مجادله در قلب ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31198
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۵۲ |

مجادله در قلب ناتو

منازعات میان اعضای ناتو با یکدیگر، وارد فاز تازه‌ای شده است. این منازعه، هم خود را در بحران قره‌باغ و هم در بحران‌های ناشی از اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا نشان داده است. در جریان بحران قره‌باغ، کشور یونان به سود ارمنستان وارد منازعه شده و در مقابل، ترکیه، عضو دیگر ناتو رسما از آذربایجان حمایت می‌کند.
مجادله در قلب ناتو

گروه بین‌الملل 
منازعات میان اعضای ناتو با یکدیگر، وارد فاز تازه‌ای شده است. این منازعه، هم خود را در بحران قره‌باغ و هم در بحران‌های ناشی از اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا نشان داده است. در جریان بحران قره‌باغ، کشور یونان به سود ارمنستان وارد منازعه شده و در مقابل، ترکیه، عضو دیگر ناتو رسما از آذربایجان حمایت می‌کند. دیگر اعضای ناتو نیز با نگرانی در حال رصد اوضاع هستند. روابط میان اعضای ناتو مدت‌هاست از وضعیتی باثبات خارج شده است. این روند در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده است. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخابات سال ۲۰۱۶ رسما ساختار ناتو را منسوخ و کهنه خواند و خواستار تغییر این ساختار ( وحتی از بین رفتن آن ) شد. 
روایت رسانه‌های اروپایی از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، به خوبی نشانگر تشدید بحران‌های امنیتی در این مجموعه است. آنکارا تهدید اتحادیه اروپا مبنی بر وضع تحریم‌ها علیه ترکیه را «بازدارنده و غیرسازنده» خواند.در  نشست دوروزه سران اروپایی در بروکسل، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ترکیه را تهدید کردند در صورت ادامه «استخراج و حفاری‌های غیرقانونی منابع انرژی فسیلی در دریای مدیترانه» تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع شود.مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با غیرسازنده خواندن تهدیدهای رهبران اروپایی، گفت: «اروپا باید بپذیرد که هیچ‌گاه نمی‌تواند با زبان تهدید ترکیه را مجبور به کاری کند.»
در پایان اولین روز نشست رهبران اروپایی، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: « ما همکاری‌ها خود با ترکیه را بهبود می‌بخشیم تنها در صورتی که این کشور به استخراج و اکتشاف غیرقانونی نفت و گاز در آب‌های قبرس پایان دهد.» قبرس، عضوی از اتحادیه اروپا، در نشست روز پنج‌شنبه پس از تهدید به تحریم ترکیه از سوی اتحادیه اروپا پذیرفت تا درباره تصمیم تحریم‌های علیه بلاروس با رهبران دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه شود.
اوروزلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هم پس‌ازاین نشست اعلام کرد: «در صورتی که ترکیه به عملیات غیرقانونی استخراج ادامه دهد اتحادیه اروپا از سلاح تحریم علیه این کشور بهره خواهد برد.» فن درلاین در سخنان خود تأکید کرد که پیشاپیش یکسری از تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه توسط کمیسیون آماده شده و در صورت ادامه وضع موجود فورا به اجرا درخواهندآمد.
منازعه‌ای که ادامه خواهد داشت 
شواهد موجود نشان می‌دهد منازعات ترکیه و دیگر اعضای اتحادیه اروپا( که بسیاری از آن‌ها عضو ناتو هستند) ادامه خواهد داشت. این منازعات به‌طور طبیعی منجر به تضعیف زیرساخت‌ها و مناسبات داخلی پیمان آتلانتیک شمالی خواهد شد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اواخر قرن بیستم، دیگر فلسفه وجودی ناتو از بین رفته و دلیلی برای بقای این ساختار نامتوازن وجود ندارد. با این  کشورهای اروپایی عضو ناتو، که ۲۶ عضو از ۲۹ عضو ناتو را تشکیل می‌دهند معتقدند که نمی‌توان ساختار امنیتی ناتو را با ساختاری جدید ( ازجمله ارتش واحد اروپایی) جایگزین کرد. به نظر می‌رسد حتی در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این منازعه کماکان به قوت خود باقی بماند زیرا بایدن و دموکرات‌ها نیز قادر به پرداخت هزینه‌های جاری در این ساختار نامتعادل و دفرمه نیستند! بی‌دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران مسائل امنیتی در جهان از احتمال فروپاشی کامل ناتو در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. 
یورونیوز

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.