مالیات بر خانه‌های خالی برای بهبود بازار مسکن ضروری است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90380
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۴ |
غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

مالیات بر خانه‌های خالی برای بهبود بازار مسکن ضروری است

غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر وعضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس‌پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: مهم‌ترین مؤلفه برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، فرآیند شناسایی است.
مالیات بر خانه‌های خالی برای بهبود بازار مسکن ضروری است

غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر وعضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس‌پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: مهم‌ترین مؤلفه برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، فرآیند شناسایی است. بی‌شک سازمان ثبت‌اسناد کشور، شهرداری‌ها، سازمان امور مالیاتی و مرجع صدور پروانه باید دست‌به‌دست یکدیگر دهند تا‌ این مهم به‌درستی عملیاتی شود و با موفقیت به اجرا برسد . افزون براین ضرورت دارد تا نهادهای خدماتی کشور همچون ادارات برق، آب و گاز‌ اهتمام ویژه بورزند و دولت و نهادهای مرتبط را در تحقق این امر یاری دهند. 

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی صاحبان ملک و خانه‌های خالی در سطح کشور افزود: باید اطلاعات دقیقی نسبت به میزان خانه‌های لوکس و خالی در سطح کشور به دست آوریم. مادامی‌که اطلاعات مبرهن و شفاف شود، می‌توانیم بر مبنای قانون قدم برداریم و واحدهای شناسایی‌شده را مشمول اخذ مالیات کنیم. 

شریعتی در‌پاسخ به اینکه دریافت مالیات از خانه‌های خالی چه نقشی بر‌ثبات بازار مسکن خواهد داشت، تصریح کرد: بی‌شک با فرآیند شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های لوکس وخالی، بازار‌مسکن در‌مسیر‌ ثبات و آرامش قرار خواهد گرفت. به طورحتم تعداد بسیاری خانه‌ مشمول‌ مالیات وجود دارد که اخذ مالیات‌ از آن‌ها می‌تواند گامی بزرگ در راستای کمک به بازار مسکن و افزایش عرضه باشد. 

نماینده مردم بهشهر در مجلس یازدهم بابیان اینکه باید از ابزارهای مالیاتی برای کنترل بازار مسکن بهره بگیریم، همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی خانه‌های احتکار شده قابل‌توجهی وجود دارد که می‌توان از مسیر ابزارهای مالیاتی وادار به عرضه‌شان کرد و ثبات و کاهش التهاب در بازار مسکن را‌ رقم زد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ضرورت کوتاه کردن دست دلالان از بازار مسکن ادامه داد: مادامی‌که بازار خریدوفروش مسکن کنترل شود، بازار اجاره‌بها نیز از آرامش کافی برخوردار خواهد شد. ضرورت دارد تا درصدد کاهش حضور دلالان و سوداگری‌ها در بازار مسکن باشیم؛ براین اساس می‌توانیم سایر اقدامات راهبردی را در کنار اجرای قانون مالیات برخانه‌های خالی در دستورکار قرار دهیم. یکی دیگر از راهکارهای عملیاتی افزایش ساخت‌وساز و رونق عرضه در بازار مسکن می‌باشد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر رونق ساخت‌وساز برای افزایش عرضه در بازار مسکن بیان داشت: مسئولان مربوطه می‌بایست توأم با سایر اقدامات عملی بر تولید و افزایش ساخت‌وساز در بازار‌مسکن متمرکز شوند تا در درازمدت تأثیرات بسیار‌خوبی مبرهن گردد. بی‌شک سایر اقدامات در کوتاه‌مدت ابزاری مؤثر شناخته خواهند شد و تأثیر بسزایی نیز خواهند داشت. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.