مبارزه با دیوان‌سالاری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33372
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 25 آبان 1399 - 7:52 |
«رسالت» از مأموریت جدید بهارستان گزارش می‌دهد؛

مبارزه با دیوان‌سالاری

بهارستان این روز‌ها فقط مشغول وضع قانون نیست چراکه به‌اندازه کافی و چه‌بسا بیش‌ازاندازه در کشور قانون وجود دارد و ازقضا نظام مدیریتی کشور از تورم قانون رنج می‌برد.
مبارزه با دیوان‌سالاری
وحید عظیم‌نیا
بهارستان این روز‌ها فقط مشغول وضع قانون نیست چراکه به‌اندازه کافی و چه‌بسا بیش‌ازاندازه در کشور قانون وجود دارد و ازقضا نظام مدیریتی کشور از تورم قانون رنج می‌برد. مع‌الأسف در کنار عارضه «تورم قانون»، بیماری «ضعف نظارت» نیز مزید بر علت شده و زمینه اجرا نشدن قوانین مصوب را فراهم کرده است؛ البته تورم قانون به معنای آن نیست که باب قانون‌گذاری در کشور تعطیل شود بلکه مقصود آن است بخش عمده‌ای از امور از رهگذر نظارت و الزام مجری به اجرای تکالیف قانونی قابل‌حل است و نباید در هر  امری ولو تکلیف به اجرای قوانین مصوب، قانون جدید وضع کرد چراکه نتیجه این کار، یک تسلسل باطل و تمدید شرایط بغرنج فعلی خواهد بود؛ بنابراین وضع قوانین کارشناسی موردنظر  نه‌تنها مجاز  بلکه لازم هم است.
یکی‌از رهیافت‌های جدید وکلای ملت که از ۷ خرداد، امسال ردای وکالت به تن کرده‌اند، تغییر پارادایم حاکم بر مجلس است. اگر تا دیروز مجلس فارغ از پیامد‌ها و آثار، صرفا مشغول وضع قانون بود و توجه چندانی به نظارت و چرایی اجرانشدن آن قوانین نداشت  امروز خانه ملت بنا دارد فارغ از هیاهو‌های سیاسی و چوب لای چرخ گذاشتن‌های رسانه‌های زرد و زنجیره‌ای رقیب، به اصلاح روند‌ها و بازگرداندن مجلس به رأس امور هم بپردازد.
اصلاح روند مدیریتی و به عبارتی نوع حکمرانی در کشور ازجمله اقداماتی که بهارستان‌نشینان درباره آن تمرکز کرده‌اند و البته این حرکت، پاستورنشینان را آزرده‌خاطر خواهد کرد چراکه ریل‌گذاری جدید مجلس، همت و پشتکار و دوندگی و البته تدبیر می‌خواهد و این همان مواردی است که شاید دولت با آن میانه‌ای نداشته باشد.
کار، تلاش و پیگیری مشکلات مردم سه اصلی است که رئیس مجلس شورای اسلامی ۶ مهر۹۹ در آئین افتتاح نمایشگاه دائمی توانمندی‌های راهبردی نیروی هوا و فضای سپاه آن را همان ترجمان «شعار مرگ بر آمریکا» دانست و تأکید کرد شعار «مرگ بر آمریکا» جز کار، تلاش و خدمت‌رسانی به مردم نیست و لحظه‌ای از ذهن نمایندگان مردم در خانه ملت خارج نمی‌شود و مجلس یازدهم تمام سعی خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به کار می‌گیرد.
محمدباقر قالیباف، ۲۱ آبان در جلسه هم‌اندیشی با فعالان زیست‌بوم فناوری، نظام دیوان‌سالاری را دشمن شماره یک همه مردم دانست و تأکید کرد: امروز نظام دیوان‌سالاری در کشور دشمن شماره یک همه شده و هویتی مستقل و جدا از مردم و قوای سه‌گانه دارد و این هویت جا‌هایی سرکش و سرخود همچون اسبی غیرقابل‌کنترل عمل می‌کند و این اشکال در بخش دولتی، خصوصی و نهاد‌های عمومی وجود دارد ضمن این‌که هیچ‌کس نظارت دقیقی بر فعالیت دستگاه‌های تخصصی که به این طریق فعالیت می‌کنند ندارد. رئیس قوه مقننه در این جلسه البته به‌این‌نکته نیز اشاره کرد که در تجربه کار اجرایی که در بخش‌های مختلف داشت نظام دیوان‌سالاری حاکم را به کنترل خود درآورد به این معنا که بر تصمیم‌گیری‌ها و داده‌ها تسلط پیداکرده و داده‌ها را دقیق و به‌روز کرده و آن‌ها را بدون تعارف تحلیل و کنترل کرد و بعد با کمک دانش‌بنیان‌ها و پلتفرم‌ها افراد اضافی را از تصمیم‌گیری و اثرگذاری حذف و فرآیند‌ها را اصلاح کرد و امروز در کشور نیازمند این هستیم که به‌کارگیری این روش را از یک نقطه آغاز کنیم.اظهارات محمدباقر قالیباف که دیوان‌سالاری را دشمن شماره یک ملت خوانده، در حالی است که چند روز قبل ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار بود.
آمریکا که نماد و سردسته اصلی استکبار در جهان امروز است در طول چهار دهه گذشته هر آنچه در توان داشت برای توقف و شکست مسیر روبه‌جلوی مردم ایران اسلامی به کار گرفته،  هرچند خلل ایجاد کرد، اما هرگز موفق نشد و ان‌شاءالله هم موفق نخواهد شد.
اما آنچه بیشتر از تحریم‌های آمریکا و کارشکنی‌های این رژیم موجب توقف و خلل امور این ملت می‌شود، خودتحریمی، نظام اداری فشل، مدیریت ناکارآمد و ذهن‌های دوتابعیتی است که شوربختانه غرب را عامل نجات می‌دانند و به‌جای تکیه ‌بر زانوی خود بنا دارند به عصای لرزان دیگری تکیه کنند که برجام و پیامد‌های آن مصداق بارز این بیماری مدیریتی در کشور است.
این‌که فلان شخص با نامه‌ای از فلان مقام مسئول می‌تواند میلیارد‌ها تومان وام بگیرد، اما فلان جوان برای وام ازدواج چندرغازی باید انواع و اقسام مدارک تحویل دهد و نهایتا چند ماه به انتظار بنشیند، هیچ‌ربطی به تحریم و به فلان رئیس‌جمهور فلان کشور ندارد و چاره آن صرفا اصلاح روندهاست، ازاین‌رو رئیس مجلس شورای اسلامی، دشمن شماره یک این ملت را نظام دیوان‌سالاری دانسته است.
این همان راهبردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۴ خرداد ۱۳۸۲ به مناسبت چهاردهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در اجتماع بزرگ عزاداران امام (ره) فرمودند: «بزرگ‌ترین مبارزه با آمریکا، خدمت به این مردم است. هرکه می‌خواهد با آمریکا مبارزه اساسی کند، باید به این مردم خدمت کند. هرکه می‌خواهد با دشمنان این ملت مبارزه عملی کارآمد کند، با فساد مبارزه کند. ابزار‌های دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی. ما باید با این‌ها مبارزه کنیم. این وظیفه دولت، مجلس ،قوه قضائیه و همه ارکان نظام است. به مردم خدمت کنند، با مفسد مماشات نکنند، فساد را در بدنه دستگاه‌های حکومت به‌هیچ‌وجه نپذیرند و تحمل نکنند؛ این بزرگ‌ترین خدمت است.»
جان کلام آن‌که فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی؛ ابزار‌های دشمن در درون کشور و نظام ماست و مردم بیشتر از آنکه از تحریم و دشمنی دشمنان ناراحت باشند از این سه مهم عصبانی هستند. حل این مشکلات درگرو اداره کشور توسط افرادی است که به‌جای تکیه‌بر فلان شخص و حزب خارجی، صادقانه و عاقلانه با فساد و تبعیض و فاصله طبقاتی کار کند. اصلاح نظام دیوان‌سالاری مهم‌ترین گام مجلس برای مبارزه با این بیماری‌هاست.
نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای مبارزه با دیوان‌سالاری بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.