مترو روی ریل کهنگی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56916
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ |
شهردار تهران تأکید کرد: علت حوادث مترو عقب‌افتادگی و عدم تجهیز این ناوگان است

مترو روی ریل کهنگی

نخستین روز زمستان، حادثه برخورد دو رام قطار مترو در ایستگاه چیتگر کاممان را تلخ کرد، حادثه‌ای عجیب که سبب خروج واگن‌ها از خط و آسیب‌ دیدن شماری از مسافران شد و از همان لحظه اطلاع‌رسانی این خبر، گمانه‌زنی‌های بسیاری صورت گرفت. حال‌آنکه به گفته شهردار تهران هیچ دلیل واضحی برای اعلام نتیجه قطعی وجود ندارد. او تأکید کرد که برای مشخص شدن نتیجه قطعی علت حادثه باید کمیسیون سوانح تشکیل و همه موارد موردبررسی قرار گیرد. 
مترو روی ریل کهنگی

گروه اجتماعی
نخستین روز زمستان، حادثه برخورد دو رام قطار مترو در ایستگاه چیتگر کاممان را تلخ کرد، حادثه‌ای عجیب که سبب خروج واگن‌ها از خط و آسیب‌ دیدن شماری از مسافران شد و از همان لحظه اطلاع‌رسانی این خبر، گمانه‌زنی‌های بسیاری صورت گرفت. حال‌آنکه به گفته شهردار تهران هیچ دلیل واضحی برای اعلام نتیجه قطعی وجود ندارد. او تأکید کرد که برای مشخص شدن نتیجه قطعی علت حادثه باید کمیسیون سوانح تشکیل و همه موارد موردبررسی قرار گیرد. 
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به این سانحه در حساب توییتری خود از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حادثه در مترو تهران – کرج خبر داد و نوشت: «ضروری است شهرداری تهران اقدامات فوری برای درمان و دلجویی از آسیب دیدگان، ترمیم و راه‌اندازی فوری خط انجام دهد. همچنین بررسی دقیق و سریع علت حادثه را انجام دهد. کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا این 
موضوع را با دقت و جدیت بررسی و پیگیری خواهد کرد.»
پس از وقوع این حادثه که ۲۰ مصدوم به‌جای گذاشت و بنا به گفته مسئولان اورژانس حال یک نفر وخیم گزارش‌شده است؛ مسافر گیری در خط پنج مترو از سمت ایستگاه صادقیه تا وردآورد و در مسیر بالعکس از ایستگاه وردآورد تا تهران متوقف شد و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافران از ایستگاه وردآورد تا تهران و بالعکس و همچنین تعداد زیادی تاکسی در محل حاضر هستند تا مسافران را جابه‌جا کنند. 
  نحوه برخورد دو قطار مترو تهران -کرج 
کامران آزادی قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران جزئیاتی از حادثه برخورد دو قطار در مسیر تهران-کرج با یکدیگر را تشریح کرد و گفت: اتفاقی که در ایستگاه چیتگر رخ‌داده است برخورد قطار تندرو با قطار کندرو بوده است که قطار کندرو در مسیر قطار تندرو آمده است.
آزادی اضافه کرد: قطار کندرو در همه ایستگاه‌ها توقف می‌کنند اما قطار تندرو تنها در سه ایستگاه توقف دارد و سریع عبور می‌کند که در حادثه صبح امروز در مسیر تندرو، قطار کندرو واردشده و از بغل برخورد می‌کنند.
شاخ‌به‌شاخ شدن دو قطار ازجمله مواردی بود که روز گذشته به آن پرداخته شد اما محمدخانی- مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، آن را تکذیب و تأکید کرد: برخورد دو قطار مترو از بغل بوده و این‌که گفته می‌شود به‌اصطلاح دو قطار شاخ‌به‌شاخ شده‌اند صحت ندارد. 
آذرماه امسال، شورای شهر تهران اعلام کرده بود که قطارهای فعلی به دلیل فرسودگی و از رده خارج شدن، خطرآفرین هستند و ما این هشدارها را به دولت و شهرداری اعلام کرده‌‌‌‌ایم. تعداد زیادی از قطارهای مترو نیاز به اورهال دارند، به‌علاوه به دلیل پایان یافتن عمر مفید قطارها تعداد زیادی از آن‌ها بلااستفاده مانده‌اند.  در این گزارش آمده است: به دلیل فرسودگی قطارها شاهد بروز مشکلات متعدد و خرابی آن‌ها هستیم. در صورت عدم ‌اقدام به اورهال یا ورود قطار‌های جدید نیز این اختلالات و مشکلات شهر بیشتر می‌شود. در این گزارش، بابیان این‌که در حال حاضر مشکلات زیادی برای شهر و مردم ایجادشده آمده است: شهرداری بدون کمک دولت نمی‌تواند تحول چشمگیری در حوزه حمل‌ونقل عمومی ایجاد کند، در این زمینه هشدارهای لازم را داده‌‌‌ایم و دولت باید با کمک خود، رام‌های مترو را افزایش دهد. 
  علت حادثه؛ نقص فنی یا خطای انسانی؟
پس از حادثه برخورد دو رام قطار در ایستگاه چیتگر،  بحث خطای انسانی و نقص فنی به میان آمد و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضمن عذرخواهی از شهروندان تأکید کرد، این اتفاق بیشتر از گذشته ضرورت بروز رسانی و اورهال سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌سازی مراکز فرمان تمامی خطوط را اثبات کرد. انجام این موضوعات با قید اولویت در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار خواهد گرفت. 
علیرضا زاکانی- شهردار تهران هم زمینه‌ساز این حوادث را فقر و عقب‌افتادگی دانست که ناظر به تجهیز، اورهال و به‌روزرسانی ناوگان مترویی پایتخت و کمبودهای موجود است. 
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اظهارنظر قطعی را به پس از تشکیل کمیسیون سوانح و ارائه گزارش کارشناسی موکول کرد تا بتوان به بررسی جامع در این راستا پرداخت. بااین‌وجود، مشکل کمبود قطعات و نیاز به اورهال در مترو تهران را قطعی دانست و افزود: بارها توسط اعضای شورای شهر مباحثی مطرح‌شده است، طی ۸ سال گذشته تعلل‌های زیادی در مورد بهبود وضعیت حمل‌ونقل صورت گرفته و رفع کاستی‌ها هم در این زمینه ضرورت دارد.
رئیس شورای شهر تهران خبر داد که مدیریت شهری جدید برنامه‌های جامعی با حمایت دولت برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل با اولویت کاری درنظرگرفته ولی به‌هرحال این اقدامات اندکی زمان‌بر است.  مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این‌که آیا در مورد نقص فنی قطار یا خط این مسیر گزارشی داده‌شده بود، عنوان کرد: هیچ گزارشی مبنی بر نقص فنی طی روزهای قبل در این خط و قطارها نداشته‌ایم. خط و قطار هر دو سالم بوده ولی متأسفانه این اتفاق رخ‌داده است. مجتبی شفیعی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که تعیین علت حادثه و بازگشایی سریع خط پنج مترو را صادر کرده بود، در تبیین این مسئله که آیا قطار پیش‌ازاین نقص فنی داشته است، اظهار کرد: باید بررسی‌های دقیقی صورت گیرد.  همان‌طور که اشاره شد، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از بروز خطای انسانی دارد. علیرضا نادعلی- سخنگوی شورای شهر تهران، با اعلام این گمانه‌زنی تأکید کرد، باید اجازه دهیم که علت دقیق حادثه توسط کمیسیون سوانح تعیین شود.
نادعلی در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: به ما اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم گزارشاتی می‌رسد که من موضوع خطای انسانی را به نقل از یکی از گزارشات مدیریتی اعلام کردم؛ اما همه مسئولان شهرداری درصحنه هستند و اجازه دهیم کمیسیون سوانح نظر قطعی را اعلام کنند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای شهر تهران به بررسی ابعاد این حادثه ورود می‌کند یا نه؟ گفت: شهرداری اگر در پیگیری این حادثه کوتاهی کند قطعا شورای شهر وارد می‌شود اما مشاهده کردیم که زاکانی در محل حادثه حاضرشده و بررسی‌های لازم را انجام داده است. عضو شورای شهر تهران بابیان این‌که متأسفانه در حوزه نگه داشت و به‌روزرسانی قطعات مترو در ۴ سال اخیر اتفاق خاصی صورت نگرفته گفت: باید به‌روزرسانی سیستم‌های کنترلی و نظارت بر مترو با دقت و سرعت انجام شود که به امید خدا در بودجه سال آینده این مسائل مهم نیز در نظر گرفته می‌شود. 
وی افزود: اجازه دهیم که علت دقیق حادثه توسط کمیسیون سوانح تعیین شود و بعید می‌دانم که اعلام علت حادثه طولانی شود.  روز گذشته، احمد وحیدی- وزیر کشور از استانداران دو استان تهران و البرز خواست به‌فوریت به وضعیت مصدومان حادثه برخورد دو رام قطار شهری در محدوده چیتگر رسیدگی کنند.  وزیر کشور بابیان این‌که متأسفانه در این حادثه تعدادی از هموطنان عزیزمان مصدوم شده‌اند، گفت: با بسیج تمام امکانات بهداشتی و درمانی به دنبال درمان هر چه سریع‌تر مصدومان این حادثه تلخ هستیم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.