قرآن؛ رزق ماه خدا
گروه فرهنگی
رمضان رسید. در فضایی که جامعه جهانی درگیر کرونا و اثرات این بلای قرن جدید است، رسیدن ماه رمضان میتواند آلام و سختیهای این بلا را درمان کند. ارتباط و نزدیکی به ذات احدیت و حضور بر خوان گسترده الهی فرصت مغتنمی است تا با زبان دعا و استغاثه درهای بسته گشوده شود و خدای متعال بر بندگان خود نظری دوباره کند.
فضايل و برکات این ماه بهاندازهای است که شمردن آن در این مقال نمیگنجد اما از زبان آیتالله سید مهدی میرباقری از اساتید حوزه، تلاش میکنیم تا بخشی از این ویژگیها را به رشته تحریر درآوریم.
ایشان در ابتدا در خصوص ماه مبارک رمضان و فضایل آن گفت: در باب ماه رمضان و فضايل اين ماه روايت فراوان است. آيات نورانی قرآن هم به اين بحث پرداخته است، ولی در بين آنچه ما داريم شايد یکی از بهترينها بازهم بيان نبی اكرم(ص) است.
حضرت در اين خطبه اینگونه شروع كردند.«شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّه.»
يادم هست بزرگواری در مناجات سحرهايش اين تعبير را میكرد كه خدايا تعارف زدی، تعارف آمدونیامد دارد. گرفت و ما آمديم. بحث تعارف زدن نيست. دعوت حقيقی است. اينجا بیاننشده چه كسی دعوت كرده است. دعوتکننده خود خدای متعال است. كسی هم كه اين دعوت را آورده وجود مقدس نبی اكرم است. تعبير بهتر اين است كه بگوييم: سفره الهی به دست ايشان است، ايشان خليفه هستند.برای خود ايشان خدای متعال یک سفرهای میاندازد. اينكه ضيافت ايشان در ماه رمضان چيست، ما نمیدانيم. ضيافت شب قدر ايشان چيست، آن بين خودشان و خداست. یک ضيافتی برای ايشان است، ما نمیفهميم. بقيه سفرهها را ايشان دعوت میكنند، دعوت ايشان دعوت خداست. خداوند افعالش را به دست معصوم انجام میدهد.
وی بابیان اینکه ماه رمضان ماه تکریم خدای متعال است افزود: منظور از تکریم خدای متعال چیست؟ خداوند محبتش مثل مخلوقات نيست كه همراه با نوعی انفعال و صفات نفسانی باشد، ولی بالاخره خدای متعال رابطهای با بنده برقرار میكند، به او محبت میكند، به او تكريم میكند و آثارش ظاهر میشود. آثار محبت ظاهر میشود. آثار تكريمی كه خدای متعال برای انبيا و اوليا دارد.
خدای متعال در اين ماه بساط كرامت را برای ما پهن میکند و اگر وارد اين ماه شديم به ما از اين كرامات عطا میشود. انسان میتواند معامله كند. ازجمله كرامات اين ماه اين است. فرمود: «اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيح» میدانيد تسبيح بهترين ذكر و بزرگترین عبادت است. انسان با تسبيح به مقام رضا میرسد. ديگر بالاتر از مقام رضا شايد نداشته باشيم. «أَدْنَى دَرَجَةِ الْيَقِينِ وَ أَعْلَى دَرَجَةِ الْيَقِينِ أَدْنَى دَرَجَةِ الرِّضَا» بالاترين مقامات زاهدين مقام يقين است. بعد از وادی يقين وادی رضاست. فرمود: خدای متعال را قبل از طلوع و قبل از غروب، لحظات شب، اطراف روز تسبيح كن. تسبيح اقسامی دارد. الحمدلله تسبيح است.
آیتالله میرباقری با اشاره به اهمیت و جایگاه مقام تسبیح در بندگی و عبودیت خدای متعال ادامه داد: تسبيح مقامی است كه انسان هيچ عيبی در خدای متعال نمیبيند. تسبيحاتی كه در دعای مجير هست، شب نيمه ماه رمضان میخوانند، خيلی باعظمت است. اينكه آدم از همه زوايا حضرت حق را تسبيح كند،و اين مقام رضا میشود. اين مقام بالايی است كه خدا در اين ماه، ما را مهمان كرده است. نفسهای ما خاصيت تسبيح را دارد. كسی كه وارد ماه رمضان شد، نفس كشيدنش تسبيح است. اين هم فقط داخل اين ضيافت است. اگر كسی وارد اين ضيافت شد، نفسهايش برايش مقام تسبيح دارد. اذكار توحيدی چند مورد است. یکی از مهمترین آنها تسبيح است. یکی حمد و تكبير است، تسبيحات اربعه همه اذكار توحيدی هستند. بنابراين نفس شما، شما را موحد میكند. در اين ضيافت با نفس كشيدن به مقام رضا میرسيد. هر نفس قدمی بهسوی مقام توحيد است. به همان اندازه كه در ضيافت هستيد، انفاس شما آثار تسبيح دارد. ورود به ماه، درجات دارد. اين ماه طيف وسيعی دارد. نبی اكرم هم مهمان اين ماه هستند. هركسی یک جای اين سفره نشسته است. قرآن رزق اين ماه است و رزق افراد متفاوت است.
این استاد حوزه با بیان اینکه شياطين در اين ماه در غل و زنجير هستند، افزود: در ماه مبارک رمضان درهای جهنم بسته و درهای بهشت باز است. يعنی قوای شيطانی كه میخواهند هجوم بياورند، در ماه رمضان قیدوبند دارند و نمیتوانند راحت وارد محيط شما بشوند. كسی كه وارد محيط ولايت شد، ديگر معنی ندارد گناه كند. گناه كند پايش را از محيط ولايت بيرون گذاشته است. گناه كه میكند ايمانش از او سلب میشود. در اين عمل ايمان نيست. نمیگوييم: ايمانش از قلبش میرود. از آن ميل قلبی كه پيدا میكند تا عمل خارجی، اینها ديگر از محيط ولايت بيرون هستند. درهای جهنم بسته است. كسی كه وارد جهنم میشود از ماه رمضان بيرون آمده است. بيرون از ماه رمضان دستوپایش باز است. اين اصلا وارد ماه رمضان نمیشود. اصلا وارد شب قدر نمیشود كه شب نزول قرآن و ملائكه را ببيند و بهره ببرد. دشمنان نبی اكرم و اهلبيت وارد شب قدر نمیشوند. شب قدر محيط ضيافت نبی اكرم است. به احترام نبی اكرم شب قدر درستشده است. ماه رمضان ورود میخواهد. گناهان و صفات رذيله درهای جهنم هستند و اعمال صالح درهای بهشتاند. باطن بهشت از نور نبی اكرم و اهلبيت آفریدهشده است. درهای محيط ولايت آنها در ماه رمضان بسته است. درهای محيط ولايت نبیاكرم باز است. اوليای طاغوت كه دعوت و وسوسه میكنند و بعد آدم را اسير میكنند، در ولايت خودشان میبرند، اين درها در ماه رمضان بسته است. مهم ورود به اين ماه است. همه مؤمنين به یک حدی وارد میشوند. لذا همه مؤمنين هم تجربه كردند. عبادت در ماه رمضان آسان است. بيداری سحر آسان است. فردای ماه رمضان ديگر نمازخواندن و روزه گرفتن اینطور آسان نيست، دشوار است، ولی یک عده كه در رمضان وارد میشوند و میمانند، بعد از ماه رمضان هم برايشان عبادت آسان است. ماه رمضان یک فضای باطنی است. محيط نزول قرآن است. ماه رمضان اگر خوب پيدا كنيد، مانند كسی است كه در عصر ظهور وارد شود.
وی در پایان بابیان اینکه ورود به اين ماه پيچيده نيست خاطرنشان کرد: اینکه بزرگان از فردای ماه رمضان خودشان را برای سال بعد آماده میكردند امری مهم و قابلتوجه است. به همین دلیل امید است که از برکات و فیوضات این ماه بهره لازم برده شود و ان شاءالله در پایان ماه مبارک رمضان همه ما از مقابل خالق بزرگ هستی سربلند خارج شویم.
سید مهدی میرباقری , ماه رمضان
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.