قیمت‌ها در جاده گرانی می‌تازند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26662
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵ |
بررسی افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی؛

قیمت‌ها در جاده گرانی می‌تازند

بازار لوازم‌خانگی به آشفته‌بازار لوازم‌خانگی تبدیل‌شده است. قیمت‌ها در جاده گرانی می‌تازند و هیچ نظارتی بر این وضعیت آشفته نمی‌شود.
قیمت‌ها در جاده گرانی می‌تازند

نفیسه امامی 
بازار لوازم‌خانگی به آشفته‌بازار لوازم‌خانگی تبدیل‌شده است. قیمت‌ها در جاده گرانی می‌تازند و هیچ نظارتی بر این وضعیت آشفته نمی‌شود. گفته می‌شود بازار لوازم‌خانگی با افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت‌ها روبه‌رو شده است درحالی‌که قیمت درج‌شده بر  بدنه اجناس، افزایش به‌مراتب بیشتر را به رخ خریداران می‌کشد.
تولیدکنندگان، عدم اختصاص ارز  را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند، زیرا ازنظر آنان وقتی ارزی تعلق نمی‌گیرد به‌طور حتم قیمت تمام‌شده کالا افزایش‌یافته و مجبور به افزایش قیمت کالا هستند. از سوی دیگر قیمت مواد اولیه داخلی نیز مشمول افزایش قیمت شده و علاوه بر عدم اختصاص ارز به این حوزه، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را در پی داشته‌اند. تحریم واردات مواد اولیه، نوسانات ارزی و افزایش چند برابری نرخ دلار
 قیمت کالا‌های خانگی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. 
در بخش تقاضای لوازم‌خانگی، برخی
 فروشندگان و عرضه‌کنندگان از عرضه کالاهای خود به امید بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها ممانعت کرده و احتکار می‌کنند که در این زمینه سازمان حمایت به دنبال نظارت و کنترل هر چه بیشتر بازار است.علاوه بر این قرار بود نظارت لازم برای مدیریت قیمت لوازم‌خانگی در بازار اعمال شود اما هنوز در بازار شاهد نظارت جدی نیستیم و شرکت‌ها هم مدام روند افزایشی قیمت محصولات خود را ادامه می‌دهند. باید پذیرفت با روند صعودی که قیمت‌ها طی می‌کنند، بازار محصولات لوازم‌خانگی کشش گرانی بیش از این را ندارد.
طی سال‌های گذشته به‌منظور نظارت دقیق و مؤثر با متخلفان تولیدکننده، واردکننده و عرضه‌کننده کالا، قرار بود قیمت کالا و خدمات در سایت ۱۲۴ سازمان حمایت درج شود تا وضعیت حداکثری و حداقلی قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان مشخص باشد، اما این روزها با مشاهده سایت، مصرف‌کنندگان فقط با تعداد محدودی کالا آن‌هم بدون تنوع روبه‌رو می‌شوند که قیمت‌های آن‌ها اختلاف فاحشی با بازار دارد. 
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به بالا رفتن افسارگسیخته قیمت لوازم‌خانگی گفت: نوسان در قیمت مواد اولیه و عدم تخصیص ارز به تولیدکننده از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن قیمت لوازم‌خانگی است. تولیدکننده هم به‌ناچار باید در قیمت محصولات خود تغییر ایجاد کند، زیرا باقیمت ثابت نمی‌تواند کالا تولید نماید. درحالی‌که امسال به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است، دولت باید بر این مبنا برای تولیدکننده ارزش قائل شود و از آن حمایت نماید، تا تولید لوازم‌خانگی بعد از اشباع بازار داخل، امکان صادرات داشته باشد. 
وی ادامه داد: با توجه به این‌که بعضی از کارخانه‌های تولید محصولات لوازم‌خانگی طی دو سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند، امروز بازهم در تأمین کالای داخلی با مشکل مواجه هستیم، چون اختلاف میان تولید داخل و واردات دو برابر بود، یعنی دو برابر تولید محصول داخلی، واردات لوازم‌خانگی به کشور انجام می‌گرفت. برای جبران این اختلاف دو برابری، کارخانه‌ها باید دو برابر تولید داشته باشند، یعنی افزایش
۲۰۰ درصدی ایجاد کنند و این روند طی یک تا دو سال امکان‌پذیر نیست. باوجود تحریم‌ها، واردات قطعه هم با مشکل روبه‌رو است و همه این عوامل دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند که تولید با کندی همراه شود. 
پازوکی بابیان این‌که واردات لوازم‌خانگی به کشور در حال حاضر به‌طور کامل قطع‌شده است، گفت: مواد اولیه برای تولید مانند
 موتور و برد وارد می‌شود، اما ورود دستگاه کامل ممنوع است. هرچند ورود آن‌ها با دور زدن تحریم‌ها و به‌صورت غیرمستقیم به کشور وارد می‌شود. رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی با اشاره به حضور شرکت‌هایی مانند فولاد در بورس که تأمین‌کننده مواد اولیه کارخانه‌های تولید محصولات لوازم‌خانگی هستند، گفت: وقتی کارخانه‌ای در بورس حضور دارد به‌طورقطع قیمت محصولات آن‌هم دچار نوسان می‌شود و بالاتر می‌رود و این اتفاق برای مواد اولیه لوازم‌خانگی افتاده است، بنابراین دولت باید بر عملکرد بورس نظارت داشته باشد.
وی احتکار محصولات لوازم‌خانگی را از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت‌ها دانست و گفت: کاسبان و فروشنده‌های محصولات به‌طورقطع محتکر نیستند. در یک فروشگاه امکان احتکار کالا وجود ندارد، زیرا فروشنده خرج روزانه خود را از مغازه کسب می‌کند، اما در هر صنفی افراد زالوصفتی هستند که اقدام به احتکار می‌کنند، همان‌طور که در صنف طلا، دلار و سکه این کار را انجام دادند درصورتی‌که محتکران صراف و طلافروش نبودند.
پازوکی اضافه کرد:  فروشنده و تولیدکننده واقعی نمی‌تواند کالا را به این دلیل که چند درصد افزایش پیدا می‌کند، احتکار کند، زیرا نمی‌تواند هزینه معیشت خود را تأمین نماید. تولیدکننده در تولید ورق، فوم و لوازم اولیه دچار مشکل است و با مشکلات فراوان کالا تولید می‌کند، بااین‌حال چگونه می‌تواند محصولات خود را احتکار نماید. 
وی با تأکید بر این‌که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روند توزیع کالا و قیمت‌ها نظارت دارد، افزود: تولیدکنندگان و شرکت‌های تولیدی باید قیمت، آمار محصولات و هزینه‌هایی که شامل محصول تولیدشده می‌شود را به سازمان حمایت اعلام کنند. درنتیجه امکان گران‌فروشی و احتکار توسط تولیدکنندگان وجود ندارد. افراد برای خرید لوازم‌خانگی هم می‌توانند به سامانه ۱۲۴ وارد شوند و قیمت‌ها را مشاهده و سپس اقدام به خرید کنند. پازوکی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان بالا رفتن دوباره قیمت لوازم‌خانگی وجود دارد یا خیر، گفت: قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیستند، زیرا ارقام روزانه در حال نوسان هستند. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.