مافیای واردات مانع رونق تولید است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44372
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۲ |
عطاء الله اشرفی اصفهانی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران:

مافیای واردات مانع رونق تولید است

تولید مهم‌ترین عامل رشد اقتصادی است و اقتصاد شکوفا از مسیر تولیدمحوری می‌گذرد، بنابراین قرار گرفتن در میان کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی بدون تقویت و توسعه بخش تولیدی امکان‌پذیر نخواهد بود. بر همین اساس هم شعار امسال با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید تا برای چندمین بار با نام‌گذاری سال‌ها به نام تولید به اهمیت این مسئله تأکید ویژه‌ای شود.
مافیای واردات مانع رونق تولید است

گروه اقتصادی
تولید مهم‌ترین عامل رشد اقتصادی است و اقتصاد شکوفا از مسیر تولیدمحوری می‌گذرد، بنابراین قرار گرفتن در میان کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی بدون تقویت و توسعه بخش تولیدی امکان‌پذیر نخواهد بود. بر همین اساس هم شعار امسال با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید تا برای چندمین بار با نام‌گذاری سال‌ها به نام تولید به اهمیت این مسئله تأکید ویژه‌ای شود.
مجموعه‌های مختلف دولتی و نیمه‌دولتی در راستای عمل به شعار امسال به دنبال ایجاد سهمی در تسهیل گری برای تولیدکنندگان و حمایت و پشتیبانی از این مقوله برآمدند که یکی از این مجموعه‌ها خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران است که با نگاه کلان در پی ایجاد بسترهایی برای حضور جوانان در بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری و کمک به رونق تولید برآمده است. 
این مجموعه با توجه به عمر پایانی دولت و برای پیگیری و به سرانجام رساندن طرح‌های پیشنهادی خود در جهت ایجاد سهولت بیشتر با همکاری کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال عملیاتی شدن طرح‌هایی است که می‌تواند در چارچوب ملی به کمک تولیدکنندگان جوان و با سرمایه اندک بیاید و گامی را در راستای حمایت از این گروه از فعالان اقتصادی بردارد. 
  تولید داخلی را باور نداریم
عطاءالله اشرفی اصفهانی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران در گفت‌وگو با «رسالت» درباره عملکرد این مجموعه در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ گفت: از دو سال گذشته که موضوع گام دوم انقلاب مطرح شد، سعی کردیم نقش جوانان را در بخش‌های صنعت و تجارت پررنگ‌تر کنیم و پشتوانه و صدای آن‌ها باشیم، زیرا ما مسئولیت اجرا را به عهده نداریم.
وی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان را متشکل از مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های کمتر از ۴۰ سال سن عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال که موضوع تولید و پشتیبانی و حمایت از آن مطرح گردید، هر بار که به سراغ دولت رفتیم، در عمل انگیزه‌ای برای همکاری با این مجموعه نداشت، زیرا در پایان عمر خود قرار دارد، به همین دلیل به سراغ کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفتیم و جلسات متعددی با رئیس و اعضای این کمیسیون برگزار کردیم و پیشنهادهای مختلفی ارائه دادیم تا به‌صورت ملی اجرایی شود. 
اشرفی اصفهانی ادامه داد: ما پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی جوانان را مطرح کردیم تا افرادی که به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کردند و نیاز به حمایت بیشتری دارند، در آن آغاز به کار کنند. ضمن اینکه پیشنهاد ارائه مجوز تولید بدون کارخانه برای جوانانی که سرمایه کمتری در اختیاردارند، داده شد تا با مجوز وزارت صمت، از ظرفیت کارخانه‌های خالی استفاده کنند. 
وی اضافه کرد: ما پیشنهاد تأسیس پیشخوان‌های صنعت را ارائه کردیم تا افراد برای انجام صفرتا صد آغاز فعالیت‌های خود به این مراکز مراجعه کنند و مانند پیشخوان پلیس +۱۰ به‌طور متمرکز کار مراجعان را انجام دهد. این مجموعه در دو ماه اخیر به‌جای رفع مشکلات به دنبال ارائه طرح‌های اساسی‌تری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود تا شرایط به‌طور کلان‌تر در نظر گرفته شود.     
اشرفی اصفهانی با اشاره به همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان با مجموعه‌های استارتانی و نوپا و حمایت از آنان گفت: در این مجموعه کمیسیونی با محوریت عملکرد استارتاپ‌ها تشکیل‌شده تا برای شرکت‌های تازه تأسیس با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با بانک‌های متعدد به امضا رسانده‌ایم، تسهیل‌گری داشته باشیم. خانه صنعت و معدن کار اجرایی نمی‌کند، اما می‌تواند صدای رسای تولیدکنندگان و فعالان استارتاپی باشد. علاوه بر این ما درصدد تشکیل کمیته جوانان در مجلس با حضور تعدادی از اعضای خانه صنعت و معدن و نمایندگان جوان هستیم. 
وی تصریح کرد: ما طرحی ارائه داده‌ایم که از طریق آن کنسرسیوم‌های مختلف با افراد عضو در کمیسیون‌های مجموعه خانه صنعت و معدن ایجاد شود تا به دولت اعلام کنیم توانایی انجام چه فعالیت‌هایی را در بخش‌های مختلف داریم و از این طریق اشتغال هم ایجاد گردد. ما در نظر داریم تولیدات دولتی به کمیسیون‌ها و کنسرسیوم‌هایی که در خانه صنعت و معدن فعال هستند، منتقل شوند. 
اشرفی اصفهانی درباره ضرورت برندسازی برای تولیدات داخلی و ترغیب جامعه در جهت استفاده از محصولات ایرانی گفت: ما خود را در بخش تولید داخلی باور نداریم. خیلی از کالاهای تولید داخل دارای کیفیت خوبی هستند، اما به دلیل اینکه به این موضوع معتقد نیستیم و هنوز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در جامعه نهادینه نشده است، با استقبال روبه رو
 نمی‌شود. به‌عنوان نمونه بعضی از کالاهای چینی که به ایران وارد می‌شوند ازنظر کیفیت به‌مراتب پایین‌تر از محصولات داخلی هستند، اما از آن‌ها استقبال بیشتری در قیاس با تولیدات داخلی می‌شود.این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بخش‌های برندسازی، پخش و توزیع در کشور به‌طورجدی فعال نیستند، افزود: از گذشته در حوزه برندینگ سرمایه‌گذاری درستی نشد و اگر هم انجام گرفت به‌اشتباه بوده است، درحالی‌که باید به این سمت حرکت کند. تولید داخلی اصل مصرف‌کننده را در استفاده بسیاری از کالاها درنظر نمی‌گیرد. 
اشرفی اصفهانی با تأکید بر ممنوعیت ورود کالاهای غیرضروری به کشور اظهار کرد: دولت آتی باید بیشتر به کالایی که مواد اولیه محسوب می‌شوند، اجازه واردات بدهد تا در چرخه تولید کارخانه‌ها مورداستفاده قرار بگیرند، اما مافیایی در واردات حضور دارند که علاقه‌مند به رونق تولید داخلی ندارند. اقتصاد به‌طورقطع نیاز به واردات، صادرات و تولید دارد، اما باید به ورود و صدور  انواع کالاها توجه داشت.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران محصولات کشاورزی را یکی از انواع تولیدات مرغوب در کشور عنوان کرد و افزود: واردات گندم برای دولت در هر کیلو ۸ هزار تومان هزینه دارد، اما به کشاورز به ازای هر کیلو ۵ هزار تومان پرداخت می‌شود. اگر همین یارانه دولتی به کشاورزی که اکنون هیچ انگیزه‌ای برای تولید ندارد، تخصیص داده شود منجر به بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌شود، ضمن اینکه ارز هم از کشور خارج نمی‌شود. 
وی در پایان سخنانش با تأکید بر ضرورت حمایت از جوانان گفت: آینده کشور در دستان نسل جوان کشور است و همه تلاش ما بر این است که در راستای شعار سال گام برداریم. ما از همه فعالان جوانی که در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند، می‌خواهیم که در مجموعه ما حضورداشته باشند تا بتوانیم صدای رسای آن‌ها در این حوزه‌ها باشیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.