قاچاق گندم به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی دولت بود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64135
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۵۸ |
علی اکبر علیزاده، عضو ‌کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

قاچاق گندم به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی دولت بود

علی اکبر علیزاده، عضو ‌کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» درخصوص قاچاق گندم و محصولات کشاورزی یارانه‌ای بیان کرد: متأسفانه این مسئله وجود داشت و قیمت بسیار کمی برای گندم در نظر گرفته بودند. طوری که نرخ خرید تضمینی گندم ۲/۳۰۰ تومان بود.
قاچاق گندم به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی دولت بود

علی اکبر علیزاده، عضو ‌کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» درخصوص قاچاق گندم و محصولات کشاورزی یارانه‌ای بیان کرد: متأسفانه این مسئله وجود داشت و قیمت بسیار کمی برای گندم در نظر گرفته بودند. طوری که نرخ خرید تضمینی گندم ۲/۳۰۰ تومان بود. وی افزود: نتیجه‌اش این بود كه گندمکاران محصول خود را با قیمت ۳ تا ۳ هزار و پانصد تومان پای مزرعه به صورت نقدی به دلالان می‌فروختند. نتیجه‌‌اش این بود که حدود ۴ میلیون تن گندم کشور به کشورهای همسایه قاچاق شد. علیزاده بیان کرد: لذا قیمت‌گذاری صحیح نیست. مجلس یازدهم هم قانون و هم روش قیمت‌گذاری را اصلاح کرد و نتیجه‌اش این بود که مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ خرید تضمینی گندم به یکباره تا ۵ هزار تومان رسید.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: درنهایت میزان فروش گندم به دولت افزایش یافت و در سال ۹۹ در آستانه خودکفایی قرارگرفتیم. در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد خشکسالی بودیم و بااینکه نرخ خرید تضمینی گندم خوب بود اما گندمکاران به دلیل خشکشالی محصول زیادی به دولت نفروختند.
او ادامه داد: درنهایت مجبور شدیم حدود ۶ میلیون تن گندم از خارج کشور وارد کنیم. اما قاچاق گندم بسیار کاهش یافت و علتش نیز قیمت گذاری صحیح بود. امسال در قانون بودجه ۱۴۰۱ نرخ گندم
 ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد و درعین حال شاهد جنگ روسیه و اوکراین بودیم. علیزاده افزود: روسیه و اوکراین به عنوان دو انبار بزرگ مواد غذایی به ویژه گندم جهان زمانی که درگیر جنگ شدند تولید گندمشان کاهش و تقاضا افزایش یافت. دولت ما نیز در این شرایط علاوه بر این نرخ خرید تضمینی گندم را ۹/۵۰۰ تومان در نظر گرفت در اولین جلسه اقتصادی خود نرخ گندم را برای هر کیلو به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ازطرفی قیمت جو و کلزا را نیز افزایش دادند. اما نکته این است که ما در فصل کشت ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ (از مهر ماه ۱۴۰۰ تا مهرماه ۱۴۰۱) با خشکسالی مواجه هستیم. وی خاطرنشان کرد: لذا اکنون کشاورزان با رغبت گندم را به دولت می‌فروشند و دولت نیز بنا را بر این گذاشته است که بلافاصله مبلغ خرید گندم را به آن‌ها پرداخت کند و نتیجه کار این است که کاشت در کشور باقی می‌ماند و دیگر قاچاق نخواهیم داشت.
علیزاده درانتها بیان کرد: اما این احتمال وجود دارد که شاید تولید گندم به دلیل خشکسالی کم شود. لذا دولت باید جلوی هدر رفت گندم را بگیرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.