مانور آرای خاکستری در انتخابات فرانسه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64461
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۴۸ |
ترجمه و تحلیل؛

مانور آرای خاکستری در انتخابات فرانسه

آرای خاکستری به آرایی گفته می‌شود که به‌صورت سنتی به هیچ‌یک از دو نامزد رقیب ( در انتخابات) تعلق ندارد. درنتیجه، فرد رأی‌دهنده ممکن است در لحظه آخر انتخابات آرای خود را به سود یا ضرر یکی از نامزدها تغییر دهد.
مانور آرای خاکستری در انتخابات فرانسه

محمد مهرعلی
آرای خاکستری به آرایی گفته می‌شود که به‌صورت سنتی به هیچ‌یک از دو نامزد رقیب ( در انتخابات) تعلق ندارد. درنتیجه، فرد رأی‌دهنده ممکن است در لحظه آخر انتخابات آرای خود را به سود یا ضرر یکی از نامزدها تغییر دهد.در حال حاضر، حدود ۲۰ درصد از رأی‌دهندگان فرانسوی تصمیم نهایی خود را در دور دوم انتخابات اتخاذ نکرده است. ازآنجاکه اختلاف آرای ماکرون و لوپن کمتر از ۱۰ درصد می‌باشد، گردش آرای خاکستری به سود یا ضرر یکی از آن‌ها، می‌تواند غیرمنتظره‌ترین پیروزی یا شکست را برای این دو رقم بزند. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جبهه ملی فرانسه، جلب آرای خاکستری و اقناع رأی‌دهندگان مردد در مواجهه با ماکرون می‌باشد. در مقابل، رئیس‌جمهور فرانسه تلاش می‌کند تا رأی‌دهندگان مردد را در خصوص «رأی سلبی»به خود توجیه کند. بر این اساس، ماکرون از مخالفین داخلی خودخواسته است تا جهت جلوگیری از راه‌یابی جریان ملی‌گرای افراطی به کاخ الیزه، آرای خود را به سود وی و حزب«جمهوری به‌پیش» به گردش دربیاورند. 
در این میان، ماکرون نگران است که حمایت اجباری احزاب سنتی فرانسه از وی نتواند درنهایت مثمر ثمر واقع شود. آرای نامزدهای دو حزب «جمهوری‌خواهان» و سوسیالیست در دور اول انتخابات روز یک‌شنبه گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای پايین بوده است. 
والری پکرس، نامزد راست سنتی و حزب «جمهوری‌خواهان» ۸/۴٪ آرا را به دست آورده است. به‌این‌ترتیب راست سنتی فرانسه برای دومین‌بار پیاپی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری حضور ندارد.
عدم راه‌یابی فرانسوا فیون، نامزد «جمهوری‌خواهان» در سال ۲۰۱۷ به دور دوم انتخابات زلزله‌ای برای راست سنتی «محفظه کاران»  فرانسه به‌حساب می‌آمد. این حزب پنج سال بعد حدود سه‌چهارم رأی‌دهندگان باقی‌مانده برای خود را از دست داد. اکثر رأی‌دهندگان فرانسوا فیون در سال ۲۰۱۷ این بار ترجیح دادند که یا به امانوئل ماکرون رأی بدهند و یا به یکی از دو نامزد راست افراطی.ان هیدالگو، شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست نیز با کسب تنها ۷/۱٪ بدترین نتیجه را برای یکی از نامزدهای این حزب در طول تاریخ جمهوری پنجم رقم زد. حزب سوسیالیست پس از تجربه پنج‌ساله زمامداری فرانسوا اولاند بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ تاکنون نتوانسته است از اشتباهات و تفرقه‌های درونی در آن دوران درس بگیرد و خود را بازسازی کند.
همان‌گونه که مشخص است، سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران نمی‌توانند وزنه‌ای تعیین‌کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشند. بااین‌حال ژاک ملانشون رهبر جریان چپ افراطی که با کسب ۲۰ درصد آرا به نفر سوم انتخابات در دور نخست تبدیل شد قطعا یکی از تعیین‌کننده‌ترین سیاستمداران در این آوردگاه محسوب می‌شود. اگرچه ملانشون از لوپن و جریان راست افراطی نفرت دارد، اما برخی طرفداران وی ترجیح می‌دهند کماکان از میان لوپن و ماکرون، به گزینه نخست رأی دهند.نارضایتی شدید نسبت به عملکرد اقتصادی و سیاسی ماکرون، در شکل‌گیری این روند بی‌تأثیر نبوده است. 
یکی دیگر از نگرانی‌های ماکرون، مربوط به کاهش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. پیش از برگزاری دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری این نگرانی وجود داشت که نرخ بالای عدم مشارکت در انتخابات منطقه‌ای سال ۲۰۲۱ بار دیگر تکرار شود. هرچند میزان مشارکت مانند انتخابات محلی سال گذشته پايین نیست اما نرخ مشارکت نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ بین ۴تا ۶ درصد کاهش‌یافته است. 
به‌این‌ترتیب فرانسه بیشترین میزان عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری طی ۲۰ سال گذشته را تجربه کرد.درهرحال، ماکرون اکنون تلاش دارد تا بیش از آرای ایجابی، آرای سلبی را به سود خود و حزب جمهوری به‌پیش به گردش درآورد اما آیا لوپن قدرت خنثی‌سازی این تاکتیک انتخاباتی وی را خواهد داشت؟!

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.