قمار دوسرباخت ماکرون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101750
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۲۷ |
چرا کاخ الیزه اشتباه کرد؟!

قمار دوسرباخت ماکرون

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور  فرانسه که تصمیمش برای انحلال مجلس این کشور با مخالفت‌های زیادی در فرانسه مواجه شده است، روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن با دفاع از این تصمیم، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را به نفع فرانسه عنوان کرد.
قمار دوسرباخت ماکرون

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور  فرانسه که تصمیمش برای انحلال مجلس این کشور با مخالفت‌های زیادی در فرانسه مواجه شده است، روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن با دفاع از این تصمیم، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را به نفع فرانسه عنوان کرد.با این حال بسیاری از همراهان و اطرافیان رئیس جمهور فرانسه تأکید دارند که چنین تصمیمی، نوعی واکنش احساسی در قبال شکست حزب متبوع ماکرون در انتخابات پارلمانی اروپا بوده و نباید آن را به مثابه تصمیمی عقلانی قلمداد کرد. ضمن آنکه شاید ماكرون این بار نتواند احزاب مخالف جبهه ملی فرانسه را در مسیر جلوگیری از سرکارآمدن لوپن و همراهان او یکدست کند. در این صورت، ماكرون مسئول تغییر دولت وتبعات ناشی از حضور جریان راست افراطی در رأس معادلات سیاسی و اجرایی پاریس خواهد بود. 
 از ماكرون تا کامرون
دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق انگلیس نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی، همه پرسی برگزیت را در دستور کار قرار داد. کامرون اطمینان داشت که اکثر شهروندان انگلیسی رأی به ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا خواهند داد اما ماجرا به صورتی کاملا متفاوت رخ داد. این همه پرسی منتج به خروج انگلیس از اروپای واحد، دفرمه شدن اتحادیه اروپا و سقوط دولت کامرون شد. در حال حاضر نیز قمار ماكرون در واکنش به نتایج انتخابات اروپا، از نوع دوسرباخت خواهد بود زیرا شکست وی در انتخابات یا بقای وی با استناد به آرای سلبی، هر دو مصداق رویگردانی جامعه از وی می باشد. لحن التماسی ماكرون خطاب به احزاب میانه روی چپ و راست، به وضوح بیانگر احساس خطر کاخ الیزه از پیروزی جبهه ملی فرانسه در انتخابات زودهنگام است. ماكرون که در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف شرکت کرده بود از میانه‌روهای چپ و راست خواست در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه علیه راست افراطی متحد شوند.ماکرون که برای نخستین بار از زمانی‌که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده است، رأی‌دهندگان فرانسوی را مورد خطاب قرار می‌داد، خواستار به هم پیوستن مردان و زنانی شد که توانسته‌اند به افراط‌ها «نه» بگویند.شهروندان فرانسه در حالی که هنوز از شوک اعلام انحلال مجلس ملی این کشور توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور  فرانسه بیرون نیامده‌اند باید خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور آماده کنند.
توجیهات خاص کاخ اليزه 
اگرچه نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا پیامدهای غیرقابل انکاری را در عرصه سیاست ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر جای گذاشته، اما فرانسه صحنه غافلگیرانه‌ترین اقدام سیاسی رئیس جمهور خود بوده است.رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه فقط با اتخاذ این تصمیم می‌توانست  همه مسائل موجود را آشکار کند، گفت که اعلام انحلال پارلمان باعث افتادن نقاب‌ها از چهره‌های واقعی برخی افراد شده است.ماکرون در سخنان خود با انتقاد از ائتلاف‌های غیرطبیعی که پس از انحلال مجلس فرانسه شکل گرفته است، دلیل این ائتلاف‌ها را فقط کسب قدرت به هر طریقی دانست.او در سخنان خود تأکید کرد: گروه‌هایی که با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند یک نگاه مشترک به مسائل جامعه از جمله سیاست خارجی ندارند.ماکرون گفت: وقتی مردم به راست افراطی رأی داده‌اند یعنی اینکه آن‌ها یکسری از برنامه‌های دولت فرانسه را قبول نداشته‌اند.او در سخنان خود مدعی شد که نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهند که دوسوم فرانسوی‌ها خواستار انحلال مجلس بودند. رئیس جمهور فرانسه گفت که سوء تفاهم و فاصله‌ای که میان فرانسوی‌ها ایجاد شده است را باید پایان می‌داد.ماکرون همچنین گفت که نمی‌خواهد کلید قدرت را در سال ۲۰۲۷ به دست راست افراطی بدهد.با این حال شاید تصمیم اخیر رئیس جمهور فرانسه منجر به آن شود که راست افراطی، به مراتب زودتر از سال ۲۰۲۷ میلادی، یعنی در میانه سال ۲۰۲۴ میلادی ( در برهه کنونی) قدرت را در فرانسه و متعاقبا اتحادیه اروپا در دست بگیرد. بدون شک با توجه به جایگاه خاص فرانسوی ها در اروپای واحد، هر گونه تغییر بنیادین درمعادلات قدرت در این کشور، بر سرنوشت قاره سبز تأثیر سوء خواهد گذاشت. 
 تبعات انحلال پارلمان فرانسه 
برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که ماکرون امیدوار است با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، قدرت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری به دست حزب راست افراطی نیفتد.ماکرون در ادامه از اعضای حزب «جمهوری‌خواهان» که با تصمیم رهبری این حزب برای ائتلاف با راست افراطی مخالف هستند خواست به حزب حاکم «رونسانس» بپیوندند.اریک سیوتی، رهبر حزب راست سنتی فرانسه موسوم به «جمهوری‌خواهان» از ائتلاف این حزب با حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، پیروز انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه خبر داده بود.بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا  انجام شده است، حزب «اجتماع ملی» در انتخابات پیش‌رو ۲۳۵ تا ۲۶۵ کرسی پارلمان فرانسه را به دست خواهد آورد که این میزان کمتر از ۲۸۹ کرسی لازم برای کسب اکثریت قاطع است. حزب «اجتماع ملی» در آخرین انتخابات پارلمانی فرانسه توانسته بود ۸۸ کرسی مجلس ملی این کشور را به دست بیاورد.این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواهان بین ۴۰ تا ۵۵ کرسی پارلمان را در انتخابات پیش‌رو که در ۳۰ ژوئن برگزار می‌شود به دست خواهد آورد.در صورتی که نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه با نتایج این نظرسنجی همخوان باشد، ائتلاف این دو حزب ممکن است تعداد کرسی‌های کافی برای به دست‌ آوردن اکثریت قاطع در مجلس فرانسه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.  نزدیک به سه دهه گذشته، این نخستین بار است که یکی از رؤسای جمهور فرانسه تصميمی می‌گیرد که مجلس این کشور را منحل کند.از سال ۱۹۵۸ که جمهوری پنجم فرانسه برپا شده، رؤسای جمهور فرانسه برای ۶ بار تصمیم به انحلال مجلس ملی این کشور گرفته‌اند.ششمین انحلال مجلس ملی فرانسه که به خواست امانوئل ماکرون انجام شده، ممکن است او را تا پایان ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷، به هم‌زیستی با راست‌‌های افراطی یا چپ‌‌ها وادار کند.
 پایان تاریخ مصرف ماكرون؟!
گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه خطاب به نمایندگان هم حزبش در یک جلسه غیرعلنی گفت که راست افراطی در آستانه «دروازه قدرت» این کشور ایستاده است.با وجود این، برخی از تحلیلگران سیاسی احتمال می‌دهند که در صورت ائتلاف احزاب و گروه‌های چپ و مدافع محیط زیست، آن‌ها پیروز انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه باشند.در حالی که اختلاف‌های شدید میان احزاب در هر دو سوی طیف سیاسی فرانسه وجود دارد، اما به نظر می‌رسد چهره‌های سرشناسی که خواهان ایجاد یک جبهه واحد هستند در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن این است که آن‌ها نمی‌خواهند با ماکرون همکاری کنند.آیا انتخابات پیش رو ، به معنای پایان حیات سیاسی ماكرون و تبدیل شدن وی به سیاستمداری مانند اولاند وسارکوزی خواهد بود؟!

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.