محصولات دفاعی؛ مهمان جدید سبد صادراتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33552
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 27 آبان 1399 - 7:50 |
گزارشی از سفر وزیر دفاع عراق به تهران؛

محصولات دفاعی؛ مهمان جدید سبد صادراتی

«اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش» این گزاره‌ مرحوم اقبال لاهوری در پاسخ به جمله مسئولینی است که «اگر می‌خواهی نان داشته باشی، زور داشته باش.» به تعبیر متفکر شهید استاد مطهری، اقبال می‌گوید اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش.
محصولات دفاعی؛ مهمان جدید سبد صادراتی

وحید عظیم‌نیا
«اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش» این گزاره‌ مرحوم اقبال لاهوری در پاسخ به جمله مسئولینی است که «اگر می‌خواهی نان داشته باشی، زور داشته باش.» به تعبیر متفکر شهید استاد مطهری، اقبال می‌گوید اگر می‌خواهی نان داشته باشی، آهن باش. (نمی‌گوید آهن داشته باش، بلکه آهن باش) یعنی شخصیت تو شخصیتی محکم به صلابت آهن باشد. می‌گوید شخصیت داشته باش؛ چرا به‌زور متوسل می‌شوی، چرا به اسلحه متوسل می‌شوی.
این همان وجه‌تمایز مکتب نظام اسلامی با لیبرال دموکراسی است که اولی می‌گوید آهن باش تا نان داشته باشی، ولی دومی معتقد است آهن داشته باش تا نان داشته باشی؛ روشن است که داشتن آهن الزاما به داشتن نان منتج نمی‌شود، اما حتما نتیجه آهن بودن، داشتن نان است. جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین دلیل این مدعاست که در همان اوایل انقلاب اسلامی بدون آنکه آهن داشته باشد، آهن شد و نتیجه آن کِشت‌ها امروز درو می‌شود.
روزگاری جمهوری اسلامی ایران برای «واردات» تجهیزات دفاعی حتی سیم‌خاردار تحریم بود، اما به برکت آهن بودن و مقاومت استثنایی مردم این مرزوبوم و رهبری حکمیانه انقلاب، این روز‌ها زمزمه تحریم «صادرات» محصولات دفاعی کشورمان مطرح بود. البته بخشی از محدودیت‌های هسته‌ای در برجام از سوی دولت روحانی پذیرفته شد تا بلکه تحریم‌ها بالمره لغو شود، اما نه‌تنها تحریم‌ها لغو نشد که تشدید هم شد؛ بااین‌وجود بازه زمانی محدودیت‌های تسلیحاتی ایران پنج‌ساله بود که موعد آن ۲۷ مهر ۹۹ به سر رسید؛ لغو محدودیت‌های نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی به ایران بخشی از این محدودیت‌ها بود که اعلام شد، رفع شده است.
به‌هرروی، حوزه دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تلاش شبانه‌روزی و همت مثال‌زدنی در بیش از چهار دهه گذشته، توانسته است ضمن بومی کردن تأمین امنیت و تضمین آن، به دستاورد‌ها و محصولات متنوعی دست یابد که امروز می‌تواند با عرض‌اندام در بازار منطقه‌ای و بین‌المللی به ارزآوری کشور کمک کند و ثابت کند، آهن باشی، نان هم داری.
کشور‌های همسایه ازجمله بازار هدف برای فروش محصولات دفاعی کشورمان می‌توانند تلقی شوند و به اذعان خبرگان حوزه نظامی این توانایی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که بخشی از نیاز‌های دفاعی کشور‌های همسایه را که درباره آن‌ها ملاحظاتی نداریم، تأمین کند. عراق یکی از همین کشور‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان یک خریدار بالقوه مطرح باشد.
 اعلام آمادگی برای تقویت قدرت دفاعی عراق
«جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع جمهوری عراق روز شنبه هفته جاری با ورود به تهران مورد استقبال رسمی امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر «دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح» کشورمان قرار گرفت.
امیر حاتمی در این دیدار، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت به‌ویژه شهیدان سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اظهار داشت «این دو فرمانده حق بزرگی بر گردن ملت‌های ایران و عراق و منطقه و بشریت دارند و رزمندگان محور مقاومت و ملت‌های ایران و عراق از خون قهرمانان خود نخواهند گذشت.»
وی همچنین گفت «در استقرار امنیت در منطقه همکاری‌های خوبی بین دو کشور ایران و عراق در جریان مبارزه با تروریسم برقرار بوده است و آن را الگوی مناسبی ارزیابی می‌کنیم و توسعه و آبادانی عراق را لازمه استقرار ثبات و امنیت در آن کشور می‌دانیم و برای مشارکت در بازسازی و توسعه عراق آماده‌ایم.»
وزیر دفاع در دیدار با همتای عراقی خود یادآور شد «ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه محدود به سال‌ها و دهه‌های اخیر نبوده؛ بلکه این شرایط متأسفانه در سده‌های گذشته کمابیش بوده و همه‌ آن‌ها ناشی از دخالت بیگانگان و قدرت‌های استعمارگر و مستکبر بوده و امروز منطقه، شرایط بسیار حساس و دشواری را سپری می‌کند. چنانچه مقاومت ملت، نیرو‌های مسلح و دولت عراق و سوریه در مقابل متجاوزین و تروریست‌های جنایتکار نبود چه‌بسا منطقه وضعیت نامعلوم و خطرناکی داشت.»
وی گفت: رفتار‌های قدرت‌های بزرگ و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ آمریکا نشان داد طرح‌های طولانی‌مدتی را برای ناامن سازی منطقه طراحی کرده‌اند. معتقدیم که کشور‌های منطقه باید خود، امنیت منطقه را تأمین و مدیریت کنند و تا زمانی که نیرو‌های فرامنطقه‌ای حضور و دخالت داشته باشند دستیابی به ثبات و صلح امکان‌پذیر نخواهد بود.
امیر حاتمی در ادامه دیدار با وزیر دفاع عراق تأکید کرد: «وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان که ماحصل تحریم‌های ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق را تأمین و برآورده کند.»
جمعه عناد سعدون وزیر دفاع جمهوری عراق در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران به‌عنوان کشور دوست، برادر و همسایه اظهار داشت «در تلاشیم در سایه تبادلات دوجانبه ایران و عراق توانمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق برای مبارزه و نابودی تروریسمی که همچنان ریشه‌های آن در منطقه فعال هستند را تقویت کنیم و بر این اساس تا نابودی کامل آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.»
این مقام عراقی همچنین اظهار داشت: «افتخار می‌کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستیم داعش را در عراق شکست دهیم و ملت عراق هرگز کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن و شکست داعش را فراموش نخواهند کرد و همواره قدردان جمهوری اسلامی ایران برای کمک و حمایت‌های بی‌دریغ برادرانه از ملت و دولت عراق هستیم.»
 غلبه بر بحران‌ها در سایه همکاری مشترک
وزیر دفاع عراق همچنین ظهر روز یک شنبه ۲۵ با آبان با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کرد. در این دیدار دریابان شمخانی با اشاره به همکاری‌های خوب و مؤثر دفاعی و امنیتی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته از سوی آمریکا و ایادیش در منطقه و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران برای نجات شهر‌های عراق از اشغال داعش تصریح کرد؛ این همکاری‌ها متضمن ثبات و امنیت منطقه است و باید تا سطوح راهبردی ارتقاءیافته و نهادینه شود.
شمخانی با بیان اینکه یکی از اهداف اعلامی آمریکا از حضور در منطقه غرب آسیا ایجاد اختلاف و درگیری میان کشور‌های منطقه است؛ بر ضرورت هوشیاری همه کشور‌های منطقه برای مقابله با این توطئه شوم تأکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، حفظ امنیت مرز‌های دو کشور را بسیار بااهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مؤلفه‌ ناامنی که بخواهد آرامش مردم دو کشور بر هم زند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
شمخانی، با اشاره به اعتراف صریح مقامات ارشد آمریکایی مبنی اینکه حضور آنان در منطقه غرب آسیا جز جنگ‌افروزی، بی‌ثباتی و از بین رفتن منابع حیاتی منطقه نتیجه‌ای نداشته با تمجید از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق تصریح یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد صلح و آرامش در این منطقه خروج کامل نظامیان آمریکا است.
در ادامه این دیدار جمعه عناد سعدون با قدردانی از حمایت و کمک‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران در دفع شر تروریسم از کشور عراق بر تقویت و گسترش روابط ایران و عراق به‌ویژه در حوزه‌های نظامی و امنیتی تأکید کرد. وی با بیان اینکه هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر روابط دو کشور تأثیرگذار باشد تصریح کرد؛ تجربه دو کشور در جریان مبارزه با داعش نشان داد در سایه همکاری مشترک می‌توان بر بحران‌ها غلبه کرد و فرصت‌های مناسبی برای همکاری در سایر حوزه‌ها به‌منظور رفاه و آرامش مردم دو کشور ایجاد کرد.
وزیر دفاع عراق عصر روز یک شنبه در ستاد فرماندهی کل سپاه، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه دیدار و گفت وگو کرد. سرلشکر سلامی در این دیدار اظهار داشت: «ما قطعا انتقام خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از قاتلان او و در میدان خواهیم گرفت.»
وی با تأکید بر اینکه این انتقام به پیگیری روند حقوقی شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس ربطی ندارد ادامه داد: «البته مطمئن هستیم که فرزندان عراق بزرگ هم انتقام خون سردار رشید خود شهید ابومهدی المهندس را خواهند گرفت.»
سرلشکر سلامی افزود «بدون تردید در جهان اسلام قاطعانه‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین نقش را در سقوط و سرنگونی داعش و طرح‌های صهیونیستی و آمریکایی در منطقه، سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس ایفا کردند.» فرمانده کل سپاه گفت «شهید سلیمانی شکست داعش را از عراق آغاز کرد و عراق ابتدای طلوع خورشید سلیمانی به‌عنوان فرمانده جریان مقاومت بود. طلوع اصلی او با شهادتش همراه شد و آمریکایی‌ها نمی‌توانستند این درخشش را ببینند بنابراین تلاش کردند تا او را از بین ببرند.»
همچنین جمعه عناد سعدون در این دیدار گفت «ایران در زمان‌حساس حمله داعش به عراق کمک‌های حیاتی کرد. برادران ما در جمهوری اسلامی ایران ما را در مبارزه با تروریسم داعش یاری کردند و در آن زمان هر آنچه را نیاز داشتیم به ما تقدیم کردند و ما این را فراموش نمی‌کنیم.»
وی گفت که در گفت وگو با مقامات ایرانی به ما قول داده شد درباره امنیت مرز‌ها و نیز امنیت عراق به ما مساعدت شود. 
جمعه عناد سعدون افزود: هدف از سفر به تهران این است که روابط دوجانبه را گسترش دهیم و هر آنچه موردنیاز ارتش عراق است از جمهوری اسلامی ایران درخواست و تهیه کنیم.»
شامگاه یک شنبه نیز جاسم المعارج فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق با حضور در مقر ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه در تهران با دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و پیرامون مسائل و تحولات منطقه و راهکار‌های ارتقای همکاری‌های فی‌مابین برای تقویت امنیت پایدار منطقه‌ای تبادل‌نظر کردند. 
سرلشکر سمیر زکی حسین فرمانده هوانیروز ارتش عراق نیز با امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.
به‌هرروی توسعه روابط ایران و عراق ضمن تضمین تأمین امنیت، می‌تواند منجر به تبدیل بازار بالقوه عراق به بازار بالفعل فروش محصولات دفاعی ایران شود.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای محصولات دفاعی؛ مهمان جدید سبد صادراتی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.