اقتصاددان گفت: مشکل مدیریت کشور این است که همیشه «سیاست» اول بوده، «اقتصاد» دوم، رئیس‌جمهور باید این اولویت‌بندی را جابه‌جا کند
مشکل مدیریت کشور این است که سیاست اول بوده واقتصاد دوم

یحیی آل‌اسحاق، اقتصاددان گفت: مشکل مدیریت کشور این است که همیشه «سیاست» اول بوده، «اقتصاد» دوم، رئیس‌جمهور باید این اولویت‌بندی را جابه‌جا کند.به گزارش  تسنیم، اخیرا سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور طی جلسه‌ای با اقتصاددانان به موضوع تعیین تکلیف برخی از چالش‌های اقتصادی پرداخته است و در ادامه برای حل مسائل از اقتصاددانان ۴ پرسش اصلی را مطرح کرده است.یحیی آل‌اسحاق اقتصاددان و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در همین ارتباط در گفت‌وگو با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی انفرادی نیست و برآیند مسائل مختلفی ازجمله سیاسی، فرهنگی، و اجتماعی است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت این بخش‌ها نتایج اقتصادی را در کشور به وجود می‌آورد. باید شاخص‌های کلان کشور در وضعیت فعلی اقتصاد موردبررسی قرار گیرد.وی افزود: وضعیت امروز اقتصاد کشور ماحصل عوامل مدیریتی در حوزه اقتصاد، روابط بین‌الملل و اولویت‌های سیاسی است. متأسفانه با توجه به توانمندی کشور و پتانسیل موجود در ایران و ذخایر بالای نفت و گاز نباید شرایط فعلی اقتصادی ما این‌گونه باشد. در زمان حاضر ما از اهداف خود در اقتصاد فاصله زیادی داریم که برای حل موانع باید نخست شاخص‌های اولویت‌دار در کشور موردبررسی قرار گیرد. آیا در سیاست‌گذاری‌های ما موضوعات اقتصادی اولویت نخست را دارد؟وی در پاسخ به این پرسش که اصولا چرا حجم نقدینگی با توجه به سیاست‌های متعددی که دولت به‌کار گرفته است همچنان روند صعودی دارد، ابراز کرد: یکی از دلایل این موضوع را باید کسری بودجه دولت عنوان کرد که بخشی از این کسری بودجه از درآمدهای نفتی تأمین می‌شود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت باید کسری بودجه خود را یا از طریق مالیات یا فروش دارایی‌های خود یا افزایش قیمت ارز تأمین کند اگر نتوانست در این موارد به نتایج مناسبی دست پیدا کند درنهایت دست به استقراض می‌زند خود همین موضوع باعث می‌شود که مانتوانیم مدیریتی را در حجم نقدینگی کشور داشته باشیم.وی با اعلام اینکه«چرا ۸۰ درصد کسری بودجه دولت مربوط به هزینه‌های جاری آن است؟» گفت: وظیفه اصلی دولت موضوع حاکمیتی است اما امروز به موضوعات غیرحاکمیتی می‌پردازد، نباید دولت شرکت‌داری کند. ۵۰ درصد بودجه کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است، شرکت‌هایی که مدام در حال زیان‌دادن هستند و دولت پول مردم را هرساله برای جبران ضرر و زیان این شرکت‌ها هزینه می‌کند. باید در این رابطه یک تصمیم مناسب به‌کار گرفته شود باید فقط دولت به موضوعات حاکمیتی بپردازد، سیاست‌گذاری، نظارت و پشتیبانی وظیفه اصلی دولت است اما متأسفانه امروز دولت خود را مشغول به امورات غیرحاکمیتی کرده است.وی در خصوص یارانه پنهان و این‌که چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهان توسط دولت پرداخت می‌شود، متذکر شد: اگر یارانه‌ها براساس هدف‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها هزینه می‌شد به‌طور حتم ما نتایج مثبت آن را در بخش تولید می‌دیدیم. درنهایت مصرف‌کننده نیز با کاهش قیمت‌ها منتفع اصلی این موضوع بود اما این اتفاق به وجود نیامده است. امروز یارانه‌ها نه به جیب تولیدکننده رفته است نه مصرف‌کننده، به‌نوعی جریان‌های ذی‌نفع عاملی شده‌اند تا اهداف اساسی در پرداخت یارانه‌ها اجرایی نشود. به‌اعتقاد بنده نظام توزیع و نظام مدیریت در پرداخت یارانه‌ها متناسب با اهداف حرکت نکرده است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.