مرهم بانک مرکزی روی زخم بورس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104335
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۱۷ |
اثرات تصمیم جدید بانک مرکزی برای حمایت از بورس بررسی شد؛

مرهم بانک مرکزی روی زخم بورس

به‌تازگی نشست شورای عالی بورس در جهت تأمین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی برگزار شد و محمدرضا فرزین پس از جلسه شورای عالی بورس، با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهامداران خرد، از تمهیدات لازم این بانک جهت تأمین مالی شرکت‌های بورسی خبرداد.
مرهم بانک مرکزی روی زخم بورس
به‌تازگی نشست شورای عالی بورس در جهت تأمین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی برگزار شد و محمدرضا فرزین پس از جلسه شورای عالی بورس، با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهامداران خرد، از تمهیدات لازم این بانک جهت تأمین مالی شرکت‌های بورسی خبرداد.وی با اشاره به ۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس، افزود: نخستین اقدام تضمین ۳۶۰ همت اوراق تأمین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تأمین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی است. رئیس بانک مرکزی انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن را دومین اقدام برای حمایت از بازار سهام اعلام کرد. فرزین اعلام کرد اقدام سوم اعطای ۱/۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند، است تا از این طریق به افزایش صادرات آن‌ها منجر شود.رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرای برنامه حمایتی نظام بانکی، باهدف تقویت بازار سرمایه و ثبات بورس خبر داد و کلیات جلسه شورای عالی بورس را بسیار خوب ارزیابی کرد و عنوان داشت که ابزارهای در اختیار بانک مرکزی و نظام بانکی به کمک به بازار سرمایه خواهد آمد. ادامه برنامه حمایتی از بورس و سهامداران، روز شنبه مورخ ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام داشت که امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی مجاز شده است. وی دراین‌باره اظهار داشت: کمیته بازگشت ارز حاصل از صادرات با بهره‌گیری از ظرفیت تبصره بند یک ماده ۸ آیین‌نامه فوق، در راستای توسعه صادرات صنایع فلزی از یکسو و تأمین مصارف ارزی زنجیره مذکور از قبیل تأمین مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین تأمین انرژی‌های موردنیاز این صنعت از سوی دیگر، امکان واردات در ازای صادرات ایشان و سایر شرکت‌های هم‌گروه را با نرخ توافقی مجاز دانست. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بدین ترتیب، منابع حاصل از صادرات کلیه اقلام تولیدی و زنجیره صدرالاشاره می‌تواند به مصارف ارزی مربوط به این زنجیره حسب تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داده شود. وی تأکید کرد: این تصمیم مهم، موجب افزایش صادرات صنعت فولاد و فلزات رنگین اساسی به علت جذابیت ایجادشده در صادرات می‌شود و به‌تبع آن، تأمین ارز پروژه‌های توسعه زنجیره‌ی فولاد و فلزات رنگین اساسی، تسهیل و تسریع خواهد شد. این موضوع بر درآمدهای آتی و رشد تولیدات محصولات شرکت‌های فولادی و فلزی حاضر در بورس کشور نیز مؤثر خواهد بود.به‌موجب تصمیم جدید بانک مرکزی برای حمایت از بورس به گفت‌وگو با احمد اشتیاقی و فردین آقابزرگی، کارشناسان بازار سرمایه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه:
تسهیل‌گری برای صادرکنندگان، رشد بازار بورس را به همراه خواهد داشت

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تصمیم جدید بانک مرکزی برای حمایت از بورس پرداخت و بیان داشت که امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی اتفاقی مثبت برای بازار بورس است. 
وی درتوضیح بیش‌تر این موضوع با تأکید بر لزوم بسترسازی برای رشد سودآوری بیش‌تر شرکت‌ها افزود: به طورکل هرتصمیمی که برای صادرکنندگان تسهیل‌گری به همراه داشته باشد، رشد سودآوری شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت. مادامی‌که رشد سودآوری شرکت‌ها عملیاتی گردد، بازار سرمایه تأثیر مثبت خواهد پذیرفت و وضعیت بهتری را سپری خواهد کرد. در این راستا می‌توان عنوان داشت که امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی اثرات مثبتی را برای بازار رقم خواهد زد. 
اشتیاقی تصمیمات حمایتی از صادرکنندگان را اقدامی مثمرثمر خواند و دراین‌باره تصریح کرد: مجاز شدن واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی فشار بر صادرکنندگان را کاهش خواهد داد و فرصتی ارزنده را رقم خواهد زد تا شرکت‌های صادرات محور بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را با بهای بیش‌تری به فروش برسانند یا با ارز حاصل از صادرات خود، واردات انجام دهند. چنانچه این روند صورت گیرد، صادرکنندگان می‌توانند باقیمتی بیش‌تر از دلارنیمایی محصول را در بازار به فر‌وش برسانند. کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را با بهای بیش‌تری به فروش برسانند یا با ارز حاصل از صادرات خود، واردات انجام دهند، رشد سودآوری عملیاتی خواهد شد و درنتیجه بازار با اثرات مثبت حاصل از تصمیم‌های حمایتی مواجه خواهد شد. او متذکر شد: تصمیم اخیر بانک مرکزی نشان‌دهنده آن است که سیاست‌گذار به منطق بازار تن می‌دهد. این منطق برای بازار اثرات آنی نیز را به همراه خواهد داشت و براین اساس در آینده چنین تصمیماتی افزایشی خواهد داشت. وی در‌پایان این گفت وگو یادآور شد: تصمیمات حمایتی به‌ویژه تصمیمات مبتنی بر حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان زمینه‌ساز رشد تولید است. مادامی‌که رشد تولید اتفاق بیفتد، رشد سودآوری عملیاتی خواهد شد و رشد بازار سرمایه نیز تحقق پیدا خواهد کرد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه:
ایجاد اعتماد، عنصر اول در بهبود بازار سرمایه است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تصمیم حمایتی بانک مرکزی مبنی بر امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی پر‌داخت و دراین‌باره بیان کرد: باید در یک فضای اقتصادی متکی بر عرضه و تقاضا حرکت سکنیم و همسو باسیاست‌های اقتصاد غیردستوری باشیم. بنابراین حرکت در راستای سیاست‌های آزاد اقتصاد حائزاهمیت است و هرگونه تصمیمی از این قبیل که سبب گشایش، شفاف‌سازی یا کشف قیمت صحیح در بازار ارز شود و منتهی به کمتر شدن فاصله ارز دولتی و ارز آزاد شود، نوید بسیار خوبی است. 
وی همچنین ادامه داد: حرکت با محوریت همسان‌سازی اقتصاد دستوری به‌سوی اقتصاد غیردستوری گامی حائزاهمیت است و نتایج خوبی را رقم خواهد زد. دراین راستا می‌توان عنوان داشت که امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی اگرچه که محدود به یک صنعت است اما اقدامی مثبت تلقی می‌گردد. 
وی درخصوص حمایت از بازار بورس با اشاره به چالش‌های موجود بازار افزود: حمایت از بازارهای مالی امری متداول است اما در این فرآیند متولی امر حمایت می‌بایست مشخص باشد؛ بدین معنا که باید د‌ر مقام یک شخص مستقل تصمیم‌گیری شود. اگر قرار است سازمان بورس به انجام چنین مهمی بپردازد، باید تعاریف قانونی سازمان بورس اجرایی و عملیاتی شود. آقابزرگی با اشاره به اجرای قوانین موجود و پرهیز از تصمیمات آنی همچنین خاطرنشان کرد: وظایف سازمان درخصوص حمایت از سهامداران و تصمیماتی که منتهی به ایجاد ضرر و زیان برای سهامداران می‌شود، تعریف‌شده است و می‌بایست از آن بهره برد. ازآنجایی‌که از بیش‌تر چالش‌های به وجود آمده برای سهامداران خرد به‌موجب تصمیمات ذی‌نفعانه دولت بوده است، می‌بایست در فرآیند حمایت از بورس از تصمیمات آنی دوری کرد. تصمیمات ذی‌نفعانه دولت سبب می‌شود سود شرکت‌ها کاهش پیداکند و قیمت‌گذاری دستوری نیز اجرایی شود. 
آقابزرگی بابیان اینکه برای تحقق حمایت از بورس باید از تصمیمات ذی‌نفعانه دوری کرد، بیان داشت: به طورکل ورود یک بازیگر به بورس و عدم عکس‌العمل ناظر نادرست است و موجب افزایش سطح بی‌اعتمادی می‌گردد. بنابراین پرداختن به موضوع حمایت از بازار از دریچه کاربردی و عملیاتی ارکان بورس تداوم در اتخاذ تصمیمات ذی‌نفعانه دولت است و نادرست می‌باشد. وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه همواره باید از تصمیمات ذی‌نفعانه دوری کرد و پیش از وقوع چنین تصمیماتی، می‌بایست سازمان بورس ورود پیدا کند، بیان داشت: سازمان بورس می‌بایست از تصمیمات ذی‌نفعانه در فرآیند حمایت از بورس جلوگیری کند و مانع از اتخاذ چنین موضوعاتی شود. بیشترین بهره‌بردار از بازار بورس از سال ۹۹ در بازار بورس دولت بوده است بنابراین تخصیص اعتبار یا منابع بر عهده سایر صندوق‌ها و سایر سهام‌داران جایز نیست و مشکلی را از مشکلات کلان بازار بورس حل نخواهد کرد اما امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی اقدامی مثبت و نویدبخش است. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.