قطار مصوبه‌ها در ایستگاه بهارستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45869
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۳۳ |
«رسالت» از جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهد

قطار مصوبه‌ها در ایستگاه بهارستان

جلسه علنی روز سه‌شنبه اول تیر مجلس شورای اسلامی با حضور 199 نماینده برگزار شد. این جلسه مانند سایر جلسات پربار و به موضوعات مختلفی رسیدگی شد. از مباحث انرژی و قطع برق‌گرفته تا کمبود آب استان سیستان و بلوچستان و ایرادات و سوء‌مدیریت وزارت کشور در برگزاری انتخابات.
قطار مصوبه‌ها در ایستگاه بهارستان

حانیه مسجودی
جلسه علنی روز سه‌شنبه اول تیر مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۹ نماینده برگزار شد. این جلسه مانند سایر جلسات پربار و به موضوعات مختلفی رسیدگی شد. از مباحث انرژی و قطع برق‌گرفته تا کمبود آب استان سیستان و بلوچستان و ایرادات و سوء‌مدیریت وزارت کشور در برگزاری انتخابات. وزیر نیرو، رضا اردکانیان دیروز مهمان بهارستانی‌ها بود و به سؤالات دو نماینده پاسخ داد.
در ابتدا نیز حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستور کارهای مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد: 
_ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی     
_ گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن «اعاده شده از شورای نگهبان »
_ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو «اعاده شده از شورای نگهبان »
_گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول «اعاده شده از شورای نگهبان »
 _گزارش کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور «اعاده شده از شورای نگهبان»
 _گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی       
_گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مورد طرح الحاق یک تبصره به قانون بیمه محصولات کشاورزی         
 _گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در موردبررسی نحوه اجرای قانون« اصلاح قانون صدور چک» «در اجرای ماده(۱۰۱) آئین‌نامه داخلی مجلس»
 _گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران «در اجرای ماده (۲۱۲) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»
_سؤال‌های هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر و تعدادی از نمایندگان ( یک فقره) و معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند (یک فقره) از وزیر نیرو
_این جلسه مجلس ۷ غایب داشت که پس از قرائت اسامی از سوی هيئت‌رئیسه، نمایندگان مجلس شنوای سؤال هادی بیگی نژاد و پاسخ‌های وزیر نیرو به سؤال هادی بیگی نژاد بودند.
 بیگی نژاد: بی‌توجهی وزارت نیرو برای تولید، تأمین و طراحی جدید برق هسته‌ای
هادی بیگی نژاد، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی روز گذشته (سه‌شنبه اول تیر)  در جلسه علنی و در تشریح سؤال خود از رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره علت عدم پیش‌بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای توسط وزارت نیرو، اظهار داشت: قریب به ۲۰ سال است  در  کشورمان به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم.ضمن اینکه رهبر انقلاب  در عید قربان سال گذشته تأکید کردند که ۲۰ یا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم.
نماینده ملایر در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر  فقط هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم ضمن اینکه ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای هم در حال احداث است که در مرحله فونداسیون است. این در حالی است که فقط خاک‌برداری فاز ۳ نیروگاه اتمی بوشهر انجام‌شده است و این را در بازدید میدانی مشاهده کردم، فاز اول نیروگاه اتمی بوشهر مقدار زیادی بدهی در موضوع سوخت و مشکلات روزمره دارد.
وی گفت: سؤال من از وزیر نیرو درباره برق هسته‌ای مربوط به ۹ ماه پیش است و در آن  سؤال پرسیدم که خطاب مقام معظم رهبری برای تأمین ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به کدام مسئول بوده است. آیا وزارت نیرو در این قضیه احساس مسئولیت نکرده است.
وی تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد وزیر نیرو اصلا این موضوع را پیگیری نکرده است.عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌در طول ۱۰ سال گذشته سازمان انرژی اتمی تقریبا ۳.۵ میلیارد دلار برق تولید کرده است که قیمت آن کمتر از برق صادراتی بوده است و اگر ما ۱۰ درصد از این برق را صادرات کرده و یا ۱۰ درصد از میزان برق تولیدی را به خود سازمان انرژی اتمی می‌دادیم هزینه سوخت هسته‌ای تأمین‌شده و بخشی از مشکلات آن‌هم رفع می‌شد.
بیگی نژاد گفت: متأسفانه نیروگاه اتمی بوشهر توان پرداخت سوخت هسته‌ای را هم ندارد و به‌همین‌دلیل بدهی زیادی  دارد.
وی تصریح کرد: وزارت نیرو می‌توانست طی قراردادی صادرات را از ۵ درصد شروع کرده و به صد درصد برساند تا مشکلات مالی حل شود اما این وزارتخانه معتقد است امکان اینکه بخشی از درآمد حاصل از برق صادراتی را به سازمان انرژی هسته‌ای بدهد را ندارد. از طرفی وزارت نیرو می‌توانست طی رایزنی با وزارتخانه‌های دیگر ازجمله وزارت نفت، درآمد حاصل از فروش گازوئیل را طی یک سال به نیروگاه‌های برق هسته‌ای اختصاص دهد و این مهم با صرفه‌جویی امکان‌پذیر است.
وی گفت: درحال‌حاضر هزار مگاوات از نیروگاه اتمی بوشهر در حالت انتظار قرار داشته و دو هزار مگاوات آن در مراحل اول بوده و آینده آن مشخص نیست از طرفی به‌دلیل بدهی‌های بسیار زیاد نیروگاه زمان احداث و فعالیت این مجموعه نامعلوم است.بیگی‌نژاد افزود: از وزیر نیرو درخواست کردم که جلسه‌ مشترکی با سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به یک راهکار مشخص برگزار کند و هنوز هم پای صحبتم هستم لذا اگر آقای نیکزاد به‌عنوان رئیس مجلس این کار را انجام داده و جلسه‌ای با حضور وزیر نفت، سازمان انرژی اتمی و وزیر نیرو جهت رسیدگی به این موضوع برگزار کند، بنده از به رأی‌گذاشتن سؤال خود صرف‌نظر می‌کنم چراکه دنبال مچ‌گیری نیستم بلکه به دنبال حل مشکل هستم. 
 وزیر نیرو: ۲۱۰۰ مگاوات برق هسته‌ای مکران تا سال ۱۴۱۵ به شبکه متصل می‌شود
رضا اردکانیان وزیر نیرو (سه‌شنبه اول تیرماه ۱۴۰۰) در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤال هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر مبنی‌بر این‌که علت عدم پیش‌بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای توسط وزارت نیرو اظهار داشت: این سؤال ناظر بر پیش‌بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای است، ضمن اینکه سهم این انرژی در سبد متنوع برق کشور چه میزان بوده و وزارت نیرو در پیگیری این موضوع از سوی دولت و سازمان انرژی اتمی چه کارهایی را انجام داده است.
وی افزود: از سال ۱۳۸۳ که اساسنامه قانونی شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی به تأیید رسیده و شورای نگهبان آن را تأیید و اعلام کرد، امر مکان‌یابی، طراحی واحد، تأمین سوخت هسته‌ای و بهره‌برداری از برق هسته‌ای به این شرکت محول در ساختار سازمان انرژی اتمی شده است و وزارت نیرو در جایابی و ظرفیت بار و… مسئولیت داشته و همکاری نزدیکی در دست انجام دارد.
وزیر نیرو تصریح کرد: سابقا کل مسئولیت در اختیار وزارت نیرو بود ولی در سال ۱۳۶۰ این موضوع از وزارت نیرو منفک شده و به شرکت تخصصی واگذار شد و در سال ۱۳۸۳ به ذیل سازمان انرژی اتمی رفت.اردکانیان گفت: شورای عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تولیدی و مصرف گاز طبیعی تا افق ۱۴۲۰ را تصویب کرد که رئیس این شورا رئیس‌جمهور است.وی افزود: سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰ طبق مصوبه شورای عالی انرژی کشور ۸۴۰۰ مگاوات خواهد بود که فعلا ۱۰۵۰ مگاوات آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اما قرار است تا سال ۱۴۰۷ دو واحد ۱۰۵۰ مگاواتی مربوط به فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر به مدار متصل شود. ضمن این‌که مقررشده تا سال ۱۴۱۵ هم دو واحد دیگر ۱۰۵۰ واحدی و جمعا ۲۱۰۰ مگاوات برق هسته‌ای در منطقه مکران به بهره‌برداری برسد ضمن این‌که تا سال ۱۴۲۰ نیز می‌بایست سه واحد دیگر برق هسته‌ای در مکان مناسب ساخته شود که با این کار جمعا ۸۴۰۰ مگاوات تا سال ۱۴۲۰ خواهیم داشت.وی گفت: واحدهای دوم و سوم هم در حال ساخت هستند و ما هم در وزارت نیرو تلاش داریم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته این امکان را فراهم کنیم تا نیروگاه‌های اتمی حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان که از مناسب‌ترین مکان‌ها برای احداث واحدها هستند توسط خطوط، به داخل کشور انتقال پیدا کنند؛ این نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های ارزشمندی هستند زیرا فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آن‌ها بسیار پایین‌تر از نیروگاه بخار است، تا ۶۰ سال عمر دارند و آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کنند و انرژی پاک تلقی می‌شوند، هزینه سوخت پایینی دارند، به همین دلیل در کانون توجه انرژی اتمی کشور است.
وزیر نیرو افزود: آقای بیگی نژاد در جلسات مختلف موضوع را پیگیری کردند و باید در دولت برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این مهم داشته باشیم و امیدوار هستیم این موضوع در همین دولت با کمک کمیسیون انرژی مجلس و پیگیری‌های ایشان به نقطه روشن‌تری برسد.اردکانیان تصریح کرد: پیشنهاد آقای بیگی نژاد را می‌پذیرم و این پیشنهاد نقشه راهی برای ادامه مسیر است و در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آن را موردتوجه قرار می‌دهیم.
 اقناع مشروط نماینده مجلس از پاسخ‌ وزیر نیرو
هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی (سه‌شنبه اول تیرماه ۱۴۰۰) پس از پاسخ‌های رضا اردکانیان
 وزیر نیرو اعلام کرد که قانع شده است.
وی پیشنهاد برگزاری یک جلسه با حضور وزیر نیرو، وزیر نفت، رئیس سازمان انرژی اتمی و علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس را مطرح کرد تا موضوع توسعه، بهره‌برداری، تأمین اعتبار و رفع مشکلات برق هسته‌ای در این نشست پیگیری شود.
 پاسخ وزیر نیرو به سؤال نماینده سیستان و بلوچستان درباره مشکلات آب این استان
وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سؤال معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار درباره مشکلات آب استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت:   پمپ سازهای داخلی برای اولین‌بار پمپ‌های فشارقوی آب دریا را اجرا کردند که در هرمز و ابوموسی و تنب بزرگ در حال استفاده است.
اردکانیان تصریح کرد: تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه این بود که ما باید ۳۰ درصد نیاز آب شرب را از آب‌شیرین‌کن‌ها در این منطقه تأمین کنیم. برآوردی که ما از جمعیت این مناطق شامل چند استان جنوبی داریم ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که آب شرب و بهداشت آن‌ها ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال است.وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم با توجه مجلس و عنایت ویژه رهبری برای اجازات جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه بتوانیم طرح‌های تمام  ۲۱۹۴ روستایی که هدف‌گذاری کرده‌ایم را تکمیل کنیم و شاخص بهره‌مندی این استان را بالاتر ببریم. بحمدالله مسیر صحیح است و ریل‌گذاری مناسبی شده البته با آنچه استحقاق مردم است فاصله‌داریم.اردکانیان اضافه کرد: در حال حاضر شاخص بهره‌مندی ما ۸۲ درصد است که این شاخص در مناطقی پایین‌تر است و باید به آن پرداخته شود ولی مسیر پیش‌گرفته شده در این دولت به این صورت بوده که ظرف ۸ سال، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هم‌وطن روستایی را از شبکه آب سالم بهره‌مندی کردیم و ان‌شاءالله این شامل حال همه روستاها و هم‌وطنان شود و شاخص عملکرد در دولت آینده نیز به‌مراتب بهتر باشد.وی بیان کرد: وظیفه ما هم برای همه نیازها است ولی در این بخش خاص ۳۰ درصد
 این نیاز تا پایان ۱۴۰۰ ، ۱۳۵ میلیون مترمکعب است. و ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های موجود و طرح‌های اجراشده در سال ۱۲۵ میلیون مترمکعب است که ۲۱ درصد نیاز این مناطق به‌حساب می‌آید.وزیر نیرو ادامه داد: تا پایان ۱۴۰۰ ، ۱۹ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت آب‌شیرین‌کن اضافه می‌شود که ۴ درصد است و سرجمع به ۱۴۴ میلیون مترمکعب می‌رسیم. درواقع این تکلیف قانونی بعدازاین اجراشده است ولی این به معنی بی مشکل ماندن این مناطق نیست و ما طرح‌های بزرگ‌تری را در دست احداث داریم.
 نماینده چابهار از توضیحات وزیر نیرو قانع شد
سؤال معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی درباره عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه توسط وزارت نیرو به‌خصوص ماده ۳۶ این قانون که بر ضرورت تأمین آب شرب مناطق جنوب از طریق شیرین کردن
آب دریاها تأکید دارد در نشست علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی شد.
نهایتا پس از استماع توضیحات وزیر نیرو و قول اردکانیان برای پیگیری مشکلات تأمین آب شرب منطقه، قانع شد.
 نماینده مردم چابهار: وزارت نیرو بزرگ‌ترین اجحاف را به مردم منطقه داشته است 
معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح روز گذشته در سؤالی از وزیر نیرو درخصوص علت عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه توسط این وزارتخانه به‌خصوص ماده ۳۶ این قانون بیان کرد: سؤال بنده ناظر بر عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه به‌ویژه ماده ۳۶ آن است.
وی افزود: وزارت نیرو باید تا پایان این برنامه ۳۰ درصد از آب مناطق جنوب را از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کند و ۷۰ درصد تجهیزات لازم برای شیرین کردن آب از طریق شرکت‌های داخلی صورت بگیرد.نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمر کودکان سرزمین من در صف‌های طولانی آب تلف شد. اگر از کودکان منطقه من بپرسید که چه آرزویی دارید؟ جوابی ندارند. پروژه‌های خوبی در منطقه تعریف‌شده است اما اجرایی نشده است. وزارت نیرو برای خروج از فاجعه بی‌آبی منطقه سیستان برنامه‌ای ندارد. سعیدی ادامه داد: چالش اصلی امروز کشور مسئله‌  آب است. ما راهی جز استفاده از ظرفیت منابع آب دریاها نداریم. حدود ۶۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌ها در خاورمیانه استفاده می‌شوند، اما سهم کشور ما فقط۲ درصد است.
وی همچنین در ادامه این سؤال را طرح کرد که چرا در سیستان و بلوچستان که با بیشترین میزان تنش آبی مواجه است حتی یک مترمکعب نیز به ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های آن اضافه نشده است.وی در ادامه تأکید کرد: روستاها در کنار اقیانوس هستند اما یک متر لوله‌گذاری نشده‌اند. انفعال در دیپلماسی آب مشهود است.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: حجم آبی که صرف دوش روزانه در مناطق بالانشین پایتخت می‌شود برای هر فرد ۲۰۰ لیتر است، اما به هر فرد در منطقه جنوب برای کلیه امور روزمره فقط ۱۵ لیتر آب می‌رسد. ضمن احترام ویژه به جایگاه علمی وزیر اما به قول‌هایی که دادند عمل نشده است.
وی بیان کرد: یکی از دستگاه‌هایی که بزرگ‌ترین اجحاف را در حق مردم منطقه کرده است وزارت نیرو است.
وی در خاتمه تصریح کرد: پایین‌ترین دسترسی به آب شرب را مردم استان سیستان دارند. هراز چند گاهی شاهد فاجعه‌هایی در استان هستیم که دستاویز رسانه‌های بیگانه می‌شوند. سدهایی در منطقه ایجادشده اما تدبیری برای شبکه پایین‌دست سدها نشده است.
در ادامه نیز نمایندگان مجلس به مباحث انتخاباتی ورود کردند و نظرات خود را در مورد برخی مواضع و اتفاقات که در شمارش آراء رخ داد بیان کردند.
 وزارت کشور با خریدوفروش رأی در انتخابات شوراها برخورد کنند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا میر تاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه یکم تیرماه) و در تذکر شفاهی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و با تشکر از حضور حماسه‌آفرین مردم با وجود شرایط سخت کرونایی و نیز مخالفت‌ها و فعالیت‌های سنگین رسانه‌ای جریان استکبار اظهار داشت: در این انتخابات متأسفانه برخی افراد منحرف از خط امام و رهبر انقلاب، در یک آزمون بزرگ سیاسی که در آن میلیون‌ها نفر از هم‌وطنان به ندای ولایت لبیک گفتند، رفوزه شدند.
نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به گزارش‌های متعدد از خریدوفروش رأی در انتخابات شوراها در برخی شهرها تأکید کرد: وزارت کشور و هیئت‌ نظارت با متخلفان قاطعانه برخورد کنند.
 انتقاد نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از سوءتعبیر وزارت کشور
همچنین نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از سوءتعبیر وزارت کشور در برگزاری انتخابات اخیر و رفتار تبعیض‌آمیز نسبت به هیئت‌های اجرایی و نظارت انتقاد کرد.
وی در ادامه با انتقاد از سوء‌مدیریت‌های صورت گرفته از سوی وزارت کشور در جریان برگزاری انتخابات اخیر، گفت: وزارت کشور در برخی حوزه‌ها ازجمله در شهرستان بهارستان رفتار تبعیض‌آمیزی بین هیئت‌های اجرایی و نظارت مرتکب  ‌شده و این انتقاد را به قائم‌مقام وزیر کشور نیز انتقال دادند که در حق هیئت‌های نظارت و بازرسان بی‌مهری و تبعیض شد.
 نایب‌رئیس اول مجلس: مجلس در عین انجام‌وظیفه همراه دولت منتخب خواهد بود
در ادامه نیز نایب‌رئیس اول مجلس با اشاره به انتخاب شدن آیت‌الله رئیسی گفت: مجلس در عین پایبندی به تفکیک قوا و عمل به وظایف ذاتی نظارتی خود همراه و همکار دولت منتخب خواهد بود و از هیچ کوششی برای کاستن از آلام و مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد.
علی نیکزاد در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی روز گذشته مجلس (سه‌شنبه یکم تیرماه) ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) و گرامیداشت تقارن جشن‌های دهه کرامت با جشن پیروزی ملت در آزمون تعیین سرنوشت گفت: انتخابات از مهم‌ترین نمودهای جمهوریت در نظام مردم‌سالاری دینی است و پیام این دوره از انتخابات مخابره یک نه بزرگ به تلاش‌های واهی شبکه‌های ۲۴ ساعته سعودی و صهیونیستی از یکسو و توهمات برخی بی‌بصیرتان متوهم داخلی از سوی دیگر بود که تلاش کردند انتخابات را تحریم کنند.
 بازگشت طرح «ساماندهی صنعت خودرو» به کمیسیون صنایع و معادن
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح «ساماندهی صنعت خودرو» را در دستور کار قراردادند، اما با تذکر آئین‌نامه‌ای سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران، این طرح برای بررسی مجدد به کمیسیون صنایع و معادن بازگشت.
همچنین به‌تازگی در مجلس شورای اسلامی طرحی در دستور کار قرارگرفته است که در صورت تأیید نهایی آن، جاسوسی یا همکاری با دولت متخاصم ازجمله دولت ایالات‌متحده آمریکا برخلاف امنیت کشور یا منافع ملی، افساد فی‌الارض محسوب شده و مشمول مجازات مندرج در ماده (۲۸۶) قانون مجازات اسلامی است.
هر کس بدون آنکه جاسوسی کند، فرد یا افرادی را شناسایی و به‌منظور ارتکاب جرم مذکور، معرفی کند یا خود در جذب یا آموزش آن‌ها برای ارتکاب جرم مزبور، دخیل باشد به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می‌شود.
 قرائت گزارش کمیسیون اصل نود از اصلاح قانون صدور چک
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در قرائت گزارش این کمیسیون درباره اصلاح قانون صدور چک، از برگشت خوردن ۱۷ میلیون فقره چک در سال ۹۶ طبق گزارش بانک مرکزی خبر داد و گفت: ارقام این چک‌ها ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
 اصلاح سازوکار «تحویل نفت خام و میعانات گازی به اشخاص حقیقی و حقوقی» در مجلس
نمایندگان مجلس با اصلاح مصوبه قبلی خود، سازوکار «تحویل نفت خام و میعانات گازی به اشخاص حقیقی و حقوقی» را تغییر دادند.این اساس، جزء ۴ بند الف ماده واحده طرح «اصلاح ساختار بودجه کل کشور» به این شرح اصلاح شد.
«تحویل خوراک ازجمله نفت خام و میعانات گازی به اشخاص حقیقی و حقوقی با سازوکار ضمانت بانکی یا اعتبار اسنادی و تسویه آن حداکثر ظرف مدت سه ماه از زمان تحویل، به‌استثنای مدت‌زمان مذکور برای موارد مشمول در قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی.»
 الزام مجلس برای ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول
همچنین با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هر معامله‌ای که موضوع آن‌ انتقال مالکیت یا انتقال حق انتفاع یا انتقال حق ارتفاق اموال غیرمنقول ثبت‌شده باشد باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.