فوتبال در مدار اخلاق نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37841
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ورزشی تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۲۸ |
غلامحسین پیروانی در گفت‌و ‌گو با «رسالت» مطرح کرد:

فوتبال در مدار اخلاق نیست

اخلاق در سال‌های اخیر تقریبا به حلقه مفقوده در ورزش و به‌خصوص فوتبال ما تبدیل شده و به‌تدریج رنگ باخته است. درحالی‌که ورزش فوتبال در حال حاضر پا را از یک ورزش و سرگرمی صرف فراتر گذاشته و به یک صنعت تبدیل شده و تأثیر زیادی بر هواداران و تهییج آن‌ها گذاشته است، اما متأسفانه در چنین فضایی که همواره عنوان حرفه‌ای را هم یدک می‌کشد، پرخاشگری به معضل جدیدی مبدل شده که آسیب‌های زیادی را به بدنه ورزش وارد کرده است.
فوتبال در مدار اخلاق نیست

اخلاق در سال‌های اخیر تقریبا به حلقه مفقوده در ورزش و به‌خصوص فوتبال ما تبدیل شده و به‌تدریج رنگ باخته است. درحالی‌که ورزش فوتبال در حال حاضر پا را از یک ورزش و سرگرمی صرف فراتر گذاشته و به یک صنعت تبدیل شده و تأثیر زیادی بر هواداران و تهییج آن‌ها گذاشته است، اما متأسفانه در چنین فضایی که همواره عنوان حرفه‌ای را هم یدک می‌کشد، پرخاشگری به معضل جدیدی مبدل شده که آسیب‌های زیادی را به بدنه ورزش وارد کرده است.
صاحب‌نظران و پیشکسوتان فوتبال درزمینهٔ افزایش برخوردهای غیراخلاقی ورزشکاران و مربیان بارها تذکر داده‌اند و اثرات مخرب آن را گوشزد کرده‌اند، اما ظاهرا تسلط مادیات بر ورزش و فوتبال جای معنویات را به‌تدریج گرفته است. 
به نظر می‌رسد اکنون هدف از هر بازی فوتبال بیشتر کسب سه امتیاز و پیروزی در آن است، زیرا در غیراین صورت فلسفه بازی زیر سؤال می‌رود و از بازیکن، مربی، داور و کمک‌داور به‌عنوان مسئول باخت، مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.   
 لزوم برخورد قاطعانه با بازیکنان هتاک
غلامحسین پیروانی مربی پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با «رسالت» درباره افزایش برخوردهای غیراخلاقی به همراه هتاکی و فحاشی میان بازیکنان و مربیان فوتبال گفت: متأسفانه از زمانی که ورزش با مادیات عجین شد، بسیاری از شئونات اخلاقی، احترام و ادب از بین رفت. تیم‌ها به هر قیمتی به دنبال کسب امتیاز در هر بازی هستند و چنانچه تیمی امتیاز بازی را به دست بیاورد، هیچ اعتراضی به شرایط موجود نمی‌کند، اما به‌محض باخت به همه ارکان ازجمله داور و مسابقه معترض می‌شود. 
وی اضافه کرد: عمر قهرمانی کوتاه است ولی عمر پهلوانی می‌ماند. همه باشگاه‌ها عنوان فرهنگی و ورزشی را استفاده می‌کنند و در ورزش به امام علی (ع) اقتدا می‌نمایند، اما در زمان بردوباخت در مسابقه همه این موارد را زیر سؤال می‌برند. چنین عکس‌العمل‌هایی زیبنده ورزش کشور ما نیست. 
پیروانی با تأکید بر اینکه فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه‌ها در برابر چنین رفتارهایی باید برخورد قاطعانه و سخت‌گیرانه‌ای داشته باشند، افزود: متأسفانه مربیان و مدیران باشگاه‌ها در حاشیه امن نیستند و هر زمان تیمی بازی را واگذار کند برای جلوگیری از اخراج، دست به انجام هر کاری می‌زنند. 
وی ادامه داد: مربیان و مسئولان ورزشی دائما در سخنان خود اعلام می‌کنند که این کشور متعلق به امام زمان(عج) است، اما در عمل هیچ تأسی از ایشان نمی‌شود. در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا هرگز به داور توهین نمی‌شود و بسیار ضابطه‌مند عمل می‌شود و درواقع باید گفت آن‌ها اسلامی عمل می‌نمایند. 
این مربی پیشکسوت فوتبال برخورد قاطعانه با ورزشکاران خاطی را ضروری دانست و تصریح کرد: اگر فدراسیون با حضور رئیس جدید، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای برخورد با رفتارهای غیراخلاقی تعیین کند، کمتر شاهد بروز چنین واکنش‌هایی خواهیم بود. اکنون اگر برای بازیکنان و مربیان متخلف جریمه‌ای درنظر گرفته می‌شود، بعد از مدتی با چشم‌پوشی مواجه و بخشیده خواهد شد. به‌عنوان نمونه برای حرکت شادی بعد از گل آل کثیر که از روی غرض‌ورزی هم نبود، چندماه جریمه تعیین گردید که این اتفاق باعث می‌شود که او برای همیشه چنین عکس‌العملی را از خود نشان ندهد. 
وی با اشاره به الگوپذیری جوانان و نوجوانان از رفتارهای ناپسند ورزشکاران و فوتبالیست‌ها گفت: ورزشکاری که مطرح می‌شود دیگر متعلق به خودش نیست تا هر کاری که خواست  انجام دهد. حجازی‌ها، مظلومی‌ها، پورحیدری‌ها و بسیاری دیگر از بزرگان فوتبال از دنیا رفتند که باید از این مسئله درس گرفته شود. 
پیروانی اضافه کرد: بی‌احترامی و هتاکی فوتبالیست‌ها در گذشته نسبت به یکدیگر و یا مربیان هم وجود داشت، اما میزان آن به‌مراتب کمتر از وضعیت کنونی بود و مانند امروز که برای به دست آوردن امتیاز هر برخوردی از سوی بازیکنان سر بزند، وجود نداشت. 
وی در پایان سخنانش بیان کرد: در مقطعی یکی از دلایل اصلی برخوردهای ناشایست از سوی بازیکنان، تحریک هواداران و لیدرها قلمداد می‌شد، اما اکنون‌که ورزشگاه‌ها خالی از تماشاگر هستند باز هم‌چنین مواردی دیده می‌شود. معتقد هستم نباید با انجام هر خطایی به‌اصطلاح سر بازیکن یا مربی بریده شود، اما باید با برخورد قاطعانه جلوی رفتارهای بعدی آن‌ها گرفته شود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.