مؤلفه‌های موفقیت رئیسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48254
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۱۰ |
آغاز به کار دولت سیزدهم باید با چه رویکردهایی همراه باشد؟

مؤلفه‌های موفقیت رئیسی

دولت تدبیر و امید هم به ایستگاه پایانی رسید و از امروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در سمت رئیس‌جمهور سکان اداره کشورمان را طی چهار سال آینده برعهده خواهد داشت.
مؤلفه‌های موفقیت رئیسی

گروه‌ سیاسی
دولت تدبیر و امید هم به ایستگاه پایانی رسید و از امروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در سمت رئیس‌جمهور سکان اداره کشورمان را طی چهار سال آینده برعهده خواهد داشت. هرچند مشکلات اقتصادی، گرانی، تورم و بی‌مبالاتی‌های دولت تدبیروامید مردم را آزرده‌خاطر کرده و خاطرات تلخی را از این دولت در اذهان عمومی به ثبت رساند، اما همچنان مردم امیدوارانه و مشتاقانه در انتظار تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخبشان هستند تا شاید او مرهمی باشد بر زخم‌هایی که نتیجه هشت سال سوءمدیریت، غفلت، سکون، خستگی، روزمرگی و اعتمادهای بی‌حساب‌وکتاب به غرب است.
 جاگذاری قطار اداره کشور در ریل انقلاب
در اصل دولت سیزدهم را باید برخلاف دولت تدبیروامید، دولت امیدآفرین نامید و انتظار مردم از سیدابراهیم رئیسی این است که به وعده‌های خود پایبند و معتقد باقی بماند و راه و مسلک متفاوتی را نسبت به دولت‌های قبل در پیش بگیرد. متأسفانه اغلب دولت‌های پیشین تا میانه راه رفیق خوبی برای مردم و انقلاب بودند، اما به‌یک‌باره به رفیق نیمه‌راه تبدیل شدند و راه و روشی متفاوت از باورها و اندیشه‌های امامین انقلاب و مردم انقلابی ایران اسلامی در پیش گرفتند. برخی از رؤسای جمهور؛ تکنوکراسی را خط‌مشی دولت خود قراردادند وعده‌ای دیگر باورهای اومانیستی، سکولار، انحرافی و غرب‌گرایانه را. تجربه نشان داده هیچ‌یک از این روش‌ها و مسلک‌های سیاسی نسخه مناسبی برای التیام دردهای جامعه نیست و نخواهد هم بود؛ پس بهتر است دولت سیزدهم قطار اداره کشور را به ریل اصلی خود که همان ریل خودباوری، مقاومت، تعامل سازنده با دنیا، حمایت از مظلومان و مستضعفان و به‌طور کل به ریل انقلاب اسلامی بازگرداند.
دولت تدبیروامید زنجیره‌ای از مشکلات را برای کشور ایجاد کرد و به باور کارشناسان دولت سیدابراهیم رئیسی میراث‌دار دولتی است که ۲۲۳ هزار میلیارد تومان برای او بدهی به‌جا گذاشته است و این تنها بخشی از کسری بودجه‌ای است که در سال مالی ۱۴۰۰ برجای‌مانده است. همچنین دولت مستقر هزاران میلیارد تومان اسناد خزانه را همچون یک چک هزینه کرده که دولت آتی باید همه آن‌ها را پاس کند. بدهی به بانک مرکزی، تأمین اجتماعی و یا اوراق بهادار را هم باید به بدهی‌های دولتی افزود که سیدابراهیم رئیسی باید برای نحوه تسویه آن‌ها چاره‌ای بیندیشد.
 پنج متغیر اثرگذار برای موفقیت دولت رئیسی
یک. استفاده از ظرفیت نخبگان طبق بیانیه گام دوم
مسیر و اقدامات دولت سیزدهم باید مبتنی بر متغیرهای موجود در جامعه باشد. نخستین متغیر این است که گام دوم انقلاب اسلامی بر استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان تأکید کرده و رئیس‌جمهور جدید هم موظف است این متغیر را در دولتش مدنظر قرار دهد و به مفاد بیانیه گام دوم عمل کند. دولت سیزدهم برای موفقیت چاره‌ای ندارد جز اینکه از ظرفیت جوانان و نخبگان خوش‌فکر بهره حداکثری ببرد. 
دو. چینش کابینه متخصص
متغیر دومی که در دولت سیزدهم باید به آن توجه شود، چینش کابینه و استفاده از وزرای کاردان و کارآمد است. درواقع وضعیت معیشتی مردم مساعد نیست، اقتصاد در رکود تورمی به سر می‌برد، سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور ندارند. در این شرایط همه نگاه‌ها به سمت کابینه تازه‌نفس دولت رئیسی دوخته شده است و انتخاب افراد کاربلد و متخصص بیش‌ازپیش اهمیت خواهد یافت. مردم انتظار دارند کابینه‌ای که قرار است روی کار بیاید، علاوه بر سلامت اخلاقی وزرا از توانایی و تخصص و برنامه‌محوری برخوردار باشد تا جو سیاسی و اجتماعی کشور را آرام و افسار گرانی و تورم را بکشد و همچنین یک مدیر چیره‌دست و متخصص هیچ‌گاه بخشنامه بر بخشنامه اضافه نمی‌کند و پروژه‌های نیمه‌تمام را به پروژه‌های نیمه‌تمام قبلی نمی‌افزاید، بلکه یک مدیر متخصص درصدد اصلاح بخشنامه‌های پیشین برمی‌آید و پروژه‌های نیمه‌تمامی که از دولت قبل به یادگار مانده را ابتدا تمام و سپس پروژه جدید را کلید می‌زند.
سه. شفاف‌سازی و مبارزه با فساد
همچنین متغیر سومی که توقع می‌رود دولت سیزدهم به آن توجه کند، شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است. سیدابراهیم رئیسی در کارزار تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود که «دولت حسن روحانی شفاف‌سازی نمی‌کند و همه‌چیز را محرمانه می‌داند درحالی‌که عموم مسائل کشور باید پیش روی مردم و شفاف باشد، قرارداد‌های اقتصادی نباید محرمانه باشد و باید با مردم باصداقت حرف زد.» 
رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود «مبارزه با فساد» و «گسترش شفافیت» را شعار پایه و اساسی قرار داده بود و انتظار می‌رود در دولت خود هرگز این وعده را از یاد نبرد.
  چهار. اصلاح نظام اداری
اصلاح نظام اداری متغیر چهارمی است که اگر با جدیت دنبال شود، به کارآمدی دولت سیزدهم کمک بسیاری خواهد کرد. متأسفانه نظام اداری کشور با قوانین و بخشنامه‌های دست‌وپاگیر کلنجار می‌رود و اگر می‌خواهیم درزمینه تمرکززدایی و اصلاح ساختارها پیش برویم باید قوانین مربوط به ساختار اداری کشور اصلاح شود. به‌عبارت‌دیگر بوروکراسی حاکم در کشور به یک‌روند نفس‌گیر و فرسایشی در ساختار اداری تبدیل‌شده و به نارضایتی‌های فعلی هم دامن زده است؛ بنابراین یکی از مطالبات جدی مردم، اصلاح نظام اداری و کوتاه کردن زمان رسیدگی به درخواست‌های اداری است.
پنج. حمایت از فرهنگ و خانواده
موضوع فرهنگ و خانواده؛ از موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته نسبت به آن بی‌مهری شدیدی صورت گرفته است. در کمال تأسف باید گفت دولت‌ها هرگاه با کمبود بودجه یا کمبود منابع مالی مواجه می‌شوند، اولین جایی که زورشان به آن می‌رسد، فرهنگ است. اینکه می‌گویند فرهنگ مظلوم است، واقعا ادعایی صحیح و منطبق با واقعیت است. درواقع این فرهنگ است که به باورها و عقاید مردم جهت می‌دهد، انسانیت و انسان‌دوستی را در جامعه بسط و گسترش می‌دهد و درنهایت اگر سیاست‌های فرهنگی درست ریل‌گذاری شود، این فرهنگ است که می‌تواند منافع اقتصادی هم برای کشور به همراه داشته باشد. گفتنی است پنجمین متغیری که دولت سیزدهم نباید از اثرگذاری آن غفلت کند، بخش فرهنگ است و با شناختی که از آقای رئیسی وجود دارد و با توجه به مسئولیت‌هایی که عهده‌دار آن بوده، انتظار می‌رود دولت سیزدهم کارنامه خوبی در حوزه فرهنگ از خود بر جا بگذارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.