لزوم شکستن حباب بورس با افزایش سرمایه شرکت‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26871
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 20 مرداد 1399 - 8:26 |
لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در مجلس به تصویب رسید؛

لزوم شکستن حباب بورس با افزایش سرمایه شرکت‌ها

لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی با قید دو فوریت در مجلس به تصویب رسید تا مسیر را برای رشد سود بورس و جذب نقدینگی بیشتر به بازار سرمایه فراهم کند. در صورت اجرای این طرح، امکان افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم فراهم می‌شود تا منابع جدید به سمت بازار سرمایه حرکت کند.
لزوم شکستن حباب بورس با افزایش سرمایه شرکت‌ها

نفیسه امامی
لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی با قید دو فوریت در مجلس به تصویب رسید تا مسیر را برای رشد سود بورس و جذب نقدینگی بیشتر به بازار سرمایه فراهم کند. در صورت اجرای این طرح، امکان افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم فراهم می‌شود تا منابع جدید به سمت بازار سرمایه حرکت کند.
در شرایط فعلی که استقبال به بازار سرمایه بسیار زیاد و تقاضا بالاست، عرضه متناسب با تقاضای سهام می‌تواند جلوی شکل‌گیری حباب قیمتی در بورس را بگیرد. با عرضه بیشتر سهام، طرح‌های جدید آغاز و طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود و نقدینگی مردم به‌جای هدایت به بازارهای موازی مانند سکه و مسکن، در جهت تأمین مالی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری سوق پیدا می‌کند.
جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موافقت مجلس با دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس به «رسالت» گفت: یکی از اشکالاتی که به بازار سرمایه وارد است، استفاده دستگاه‌ها از نقدینگی واردشده به بورس برای هزینه‌های جاری دولت است درصورتی‌که باید این سرمایه در جهت افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی به کار گرفته شود تا طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شود و طرح‌های جدید ایجادشود و ظرفیت اقتصادی کشور توسعه پیدا کند. این قانون در صورت اجرا، بهترین کانال برای هدایت نقدینگی خواهد بود و دولت این لایحه را با همین هدف به مجلس ارائه کرده است. 
وی ادامه داد: در حال حاضر در بازار سرمایه بیشتر جابه‌جایی مالکیت صورت می‌گیرد، یعنی دولت سهام خود را به مردم واگذار می‌کند و نقدینگی جمع‌آوری شده را در جهت پوشش هزینه‌های جاری به کار می‌گیرد، درحالی‌که اگر با افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، سهم دولت، شرکت‌ها و واحدهای اجرایی کاهش پیدا کند، اما درمجموع کل سرمایه شرکت‌ها زیاد می‌شود. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اجرای این طرح را به نفع مردم و دولت عنوان کرد و افزود: زیرا حجم اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی توسعه پیدا می‌کند و به درآمدهای مالیاتی دولت هم افزوده می‌شود و  به اشتغالزایی و حفظ قدرت خرید مردم هم كمك می‌کند.  این طرح در راستای توسعه شرکت‌ها و واحدهای تولیدی نیز ارائه شده است. 
وی در ادامه با تأکید بر لزوم جلوگیری از ایجاد حباب در بازار بورس بیان کرد: افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند جلوی شکل‌گیری حباب قیمتی در بورس را بگیرد. با افزایش تقاضا برای سهام، افزایش عرضه خواهیم داشت که می‌تواند حباب در بازار را از بین ببرد. افزایش سرمایه شرکت‌ها، قیمت سهام را واقعی می‌کند. وقتی تقاضا زیاد شود و عرضه‌ای شکل نگیرد طبیعی است که منجر به افزایش حباب قیمتی می‌شود و می‌تواند آینده بورس را با مخاطره مواجه کند. 
این نماینده مجلس با اشاره به میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها در این طرح گفت: میزان افزایش سرمایه بستگی به نیاز شرکت‌ها و استقبالی که از آن‌ها می‌شود، دارد و هنوز مقدار افزایش سرمایه در این طرح عنوان نشده است. در شرایط فعلی بهترین امکان برای جذب نقدینگی در بازار بورس شکل گرفته و در لایحه دولت هم مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است تا شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی تشویق به افزایش سرمایه کنند.   
قادری این طرح را منحصر به صنعت خاصی ندانست و افزود: برای همه شرکت‌ها امکان افزایش سرمایه فراهم‌شده است. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند مانند سازمان تأمین اجتماعی، بنیاد مستضعفان و یا ارگان‌های دیگر شامل این طرح می‌شوند.
وی با اشاره به طرح جدید اقتصادی دولت و تأثیر آن در بازار سرمایه گفت: احتمال می‌رود خبر خوب رئیس‌جمهور در چند روز آینده، پیش‌فروش نفت باشد که بتواند بخش قابل‌توجهی از نقدینگی‌های مردم را جذب نماید. شاید جذابیتی که بازار بورس طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته داشته با این طرح دولت کاهش پیدا کند، زیرا بخشی از نقدینگی به سمت پیش‌فروش نفت هدایت می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان سخنانش پیش‌فروش نفت توسط دولت را اقدام خوبی ارزیابی کرد و گفت: در شرایطی که امکان فروش نفت را نداریم، می‌توانیم نفت را به‌صورت دلاری به مردم بفروشیم تا هم منافع آن‌ها تأمین شود و هم نقدینگی موردنیاز برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌ها برای دولت تأمین شود. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای لزوم شکستن حباب بورس با افزایش سرمایه شرکت‌ها بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.