لزوم آگاهی سنجی و ارائه برنامه‌های قابل ارزیابی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102270
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۲۷ |
راهکارهای افزایش مشارکت برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد

لزوم آگاهی سنجی و ارائه برنامه‌های قابل ارزیابی

شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید و براساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور،‌ انتخابات به دور دوم کشیده شد. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای به ثبت رسیده است که از این تعداد مسعود پزشکیان،‌ ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای،‌ سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ […]

لزوم آگاهی سنجی و ارائه برنامه‌های قابل ارزیابی

شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید و براساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور،‌ انتخابات به دور دوم کشیده شد. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای به ثبت رسیده است که از این تعداد مسعود پزشکیان،‌ ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای،‌ سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای،‌ محمدباقر قالیباف سه میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای را کسب کردند. سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام داشت که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد بوده است. مطابق اعلام محمداسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور روز شنبه مورخ ۹ تیرماه مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور افزود: براساس این آمار، نفرات اول و دوم یعنی آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و پس از تبلیغات، انتخابات برگزار خواهد شد. وی یادآور شد: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد اعلام شد و آمار استانی به تفکیک در پرتال وزارت کشور منتشر خواهد شد. اسلامی خاطرنشان کرد: آماری که از نامزدها اعلام شد، آرای صحیح و مابقی آرای باطله هستند. باور کارشناسان و فعالان سیاسی این است که میزان مشارکت به میزان قابل توجه شکل نگرفته و کشیده شدن انتخابات به دور دوم نیز حکایت از این امر دارد. از این رو ضرورت دارد تا طی فرصت‌های باقی مانده، مولفه‌های افزایش مشارکت را به کار گرفت و کوشید تا حضور مردم پررنگ‌تر از دور نخست انتخابات شود. در بررسی بیش‌تر این موضوع و راهکارهای افزایش مشارکت برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به گفت‌وگو با ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و پیمان فلسفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس:
قدرت سازی و امنیت ملی نیازمند حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و با اشاره به راهکارهای افزایش مشارکت برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: به سبب آنکه انتخابات به دور دوم کشیده شده است، به حضور حداکثری نیاز است چراکه حضور و مشارکت بالا تامین کننده امنیت ملی و دفع کننده تهدیدات نظام اسلامی است. اگر به مقوله قدرت سازی در نظام اسلامی به عنوان یک وظیفه مهم توجه کنیم، خواهیم دید که قدرت سازی و امنیت ملی نیازمند حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای است. 
وی افزود: امیدواریم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت بیش‌تر از دور نخست باشد و با حضور بیش‌تر مردم رو به رو باشیم. دراین فرآیند انتخاب فردی معتقد به مبانی ارزش‌ها و انقلاب اسلامی اهمیت دارد و می‌تواند تامین کننده قدرت کشور در عرصه پیش‌رو باشد. 
عزیزی تصریح کرد: باید برای انتخاب رئیس جمهوری که دل‌بسته جبهه مقاومت، اعتقاد، اعتماد و همراهی است، در میدان حضور یافت. دراین راستا ضرورت دارد تا اهمیت حضور را جدی بگیریم و انتخاب آگاهانه داشته باشیم. حضور و انتخاب درست نظام را به اهداف خود نزدیک خواهد کرد. 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر انتخاب آگاهانه همچنین خاطرنشان کرد: مردم کشور به اندازه کافی افراد را می‌شناسد و در این راستا می‌توان اظهارداشت که به منظور افزایش مشارکت، نیازمند تبلیغات نیستیم. در این فرآیند آگاه سازی و آگاهی بخشی اهمیت فراوانی دارد. کوشش صدا و سیما و نشست‌هایی که برگزار می‌گردد، اهمیت دارد. در این مسیر سوابق و گذشته افراد نیز مبنای خوبی برای افزایش مشارکت است که نباید از آن غافل بود. 
او متذکر شد: بکوشیم تا انتخاب راحت‌تر شود. مادامی که انتخاب راحت‌تر‌شود، حضور افزایش پیدا خواهد کرد. ممکن است در ادامه مسیر به منظور برگزاری دور دوم انتخابات نیازمند تبلیغات باشیم؛ این تبلیغات به میزان متناسب هیچ مشکلی ندارد و نیاز انتخاباتی است اما باید کوشید تا به حد و مناسب باشد چراکه مردم به میزان کافی افراد را به خوبی می‌شناسند. ضرورت دارد تا به منظور جریان شناسی
 تلاش کرد؛ هرچند که مردم طی ادوار مختلف نیز ثابت کرده‌اند جریان شناس خوبی هستند و حق و باطل را می‌شناسند. 
وی یادآور شد: به منظور افزایش مشارکت، آگاهی بخشی از سوی نخبگان اهمیت دارد. همچنین باید تلاش کرد تا برنامه‌های اصلی کاندیداها مبرهن گردد. بی‌شک به کارگیری این مولفه‌ها توامان با یک‌دیگر کمک کننده خواهد بود. توجه بداریم که آگاهی یافتن در جامعه امروز سخت نیست و به سهولت می‌توان از برنامه‌ها و سوابق مطلع شد. سوابق را بشناسیم و در مسیر انقلاب حرکت کنیم. نباید اجازه دهیم انقلاب اسلامی که اکنون به رشد و بالندگی رسیده است، مورد بی توجهی قرارگیرد و نگاه افرادی که در جبهه غرب قرار دارند، در کشور حاکم شود.

پیمان فلسفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:
شرایط حضور در عرصه سیاسی را تعریف کنیم و مشارکت پررنگ را رقم بزنیم 

پیمان فلسفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح  راهکارهای افزایش مشارکت برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و در این باره اظهارکرد: مشارکت مردم دارای اصول و چارچوب‌های مشخصی است که در عرصه سیاسی، در قالب انتخابات بروز و ظهور پیدا می‌کند. به عبارت دیگر یکی از جلوه‌های مشارکت سیاسی مردم در هرکشوری، انتخابات است و در کشور ایران نیز این مهم مطرح و آزاد می‌باشد. به بیان دیگر در کشور جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در عرصه انتخابات بر اساس میل خودشان و نگاهی است که نامزدهای انتخاباتی دارند. به موجب چنین رویکردی ضرورت دارد تا شرایط حضور در عرصه سیاسی را برای مردم تعریف کنیم و مشارکت پررنگ را رقم بزنیم. 
وی با بیان اینکه مشارکت امری  مهم در تعالی انسانی و اجتماعی است و در تمامی عرصه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثر می‌گذارد، افزود: در سال‌های گذشته و در دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکتی بیش از میزان سال جاری را شاهد بودیم. بی‌شک کاهش میزان مشارکت به چندین مولفه بستگی دارد؛ نخست این است که نوع نگاه مردم نسبت به مقوله انتخابات و نقشی است که در سرنوشت‌شان دارد. مولفه دیگر، میزان احساس مردم نسبت به منافع شان است. مردم به میزانی که احساس می‌کنند منافع‌ مشارکت در زندگی‌شان نقش دارند، حضور می‌یابند. همچنین باید اظهارداشت که نظام مدیریتی کشور باید متناسب با نیازهای مردم باشد. یکی از مولفه‌های مهم برای مردم این است که نظام مدیریتی تا چه اندازه در راستای حل مشکلات‌شان تلاش کرده است چراکه مردم به موضوعات مختلف می‌نگرند. 
فلسفی تصریح کرد: نگرانی پیرامون مشارکت مردم طی سال‌های اخیر وجود داشت و مهم‌ترین عامل این بود که فرآیند مشارکت امری نیازمند زمان است و می‌بایست طی چندین سال صورت بگیرد. این مهم به صورت دستی و مقطعی‌ انجام نخواهد شد و نمی‌توان طی زمان منحصری آن را تحقق بخشید. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در‌ دورنخست انتخابات شاهد مشارکت مردم عزیز و شریف کشور بوده‌ایم و مردم در عرصه سیاسی حضوری به عمل آوردند که دربرگیرنده پیام است. مردم پیام امید دادند و ظرفیتی را به تصویر کشیدند که می‌تواند در دور دوم انتخابات بیش‌تر شود و تقویت گردد. در‌ دور دوم انتخابات اگرچه زمان کوتاه است، اما‌ می‌توان انگیزه آفرینی کرد. 
او متذکر شد: ‌در دور نخست فرصت انگیزه آفرینی کم بود و نتوانستیم به خوبی مردم را وارد عرصه کنیم و آگاه سازیم تا نتیجه مشارکت خود را در عرصه سیاسی دوره قبل مشاهده کنند. در دولت سیزدهم و زمان ریاست شهیدآیت الله سید ابراهیم رئیسی، مردم آنطور که باید و شاید نتیجه مشارکت خود را مشاهده نکردند. به عبارت دیگر حیات خدمت شهید رئیسی کوتاه شد و فرصت نشد تا نتایج اقدامات در زندگی مردم ملموس شود. شهید رئیسی با وجود تلاش‌های بسیار زیاد، اقدامات شایسته، دستاوردهای عرصه داخلی و خارجی، تغییرات شاخص‌های اقتصادی همچون کاهش نرخ تورم، کاهش نقدینگی، افزایش میزان صادرات، افزایش تراز تجاری، افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش تورم تولید و کاهش تورم نقطه‌ای و کاهش تورم مصرف اما فرصت تبیین بازدهی و نتیجه گیری را نداشتند چراکه پایانی زودهنگام برای دولت سیزدهم رقم خورد و آیت الله رئیسی به شهادت رسید. براین اساس می‌توان اظهارداشت که مردم نتیجه مشارکت خود را در عرصه سیاسی مشاهده نکردند. این مولفه را می‌توان یکی از موضوعات کاهش میزان مشارکت در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دانست.
وی یادآور شد: در فرصت باقی مانده تا برگزاری دور دوم انتخابات باید از ابزار رسانه بهتر استفاده شود. رسانه ملی می‌بایست فرصت بیش‌تری را برای مردم فراهم سازد. حال‌که دو نفر از کاندیداها باقی مانده‌اند و رقابت میان دو نفر می‌باشد، مردم نیازمند آگاهی بیش‌تر برای مقایسه بهتر هستند. باید فرصت مقایسه دو دیدگاه فراهم گردد تا آن دسته از افرادی که تا به امروز مشارکت نداشتند و انتخاب خود عنوان نداشتند، به صندوق‌های رای مراجعه کنند. در این مسیر ضرورت دارد تا برنامه کاندیداها به صورت شفاف‌تر اعلام گردد و خیال مردم آسوده شود که این برنامه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد و موجب تغییر معیشت و ایجاد رفاه بیشترشان شود. 
فلسفی همچنین ادامه داد: با آگاهی بخشی می‌توان به آرمان‌ها عمق بخشید. باید راهبردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را تبیین کرد و سعی در حل‌ مشکلات اقتصادی و فرهنگی داشت. اگر مردم نسبت به موضوعات مذکور اطمینان پیدا کنند، حضور بیشتری در عرصه انتخابات خواهند داشت و بدین ترتیب دور دوم انتخابات با شور بیشتری برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد دور دوم انتخابات به سبب انتخاب نهایی و تعیین سرنوشت کشور برای ۴ سال آینده با مشارکت بیشتری همراه گردد و از هماهنگی بیش‌تری برخوردار باشد. اکنون هردو نامزد در حال بسیج کردن حامیان خود هستند تا رقابت پایانی با موفقیت صورت بگیرد و درنهایت یک نفر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. 
وی‌ در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: امیدواریم هر انتخاباتی که برگزار می‌گردد، مطابق بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی مایه امید و شادی بیشتر برای مردم شود و روحیه تلاش و کار جهادی، امید آفرینی و سازندگی بهتر کشور را به دنبال داشته باشد و مقدمه‌ای برای مشارکت حداکثری در انتخابات بعدی شود. ۴ سال فرصت داریم تا هر دولتی که بروز و ظهور می‌یابد، مشارکت را برای دور بعدی افزایش دهد. بی‌شک افزایش مشارکت برای ۴ سال آینده خود شاخص کارآمدی تلقی می‌گردد. هردولتی که بتواند مشارکت مردم را نسبت به دوره قبلی افزایش دهد، در مقایسه با دولت گذشته کارآمدتر خواهد بود. در پایان باز تاکید می‌داریم که دولت سیزدهم تلاش‌های فراوانی داشت اما فرصت تکمیل و تبیین نتایج را پیدا نکرد. از این رو فرآیند نهادینه شدن مشارکت مردم در بستر زمان به صورت کامل اتفاق نیفتاد و بخشی از میزان مشارکت کنونی نیز به همین سبب است و بخشی دیگر به سبب گلایه‌های اقتصادی و فرهنگی است که با ارائه برنامه‌های قابل ارزیابی از سوی کاندیداها در گام دوم قابل حل خواهد بود. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.