لزوم تشکیل دولت مقتدر در عراق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58957
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۶:۵۱ |
ترجمه و تحلیل؛

لزوم تشکیل دولت مقتدر در عراق

روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به این‌که ائتلاف اخیر میان نیروهای سنی، کُرد و بخشی از شیعیان ناپایدار است نوشت که کنار گذاشتن رئیس ائتلاف دوله القانون از قدرت غیرممکن به نظر می‌رسد.
لزوم تشکیل دولت مقتدر در عراق

گروه بین‌الملل 
روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به این‌که ائتلاف اخیر میان نیروهای سنی، کُرد و بخشی از شیعیان ناپایدار است نوشت که کنار گذاشتن رئیس ائتلاف دوله القانون از قدرت غیرممکن به نظر می‌رسد.
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» با انتشار یادداشتی در خصوص تنش‌های سیاسی جاری در عراق و رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت آتی نوشت که در سایه صدور حکم اخیر دادگاه فدرال عراق که فعالیت هیئت‌رئیسه پارلمان را به دلیل دادخواست‌های ارائه‌شده به حالت تعلیق درآورده، ائتلاف نیروهای سیاسی که نخستین نشست آن برگزارشده، دوامی ندارد.
در این یادداشت به نقل از یک منبع آگاه سیاسی مستقل عراقی آمده است: «به نظر می‌رسد که ائتلاف نیروهای سنی و کُرد با بخشی از شیعیان به دلیل غافلگیری‌هایی که ممکن است در روزهای آینده منجر به تغییر صحنه سیاسی شود، دوام نیابد».
این منبع آگاه سیاسی افزود: «صدور دستور دادگاه فدرال عراق برای توقف فعالیت [هیئت‌رئیسه] پارلمان، به‌منزله نخستین غافلگیری بود که احزاب شیعه را تشویق کرد تا باقدرت وارد خط میانجیگری بین جریان صدر و نیروهای «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شوند، تا امکان دستیابی به تفاهم، هرچند نسبی، در خصوص برخی قضایا فراهم شود و درنتیجه موجب سازماندهی مجدد و عدم غلبه ائتلاف طولی سنی-شیعی-کردی شود. ائتلافی که شامل طرف‌هایی است که همچنان فاقد نمایندگی کامل هستند و طی فرآیند سیاسی عراق رأی کافی را کسب نکرده و همچنان نیازمند توافقات با سایرین است».
این منبع در خصوص این‌که آیا انتخاب مجدد «نوری المالکی» به‌عنوان دبیرکل حزب الدعوه پس از انتشار اخباری مبنی بر برکناری وی، صحنه را با صدریان پیچیده خواهد کرد، گفت: «رابطه بین صدر و المالکی پیچیده باقی خواهد ماند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر به سمت بهتر شدن آن وجود ندارد، اما این مانع از گفت‌وگو با بقیه نیروهای الاطار التنسیقی نیست».
وی در خصوص شایعات منتشرشده مبنی بر جدا شدن بخشی از الاطار التنسیقی و پیوستن به جریان صدر گفت که بعید است بخشی از چارچوب هماهنگی فقط به‌منظور  تقسیم مناصب به جریان صدر بپیوندد زیرا چارچوب هماهنگی به دنبال این است که یک فراکسیون قوی با چندین هدف متحد باقی بماند، درحالی‌که صدر می‌خواهد آن را بر اساس شرایطش تجزیه کند. یعنی پیوستن به آن بر اساس اصل اکثریتی که طرفدار آن است و این به‌منزله منزوی کردن برخی نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و به حاشیه راندن آن‌ها به بهانه رفتن به سمت اپوزیسیون است».
 لزوم اتحاد گروه‌های شیعی 
بدون شک اتحاد گروه‌های شیعی در تشکیل دولت عراق مهم‌ترین پیش‌شرط ایجاد ثبات سیاسی در این کشور محسوب می‌شود. نباید فراموش کرد که مطالبه‌ای به نام خروج اشغالگران آمریکایی از عراق که بر اساس مصوبه  پارلمان این کشور کاملا قانونی می‌باشد،با تشکیل دولتی قدرتمند در بغداد کاملا امکان‌پذیر خواهد بود. بی‌دلیل نیست که آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی جملگی نهایت تلاش خود را در راستای جلوگیری از اقتدار شیعیان و اتحاد آن‌ها در تشکیل دولتی قدرتمند و ضد اشغالگری در بغداد به کار بسته‌اند. در چنین شرایطی گروه‌های شیعی که اکثرا مخالف اشغالگری آمریکا در عراق هستند، باید بدون توجه به کارشکنی‌های غرب و متحدان آن در تشکیل دولت عراق، اقدام قاطعانه‌ای در مقابل این موارد صورت دهند. 
الشرق الاوسط

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.