قیمت خودرو از فرآیند مذاکرات سبقت گرفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46886
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۷:۰۱ |
اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار خودرو

قیمت خودرو از فرآیند مذاکرات سبقت گرفت

بازار خودرو با توجه به رکود نسبی که در ماه‌های اخیر تجربه کرد و امیدواری‌ای که به انجام توافقات بین‌المللی داشت، در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برد. از زمان اعلام ازسرگیری مذاکرات ایران با طرف‌های غربی دلار تا کانال 21 هزار تومان پایین آمد و قیمت خودرو هم تا حدودی کاهش یافت، اما به‌تازگی با طولانی شدن مذاکرات وین امیدها در بازار به ناامیدی مبدل شده است و در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم.
قیمت خودرو از فرآیند مذاکرات سبقت گرفت
گروه اقتصادی
بازار خودرو با توجه به رکود نسبی که در ماه‌های اخیر تجربه کرد و امیدواری‌ای که به انجام توافقات بین‌المللی داشت، در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برد. از زمان اعلام ازسرگیری مذاکرات ایران با طرف‌های غربی دلار تا کانال ۲۱ هزار تومان پایین آمد و قیمت خودرو هم تا حدودی کاهش یافت، اما به‌تازگی با طولانی شدن مذاکرات وین امیدها در بازار به ناامیدی مبدل شده است و در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم.
درحالی‌که چشم خریداران خودرو به فرآیند طولانی مذاکرات برجام دوخته‌شده و انتظار دریافت سیگنال‌های مثبت برای افت قیمت‌ها و گشایش‌های سیاسی را داشتند، بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شد و خودروها رشد قیمتی را تجربه کردند. همزمان با روند کسل‌کننده مذاکرات، قیمت دلار در این چندروزه به دلیل شنیدن اخبار نه‌چندان مثبت از مذاکرات افزایش پیدا کرد که به‌طور طبیعی بر قیمت‌های بازار خودرو نیز تأثیر گذاشت. 
خودرو با ورود دلار به کانال ۲۵ هزارتومانی بلافاصله واکنش نشان داد و درشیب صعودی قرار گرفت به‌طوری‌که در بین خودروهای دنا مدل دنا دنده‌ای توروبو پلاس در یک روز افزایش قیمت ۷میلیون تومانی پیدا کرد.
بازار خودرو از ابتدای امسال رفت و برگشتی را طی یک ماه تجربه کرد. بعد از اعلام افزایش قیمت بهاره خودرو توسط رئیس شورای رقابت بعد از تعطیلات نوروزی، قیمت‌ها روند صعودی پیدا کردند، اما با توجه به واکنش‌هایی که نسبت به این تصمیم گرفته شد، شورا از موضع خود مبنی برگران شدن خودرو کوتاه آمد و قیمت‌ها به‌طور رسمی گران نشدند. 
طی سال‌های گذشته قیمت خودرو رشد چند برابری پیدا کرده است. با رشد نرخ ارز و اعمال تحریم‌ها، مواد اولیه گران‌تر شدند و با هزینه بیشتری به کشور وارد شدند و این گرانی را به مصرف‌کننده منتقل کردند. کاهش ارزش پول ملی که با رشد قیمت دلار همراه بود باعث شد مردم برای جلوگیری از افت سرمایه‌شان به خرید خودرو روی بیاورند و این اقدام، تقاضا برای خرید را بالا برد. رشد تقاضای سرمایه‌ای هم یکی دیگر از عواملی بود که بر گرانی خودرو اثر گذاشت. 
به‌طورکلی بازار خودرو تأثیرات کاذب روانی زیادی می‌پذیرد و سیگنال‌های سیاسی هم به‌طور مستقیم روی بالا و پایین شدن قیمت‌ها مؤثر است. در شرایط فعلی هرچقدر سیگنال‌های قوی‌تری از جریان مذاکرات مخابره شود، انتظارات برای کاهش قیمت‌ها زیادتر می‌شود، اما اکنون انتظارات بازار از توافقات بین‌المللی برآورده نشده و در جهت صعودی در حال حرکت است. 
 بازار خودرو تحت تأثیر مسائل سیاسی است
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با «رسالت» درباره وضعیت بازار و افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر بیان کرد:
دو موضوع مهم در بازار فعلی خودرو اثرگذار است، اول کند شدن روند مذاکرات که باعث ایجاد ناامیدی در به نتیجه رسیدن مذاکرات شده و احتمال رسیدن به توافق را نسبت به گذشته کمتر کرده و احیای برجام را با اماواگر ه‌ کرده است. از سوی دیگر تا کمتر از یک ماه دیگر دولت تغییر می‌کند و دولت جدید روی کار می‌آید. 
وی ادامه داد: در روزهای گذشته با شروع پیک پنجم کرونا فعالیت بازار خودرو کمتر شد درحالی‌که قبل از آغاز پیک و با توجه به طولانی شدن روند مذاکرات، مردم گرایش برای خریدوفروش پیدا کرده بودند، اما اکنون با توجه به افزایش شیوع بیماری بازار راکد می‌ماند تا دور هفتم مذاکرات در روزهای آینده هم آغاز شود.
صدرایی به آمیختگی مسائل سیاسی و اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: هر سیگنال سیاسی در افزایش قیمت خودرو اثرگذار است. اکنون هم با مطرح‌شدن احتمال احیای برجام و انجام توافق نرخ دلار پایین می‌آید و رکود در بازار خودرو ایجاد می‌شود، چون همه خریداران منتظر پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها می‌مانند، اما وقتی خبر از ایجاد وقفه یا بروز اختلاف در انجام مذاکرات مخابره می‌شود، مردم تلاش می‌کنند خودرو خریداری کنند تا بیشتر گران نشود. 
این کارشناس بازار اثرگذاری اخبار سیاسی را در نوسانات قیمتی اثرگذار دانست و گفت: افزایش و کاهش در بازار خودرو تحت تأثیر مسائل سیاسی است و نوسان در دلار به‌شدت بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. جو روانی بر آن تأثیر مستقیم دارد و بدون هیچ اتفاقی قیمت‌ها تغییر می‌کنند. موضوعاتی که درباره برجام مطرح می‌شود بیشتر جنبه تبلیغات روانی دارد، ازجمله این‌که بعد از توافق نهایی، دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌رسد.
وی لغو تحریم‌ها را عاملی برای احیای کامل اقتصاد ایران ندانست و افزود: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها معجزه‌ای رخ نخواهد داد، زیرا مشکلات اقتصادی کشور عمیق‌تر از آن چیزی است که تصور شود صرفا با لغو  تحریم‌ها رفع گردد. ضمن اینکه لغو تحریم اکنون با هزاران اماواگر همراه است و نباید انتظار داشته باشیم شرکت‌های خارجی خودروساز بلافاصله به کشور وارد شوند. طرح این موضوعات امیدواری بدون پشتوانه مطالعاتی است که گاهی چنین اظهارنظرهایی جو بازار را خراب می‌کند. 
صدرایی تصریح کرد: درصورتی‌که ایران به توافق نهایی دست پیدا کند دلار به کمتر از ۲۲ هزار تومان نمی‌رسد، زیرا دولت نمی‌خواهد منابع مالی خود را بی‌ارزش کند. مشکلات اقتصادی در کشور ما بسیار ریشه‌دار هستند و دولت جدید هم مجبور خواهد شد پول بدون پشتوانه چاپ کند و این واقعیت اقتصاد ماست. 
صدرایی با اظهار امیدواری از اقدامات دولت جدید در ثابت نگه‌داشتن نرخ دلار افزود: در بهترین شرایط دولت آینده می‌تواند ۲ سال قیمت دلار را در محدوده ۲۵ هزار تومان نگه دارد و این در شرایطی است که مذاکرات برجام به نتیجه برسد. تغییر دولت بدون توافق برجام تأثیر چندانی در تغییر قیمت‌ها در بازار ندارد. 
این کارشناس خودرو در پایان یادآور شد: در کشورهای اروپایی در طول یک ماه به‌طورمعمول در حدود ۲۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود، اما در بازار ایران نوسانات زیادی وجود دارد که باعث می‌شود یک هفته خریدوفروش زیاد و دو هفته راکد بماند. در کشورهای دیگر بازارها منتظر توافق‌های سیاسی نیستند و جریانات اقتصادی روند منظمی را طی می‌کنند، اما در ایران روند ثابتی ندارد و به اماواگر وابسته است. 
صنعت خودرو کشور اکنون به یکی از صنایع دارای زیان انباشته فراوان تبدیل‌شده که به دلیل دخالت‌های مکرر دولت و قیمت‌گذاری دستوری دچار ناکارآمدی و زیان دهی شده است. سیاست‌گذاری اشتباه در این صنعت و سرمایه‌گذاری‌های غلط منجر به افزایش قیمت زیاد میان کارخانه و بازار آزاد شده که همین مسئله به شکل‌گیری نگاه سرمایه‌ای در خرید خودرو  دامن زده و بسیاری باهدف حفظ سرمایه و به امید گران شدن، خودرو خریداری می‌کنند.
شیوه‌های غلط مدیریتی و سیاست‌گذاری‌های نادرست، وضعیت بازار خودرو را پیچیده کرده و آن را تحت تأثیر اخبار مختلف قرار داده است. به همین منظور قیمت‌ها در بازار داخلی با نوسان‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و تلاطم در آن به‌سرعت ثبات بازار را از بین می‌برد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.