مرگ‌های پی‌درپی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49417
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۵۲ |
شمار قربانیان روزانه از مرز ۷۰۰ نفر گذشت

مرگ‌های پی‌درپی

این روزها را کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، روزی که شمار جان‌باختگان کرونایی در یک شبانه‌روز به700 تن برسد، کارشناسان حتی فراتر از این اعداد و ارقام را پیش‌بینی کرده بودند و رقم 1000 قربانی را به زبان آوردند.
مرگ‌های پی‌درپی

گروه اجتماعی
این روزها را کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، روزی که شمار جان‌باختگان کرونایی در یک شبانه‌روز به۷۰۰ تن برسد، کارشناسان حتی فراتر از این اعداد و ارقام را پیش‌بینی کرده بودند و رقم ۱۰۰۰ قربانی را به زبان آوردند.
 تا همین چند وقت پیش اگر این موارد را انعکاس می‌دادیم، متهم می‌شدیم به سیاه‌نمایی اما واقعیت کنونی همین است که می‌بینید، واقعیتی که تلخ است و گزنده و قابل کتمان نیست. نداشتن استراتژی و تفکری که بتواند بر کرونا غلبه کند، مرگ ۷۰۹ نفر دیگر را در کشور بر اساس آمار رسمی رقم‌زده و مقام‌های بهداشتی بارها اعلام کرده‌اند آمار حقیقی جان‌باختگان کرونا از آمار رسمی دو یا سه برابر بیشتر است. 
 روند صعودی قربانیان روزانه، شوخی نیست، جان آدم‌هاست که از دست می‌رود. هریک از قربانیان، پدران و مادران و خواهران و برادرانی هستند که می‌توانستند در صورت مواجهه درست مسئولان با معادله کرونا، همچنان در قید حیات باشند. حالا در این وضعیت آشفته که از درودیوار جامعه، بوی مرگ به مشام می‌رسد، سعید نمکی برای آخرین بار دست‌به‌قلم شده و سخنانش را در آخرین روز فعالیت به عنوان  سکاندار وزارت بهداشت و درمان  در قالب نامه منتشر کرده است. نامه‌ای که به‌زعم کارشناسان قابل‌پذیرش نیست. اگرچه مدافعان خط مقدم مبارزه با کرونا سنگ تمام گذاشتند اما حساب متولیان وزارت بهداشت جداست، آن‌ها نتوانستند در دوران مسئولیت خود، هدف‌گذاری درستی داشته باشند و اغلب، تصمیمات اشتباهی را اخذ کردند و تاوانش را مردم و کادر درمان داده‌اند و هنوز هم می‌دهند. 
بااین‌حال سعید نمکی در آخرین نامه خود تأکید کرده، هرچه در توان داشتیم به میدان آوردیم و با اشاره به شرایط سخت تحریمی نوشته است: «شاید مردم ندانند که در شرایط سخت تحریم و در این ایام سخت چگونه دارو و تجهیزات تهیه کردید، با ضیق منابع چگونه اکسیژن ساز و هزاران تخت اضافه نمودید، به چه صورت در طول یکسال تخت‌های ویژه را به بیش از دو برابر رساندید، 
یکسال و نیم مرخصی نرفتید؛ عزیزانتان را ندیدید، از خانواده‌هایتان ماه‌ها دورماندید، یک‌خواب و خوراک راحت نداشتید. دریافت‌های معمولی‌تان نیز به تأخیر افتاد ولی به‌جز دعا برای سلامتی بیمارانتان نفسی برنیاوردید و بعضا دشنه و خنجر و نیز زخم‌زبان هم تحمل کردید اما بدانید که محبوبیتتان را مظلومیتتان خواهد افزود. امواج بیماری را که بابی‌اعتنائی، سهل‌انگاری و عادی‌پنداری دیگران علی‌رغم فریادها، التماس‌ها و تمناهای این سرباز کوچک نظام سلامت بر دوشتان آوار شد و صدها داغ سوزان بر دل شما و مردم‌نهاد را ناجوانمردانه به‌پای بی‌کفایتی نظام سلامت ثبت کردند تا خود را از گزند اتهام برهانند و آنان که در سایه‌سار خنک نشسته بودند و دست به سیاه‌وسفید نمی‌زدند نیز در این شیپور دل‌خراش دمیدند و سمفونی جدیدی طراحی کردند که سازهای بادی را در بیرون و کوبه‌ای را در درون نواختند تا این‌همه زحمت و ایثار را بی‌ارزش جلوه دهند. واکسن را که ما در همه ابعادش به‌جز زیرساخت‌های تزریق کم تأثیرترین نقش را داشتیم آخرین روزهای این خدمت بهانه تخریب کردند که تردید نکنید در ایامی مناسب و در شرایطی آرام‌تر که موجب تشویش بیشتر خاطر مردم ماتم‌زده نشود از ابعاد آن پرده برخواهیم داشت تا مردم بدانند که چه اتفاقاتی رقم خورده است و زمان نیز خود پرده بردار و رسواگر قهاریست که بی‌تردید به کمک خواهد آمد و مردم عزیز درخواهند یافت که برای تهیه واکسن از خارج و داخل در
 یک و نیم سال چه کشیدیم و علاوه بر اثرات سوء تحریم‌ها و مجموعه کاسبان تحریم و شرکای بیرونی چه سناریوی خباثت‌آمیزی اجرا کردند.»
نامه‌نگاری‌های سعید نمکی از بدو شیوع کرونا زبانزد خاص و عام بوده است! وزیر بهداشت دولت دوازدهم هر بار که تعداد مبتلایان و قربانیان روزانه به مدد رعایت پروتکل‌ها و اقدامات کوتاه‌مدت فروکش می‌کرد، از دستاوردهایش می‌گفت و به دنبال صدور الگوی یگانه‌اش در مبارزه با کرونا به سایر کشورهای جهان بود و هربار هم که آمارها بالا می‌رفت، از زمین و زمان انتقاد می‌کرد که ما گفتیم و گوش ندادند! به هر ترتیب مدیریت کشورمان در حوزه مبارزه با کرونا بسیار بد بوده است، از یکسو، نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران می‌گوید «تعداد فوتی‌های 
۴۰ تا ۵۰ سال در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر شده و در هفته گذشته درصد مرگ ۱۰ تا ۲۰ساله‌ها نسبت به ماه‌های قبل ۵/۱برابر افزایش‌یافته است» و از سوی دیگر، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به مراقبت از ورود سویه لامبدا به کشور هشدار می‌دهد. 
زالی، در جلسه ستاد مدیریت مقابله با ویروس کرونا استان تهران، افزوده: تعداد بیماران سرپایی در بیمارستان‌های تهران از اواخر هفته گذشته کاهش‌یافته که این موضوع می‌تواند نویدبخش کاهش تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا باشد.
وی بابیان این‌که کل مراجعه به بیمارستان‌های تهران ۲/۳ دهم درصد و مراجعان سرپایی ۷/۲ دهم درصد کاهش‌یافته است، ادامه داده: مجموعه بیمارانی که اکنون در تهران بستری هستند به ۹ هزار ۷۷۲ بیمار رسیده که این عدد با تأخیر تغییر می‌کند.
زالی بابیان این‌که بیماران مبتلابه سویه دلتا ۵/۲روز به‌طور متوسط دیرتر ترخیص می‌شوند، گفته: حضور این بیماران در مراکز درمانی، طولانی‌تر است، تعداد بیماران بخش مراقبت‌های ویژه در پنج روز گذشته به عدد
 ۲ هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و خوشبختانه این تعداد افزایش نیافته است. 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید: سوش دیگری از کرونا به نام لامبدا نیز برای نخستین بار در کشور پرو مشاهده‌شده و اکنون این سوش به ۵۲ کشور جهان انتقال‌یافته و ما باید بسیار مراقبت کنیم تا این سویه جدید وارد کشور ما نشود. 
زالی بابیان این‌که سرایت‌پذیری سوش لامبدا نسبت به دلتا بیشتر و واکسن گریزی بیشتری دارد، افزوده: ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه لامبدا 
بیش از دیگر سوش‌های کرونا است. این‌گونه علاوه بر این‌که کشنده‌تر از گونه دلتا بود، میزان انتقال‌پذیری آن نیز بیشتر است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید در آمریکای جنوبی بود، یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد موارد ابتلا به کرونا در پرو به دلیل ظهور نوع لامبداست که در حال حاضر
 ۹۷ درصد موارد ابتلا به بیماری را در این کشور تشکیل می‌دهد.
براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، کرونا لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت‌پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی‌بادی‌ها منجر شود، همین مسئله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم‌اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدا کرونا قرار دهند.
به باور برخی از متخصصان عفونی علائم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک بوده، علائم اصلی شامل تب، سرفه خشک، تنگی نفس و خستگی ، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست‌وپا است.
در این وضعیت هولناک توصیه صاحب‌نظران افزایش سرعت واکسیناسیون است، دبیر کمیته علمی کووید۱۹ اخیرا در نشست خبری و در پاسخ به سؤال همشهری درباره مؤثر بودن تسریع واکسیناسیون همزمان با پیک پنجم که افراد حتی پس از تزریق دوز اول احتمال ابتلا دارند و فاصله طولانی‌تری در تزریق دوز دوم و ایجاد ایمنی کامل رقم می‌خورد‏، اظهار کرده:‌ ما امیدواریم با تمهیدات دولت جدید واکسیناسیون به سطحی برسد که جامعه هدف هر چه زودتر واکسینه شوند. البته دراین‌باره نیازمند همکاری تمام ارگان‌ها هستیم. به نظرم شاید هیچ توجیهی وجود نداشته باشد که چرا واکسن زودتر تهیه نشد اما هرقدر هم واکسیناسیون دیر شده باشد، همین حالا هم یک دقیقه سرعت در انجام واکسیناسیون می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند. پیک کنونی در ایران همان پیکی است که چند ماه پیش در هندوستان وجود داشت. هرچند این کشور هنوز نتوانسته از این پیک خارج شود اما با واکسیناسیون تا حدودی کنترل‌شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم تا تکمیل چرخه واکسیناسیون بیشتر شود. 
او این مسئله را هم مورد تأکید قرار داده که شاید اگر همین مقدار واکسیناسیون اندک هم انجام نمی‌شد، امروز آمارهای بیشتری را شاهد بودیم. باید این نکته را در نظر داشت که در کشورهایی هم که با سویه دلتا مواجه شده‌اند، اثر مثبت پوشش واکسیناسیون قابل‌مشاهده است و تعداد افراد مبتلا زیاد اما مرگ‌ومیر آن‌ها بسیار کم است. این نشان می‌دهد که ویروس راه فرار از سیستم ایمنی را بلد است اما یکی از امیدهایی که ما داریم و اصرار بر واکسیناسیون این است که شدت بیماری و مرگ‌ومیر کم شود.
دبیر کمیته علمی کووید۱۹ خاطرنشان کرده است: در ایران ممکن است ما چند ماه دیگر پیک دیگری داشته باشیم که سرایت و عفونت پذیری بالاتری نسبت به کرونای دلتا داشته باشد و حتی واکسن‌های کنونی هم تمهیداتی نیاز داشته باشند اما برای کاهش آسیب‌ها فعلا دو راه وجود دارد؛ واکسیناسیون جامعه هدف و رعایت پروتکل‌ها. چه‌بسا می‌بینیم که در کشور استرالیا هم باوجود واکسیناسیون اما در صورت افزایش آلودگی حتی
 به تعداد محدود، قرنطینه‌های بسیار سخت اعمال می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دوز رسیده است و باید بازهم این روند را تسریع کرد، چراکه این روزها شرایط بیمارستان‌ها اصلا خوب نیست و خبرگزاری مهر مطالبی را از سخنان رؤسای بیمارستان‌ها جمع‌آوری کرده که حکایت از روزهای سیاه مراکز درمانی دارد. تقی ریاحی رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم در گفت وگو با شبکه خبر اعلام کرده، با حجم بسیار زیاد مراجعات سرپایی و بستری مواجهیم و نشانه‌ای از کاهش مراجعات نداریم. به‌ناچار ما با دو تمهید یکی بستری موقت و دیگری ترخیص زودتر بیمارانی که حالشان بهتر است، خدمت‌رسانی به بیماران را مدیریت می‌کنیم.
ریاحی با توجه به برخی رفتارهای اجتماعی اخیر، افزایش بیماران را پیش‌بینی کرده و گفته با توجه به این حجم مراجعات، آمارهای فوتی‌ها همچنان بالا خواهد بود.
خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی نیز با اشاره به ثبات حجم بالای بیماران و مراجعه‌کنندگان بیان کرده: میزان ماندگاری بیماران در بخش‌های ویژه و آی سی یو افزایش‌یافته که این موضوع ما را با کمبود تخت و میزان بیشتر فوتی‌ها روبه‌رو خواهد کرد.
وی از مسئولان تقاضا کرده همه تلاششان را برای کاهش شیوع بیماری به‌ویژه در تهران بکنند برای این‌که پذیرش بیماران بیشتر دیگر میسر نیست.
در همین حال، سعیدرضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی تهران با اشاره به مشکلات کادر درمان در مقابله با کرونا افزوده: در موج پنجم فشار جسمی و روحی بسیار زیادی روی کادر درمان است، زیرا براثر سویه دلتا افراد جوان فوت می‌کنند. با توجه به این‌که بار اصلی مقابله با کرونا بر دوش کادر درمان و بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی است، اما دستیاران و رزیدنت‌ها با کمترین حقوق کار می‌کنند و اگر برای مردم دریافتی آن‌ها اعلام شود باورنکردنی است.
رئیس بیمارستان شریعتی بابیان این‌که دریکی، دو روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در بیمارستان شریعتی افزایش‌یافته است، افزوده: برای سویه‌های کرونا درمانی وجود ندارد و کار اصلی ما استفاده از اکسیژن، داروی کورتون، داروی ضد انعقاد و داروی رمدسیویر است که البته بحث زیادی درباره این دارو وجود دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.