لزوم اصلاح سیاست‌های صادراتی و رفع موانع پیش‌روی صادرکنندگان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 106603
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 30 مهر 1403 - 6:57 |
مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

لزوم اصلاح سیاست‌های صادراتی و رفع موانع پیش‌روی صادرکنندگان

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اصلاح سیاست‌گذاری صادراتی برای حل مشکلات موجود در این حوزه  پر‌داخت و با تاکید بر افزایش سهم ایران از صادرات جهانی بیان کرد: به موجب آنکه در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، نیاز به افزایش مراودات در جهت تامین نیازهایمان داریم.
لزوم اصلاح سیاست‌های صادراتی و رفع موانع پیش‌روی صادرکنندگان

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اصلاح سیاست‌گذاری صادراتی برای حل مشکلات موجود در این حوزه  پر‌داخت و با تاکید بر افزایش سهم ایران از صادرات جهانی بیان کرد: به موجب آنکه در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، نیاز به افزایش مراودات در جهت تامین نیازهایمان داریم. بدیهی ا‌ست که رکن مهم تامین نیاز، مسئله ارز است و برای آنکه تامین ارز به درستی و به میزان موردنیاز انجام شود، باید صادرات انجام شود. 
وی با اشاره به اثرات فرهنگی رونق صادرات در کشور افزود: امر مهم صادرات صرف نظر از اثرات اقتصادی، ابعاد مختلف فرهنگی را داراست و می‌تواند نمادی از معرفی و دستاوردهای کشور در سطح بین المللی شود. بنابراین می‌بایست همواره به این حوزه توجه جدی بداریم و بکوشیم تا افزایش سهم ایران از صادرات جهانی رقم بخورد. 

پوردهقان با اشاره به رویکر‌د کشورهای مختلف دنیا برای توسعه تجارت خارجی تصریح کرد: به طورکل کشورهای مختلف دنیا سیاست‌شان به سمت تشویق صادرات است و می‌کوشند تا با بسترسازی رونق صادرات، واردات را به حداقل برسانند چراکه با افزایش واردات، تولیدکنندگان داخلی ضرر می‌بینند و در مفهوم کلی اقتصادی نیز خروج ارز برای کشور هزینه خواهد داشت. 
او با انتقاد از عدم تسهیل‌گری کافی در حوزه رونق صادرات ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته، در موضع ضعف مسائل صادراتی قرارگرفتیم. بدین معنا که برای واردکنندگان تسهیل‌گری و موضع‌ قدرت ترسیم شد و در مقابل موانع برای صادرکنندگان رقم خورد. متاسفانه صادرکنندگان ناچار به تعهدات ارزی و بازگشت ارز آن هم به قیمت دستوری می‌باشند اما شرایط وارکنندگان چنین نیست و گویی فرشی قرمز برای‌شان پهن است؛ به بیان دیگر ارزشان مشخص است و به میزان موردنیاز نیز تخصیص می‌یابد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های صادرکنندگان و لزوم رفع دغدغه‌هایشان در حوزه تجارت خارجی همچنین خاطرنشان کرد: باید شرایط را برای صادرکنندگان تسهیل کنیم و آن‌ها را در مسیرشان تشویق و ترغیب کنیم. اکنون بسیاری از صادرکنندگان گله‌مند هستند و گلایه‌هایشان نیز به حق می‌باشد. 

نماینده مردم اردکان در مجلس دوازدهم در پایان این گفت‌وگو با اشاره به لزوم بازنگری و اصلاح سیاست‌های موجود درعرصه صادراتی متذکر شد: باید موانع صادراتی را رفع کرد و اصلاح سیاست‌های این حوزه را دردستورکار قرار داد. سیاستی که امروز اجرا می‌گردد، تمام بازیگران بازار را دچار ناراحتی کرده است. بنابراین می‌بایست درصدد چاره جویی و حمایت کافی بود. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.