مبادلات مالی و پولی، هدف تحریم‌های جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31104
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۲۱ |
18 بانک ایرانی در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند؛

مبادلات مالی و پولی، هدف تحریم‌های جدید

وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای نام 18 بانک ایرانی را به فهرست شرکت‌های تحت تحریم خود اضافه کرد. این تحریم‌ها بر اساس اقدام یک‌جانبه آمریکا مبنی بر تعلیق تحریم‌های شورای امنیت برعلیه ایران بعد از برجام است، درحالی‌که تعدادی از این بانک‌ها درگذشته هم تحریم شده بودند. طبق گفته وزیر دارایی آمریکا هدف از این تحریم‌ها، قطع مؤثرارتباط ایران با سیستم مالی جهان عنوان‌شده است.
مبادلات مالی و پولی، هدف تحریم‌های جدید

نفیسه امامی 
وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای نام ۱۸ بانک ایرانی را به فهرست شرکت‌های تحت تحریم خود اضافه کرد. این تحریم‌ها بر اساس اقدام یک‌جانبه آمریکا مبنی بر تعلیق تحریم‌های شورای امنیت برعلیه ایران بعد از برجام است، درحالی‌که تعدادی از این بانک‌ها درگذشته هم تحریم شده بودند. طبق گفته وزیر دارایی آمریکا هدف از این تحریم‌ها، قطع مؤثرارتباط ایران با سیستم مالی جهان عنوان‌شده است.
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این وزارتخانه پیرو فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲  اقدام به تحریم بانک سرمایه‌گذاری امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین،‌ بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان،‌ بانک ایران زمین، بانک منطقه‌ای تعاون اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگری کرده است.
تعدادی از بانک‌هایی که در فهرست جدید تحریم‌ها قرارگرفته‌اند، وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی، معافیت‌های لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند. 
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه بانک‌های باقیمانده ایرانی تأکید کرده است: «این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام‌شده است.»
دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در سال ۹۷ در راستای کارزار فشار حداکثری برعلیه ایران، تحریم‌های مختلفی را علیه ایران وضع کرده است و حالا سعی دارد با راه‌اندازی شوی تبلیغاتی در روزهای پایانی دولت خود این‌طور وانمود کند که دسترسی ایران به منابع دلاری را قطع کرده است. 
تحریم‌های فعلی برعلیه ۱۸ بانک ایرانی را نمی‌توان سخت‌تر از تحریم‌های سال ۹۰ قلمداد کرد. در آن سال هم‌فشار زیادی به‌واسطه تحریم‌های شدید آمریکا بر کشور وارد شد، زیرا علاوه بر تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های شورای امنیت هم بر کشور سایه انداخته بود، اما امروز با همه تلاش‌های مذبوحانه آمریکا در همراهی شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای عضو برای فعال کردن مکانیسم ماشه هیچ همکاری با آمریکا نکردند.  
  هنوز مسیرهای مختلفی برای نقل‌وانتقال پول وجود دارد
مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفت‌وگو با «رسالت»، که بانک متبوعش در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در واکنش به تحریم ۱۸ بانک ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: بخش زیادی از تحریم‌های فعلی آمریکا درگذشته هم انجام‌گرفته بود و طرح دوباره تحریم‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد تا مردم تحت تأثیر این جو قرار بگیرند. با اعمال این تحریم‌ها، اتفاق جدیدی رخ نداده است، زیرا همه این تحریم‌ها قبلا هم وجود داشتند. 
اکبری اضافه کرد: شاید بعضی از کشورها در مقوله دارو و غذا اجازه نقل‌وانتقال پول را ندهند هرچند آمریکا این دو مورد را مستثنی کرده است، اما بازهم امکان تأثیرگذاری جزئی برای مبادلات پولی و مالی در انتقال غذا و دارو وجود دارد. 
وی با اشاره به وجود تحریم‌های بانکی از سال ۸۹ و ۹۰، افزود: بعد از امضای برجام تا حدودی فشار تحریم‌ها کمتر شد، ولی با خروج ترامپ از برجام مجددا   فشار تحریم‌ها بیشتر گردید و مدل آن‌ها با سال ۹۰ تغییر کرد. تحریم‌ها درگذشته شدت کمتری برای شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی کشورهای مرتبط با ایران وارد می‌کردند و کشورهای همسایه به ایرانی‌ها اجازه تأسیس شرکت برای نقل‌وانتقال پول می‌دادند، اما اکنون این کار با مشکل و سختی زیادی همراه است. بعضی از کشورهای همسایه همراهی زیادی با تحریم‌های آمریکا می‌کنند، اما هنوز مسیرهای مختلفی برای نقل‌وانتقال پول وجود دارد. 
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، فعالیت بانک‌های ایرانی به‌طور مستقیم در عرصه بین‌المللی را غیرممکن دانست و ادامه داد: هر بانکی به فراخور نیازهای خود مسیرهایی را برای نقل‌وانتقال پول یا دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کند، ولی امکان فعالیت از طریق مجاری رسمی وجود ندارد. تعدادی از کشورها مانند کره جنوبی و حتی چین با همین بهانه پول‌های ایران را بلوکه کردند و آن را به کشور انتقال نمی‌دهند. 
وی با اشاره به این‌که تحریم‌های سال ۹۰ در کنار تحریم‌های شورای امنیت اعمال‌شده بود، افزود: تحریم‌های شورای امنیت بیشتر جنبه سیاسی دارد و آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، تبعیت بخش خصوصی از تحریم‌های آمریکاست. در سال ۹۰ تحریم‌های سازمان ملل بر ایران وجود داشت، اما بخش خصوصی کشورها به این تحریم‌ها اهمیت نمی‌دادند، ولی بعدازآنکه آمریکا بعضی از شرکت‌ها را برای دور زدن تحریم‌ها تنبیه کرد، خیلی از بنگاه‌ها و شرکت‌ها ارتباطات خود را با بانک‌های ایرانی کاهش دادند. 
اکبری یادآور شد: هر شخص یا شرکتی که در هر جای دنیا بتواند مسیر تحریم‌ها را کوتاه کند، می‌تواند به نقل‌وانتقال پول و صادرات و واردات به کشور کمک کند. صرافی‌ها هم در این زمینه نقش مهمی دارند، چون خیلی از آن‌ها شناخته‌شده نیستند و بهتر می‌توانند در کنار نظام بانکی، مشکلات را رفع کنند. 
وی با تأکید بر ضرورت اعتمادسازی و تسهیل قوانین برای بازگشایی مسیر توسط صرافی‌ها، بیان کرد: در بعضی از قوانین نقل‌وانتقال پول فقط از کانال بانک‌ها باید صورت بگیرد و طبق قوانین عادی کشور، نقل‌وانتقال پول از طریق صرافی‌ها و کارگزاری‌ها امکان‌پذیر نیست، بنابراین دولت و بانک مرکزی باید اقدام به تغییر بعضی از این قوانین کنند. 
اکبری، برداشتن تحریم‌های بانکی را به معنای ازسرگیری سریع روابط میان بانک‌های ایرانی و خارجی ندانست و افزود: وقتی کشوری تحریم شود یعنی نظام بانکی و ساختار مالی آن کشور با همه دنیا قطع می‌شود. با برداشتن محدودیت‌ها، بانک‌هایی که تصمیم به برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی دارند، بررسی مباحث فنی را مانند ساختار مالی و عدم ورشکستگی بانک‌ها انجام می‌دهند. این پروسه از ۶ ماه تا سه سال به طول می‌انجامد، چون اعتماد از بین رفته است و این نگرانی وجود دارد که دوباره تحریم‌ها برای بانک‌های ایرانی از سر گرفته شوند.   

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.