مخالف عرضه خودرو در بورس نیستیم مخالف انحصار هستیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81807
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۲۱ |
از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد :

مخالف عرضه خودرو در بورس نیستیم مخالف انحصار هستیم

رشدقیمت خودروموجب شد تا سیاست‌گذار کلان درحوزه پا به میدان گذاشته و در نتیجه پیشنهادعرضه خودرو در بورس مطرح شود . 
مخالف عرضه خودرو در بورس نیستیم مخالف انحصار هستیم

رشدقیمت خودروموجب شد تا سیاست‌گذار کلان درحوزه پا به میدان گذاشته و در نتیجه پیشنهادعرضه خودرو در بورس مطرح شود . 
خوب و بدهای عرضه خودرو در بورس سبب شد تا برخی از انتقادها از سوی کارشناسان و  نمایندگان مردم در مجلس مطرح شود . در این میان شورای رقابت نیز خواستار توقف عرضه خودرو در بورس شد. با این حال به دنبال جلسات متعدد شورای رقابت ، وزارت صمت و شورای عالی بورس تصمیم بر آن شد که عرضه خودرو در بورس می تواند منجر به تعادل عرضه و تقاضا در بازار شده و به عنوان راه حلی مقطعی کاربرد خوبی داشته باشد . 
در این میان اگرچه اعلام شد که برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با عرضه خودرو در بورس مخالف هستند اما در گفت‌وگو با این نمایندگان آنچه که بیش از هرچیز به نظر می‌رسد نه مخالفت آنها با عرضه در بورس بلکه مخالف با انحصار است . 
این گروه معتقدند که انحصار در هر بازاری موجب فساد شده و نمی‌تواند تصمیمات اتخاذ شده را به نتیجه برساند. 
 محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم یزد در مجلس:  قیمت گذاری دستوری  و انحصار، حلال مشکل قیمت خودرو نیست
محمدرضاصباغیان بافقی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره تأکید کرد: مشکلی با فروش خودرو در بورس نداریم اما انحصار باید از همه کالاها از جمله خودرو برداشته شود. 
وی با اشاره به اینکه نباید نه در واردات و نه در فروش خودرو مشکل داشته باشیم، افزود: قیمت گذاری دستوری و انحصار ،حلال مشکل قیمت خودرو نیست و بایستی از دستور کار خارج شود.  
این نماینده مجلس خواستار آزاد سازی واردات خودرو شد و تصریح کرد: اگر تنها خودرو در بورس فروخته شود مجدد ایجاد انحصار و بازار  جدید خواهد بود . 
 حجت الاسلام محمد باقری  نماینده مردم بناب در مجلس: وزارت صمت نباید تنها  منافع خودروسازان را در نظر بگیرد 
از سوی دیگر محمد باقری ،نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس اقدامی مثبت در جهت کاهش قیمت خودرو و بهبود کیفیت کار خودرو ساز است، اظهار داشت: با این وجود چنین طرح‌هایی در جامعه حکم مُسکن را دارد و چنین پیشنهادی از سوی دولت در گذشته سابقه نداشته است. 
وی با تأکید بر اینکه برای متعادل و متناسب شدن قیمت خودرو باید انحصار در بازار شکسته شود، افزود: نباید خودرو سازی تنها در انحصار دو خودرو ساز در کشور باشد،درحال حاضر خودروسازان خوبی در کشور فعالیت می‌کنند و برای حضور در بازار اعلام آمادگی کرده‌اند . 
وی با تأکید بر اینکه دولت باید از صحنه تولید و فروش خودرو خارج شود ، خواستار آزاد سازی واردات خودرو شد و گفت: وزارت صمت نمی‌تواند سخنگوی خودروسازان باشد و تنها منافع آنان را در نظر گیرد. 
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی برخی از سرمایه گذاران برای ورود به عرصه واردات خودرو گفت:
 سرمایه گذاری برای این امر از سوی سرمایه گذارانی در داخل و خارج انجام می‌شود .
باقری با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس پیشنهاد خوبی است اما برای حل مشکل خودروسازان کافی نیست، اضافه کرد : دولت باید واردات و تکنولوژی خودرو را شکسته و نه تنها برای دو خود رو ساز مطرح بلکه به سایر خودرو سازانی كه مایلند در این بخش سرمایه گذاری کنند ، شرایط را تسهیل کند . 
وی با ابراز تأسف از اینکه در کشور در قانونگذاری و اجرا چندصدایی به وجود آمده است، گفت: 
شورای رقابت نهادی نظارتی است که بر قیمت‌ها نظارت می‌کند اماخود تشکیلاتی دولتی است و مسائل رقابتی در این شورا مطرح است که مانع از انجام درست وظایف این شورا می‌شود . بنابراین ابتدا باید این مسائل حل و فصل شود.
  سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس: نباید با منع واردات در بازار خودرو خودتحریمی ایجاد کنیم
​​​​​​​سید مجتبی محفوظی ،نماینده مردم آبادان در مجلس نیز درادامه این گفت‌وگو گفت: متأسفانه خودروهای تولیدی در کشور از جهت کیفیت و ایمنی شرایط درستی ندارند و با قیمتی بالا به مصرف کننده عرضه می‌شوند که این امر ظلم به مصرف کننده است. وی با تأکید بر اینکه هموطنان ایرانی باید بتوانند از بهترین خودروها استفاده کنند، افزود: نباید مانع واردات خودرو شویم و خود به نوعی در بازار خودرو خود تحریمی ا یجاد کنیم، اگر خودروهای ایرانی با خودروهای خارجی رقابت کنند نه تنها قیمت خودرو واقعی می‌شود بلکه شرایط برای بهبود کیفیت محصولات خودروسازان نیز فراهم خواهد شد.  این نماینده مجلس با اشاره به اینکه   عرضه خودرو نباید تنها به بورس منحصر شود، اظهار داشت: هر ایرانی باید بتواند خودرو را مستقیما از خودروساز   بخرند و واسطه‌ها در این مسیر موجب افزایش قیمت خودرو می‌شوند.  وی در پایان تأکید کرد: قیمت خودرو باید واقعی شود ، فرق نمی‌کند که در کجا عرضه شود . 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.