فقط رفع واقعی تحریم‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56434
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۰۹ |
مقامات آمریکایی و اروپایی با کلمات بازی می‌کنند

فقط رفع واقعی تحریم‌ها

مقامات آمریکایی و اروپایی، به لفاظی‌های خود در خصوص مذاکرات وین ادامه می‌دهند. تلاش مشترک واشنگتن و اروپا، بر مبنای ارائه تصویری مخدوش از مواضع ایران در مذاکرات ایران و اعضای 1+4 در پایتخت اتریش استوار است. این تصویرسازی کاذب،ذره‌ای در مواضع جمهوری اسلامی ایران در پروسه رفع تحریم‌ها، تردید ایجاد نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد. 
فقط رفع واقعی تحریم‌ها

گروه بین‌الملل 
مقامات آمریکایی و اروپایی، به لفاظی‌های خود در خصوص مذاکرات وین ادامه می‌دهند. تلاش مشترک واشنگتن و اروپا، بر مبنای ارائه تصویری مخدوش از مواضع ایران در مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ در پایتخت اتریش استوار است. این تصویرسازی کاذب،ذره‌ای در مواضع جمهوری اسلامی ایران در پروسه رفع تحریم‌ها، تردید ایجاد نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد. 
   ادعای نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد 
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن به‌طور کامل آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام است. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عدم اشاعه تأکید کرده است  که کشورش آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.وی تصریح کرد: ایالات‌متحده به‌طور کامل آماده است تا تحریم‌هایی را که با تعهداتش در برجام ناسازگار است، بردارد تا ایران بتواند از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و نقض تعهداتش ذیل این توافق تلاش کرد مسئولیت به موفقیت نرسیدن مذاکرات وین را متوجه ایران بداند و افزود: در حقیقت ما متقاعد شده‌ایم که اگر ایران با رویکرد فوریت و سنجش گری با مذاکرات وین برخورد کند، آنگاه قادریم خیلی سریع به یک توافق بر سر بازگشت دوجانبه به برجام دست‌یابیم و آن را اجرا کنیم.
   اختلافاتی که هنوز رفع نشده است 
مذاکرات ایران و ١+٤ در وین، پایتخت اتریش از روز پنج شنبه هفته گذشته تاکنون در جریان است و هیئت آمریکایی نیز در ساعات پایانی روز یک شنبه برای حضور غیرمستقیم در این دور از رایزنی‌ها وارد وین شده است.گفتنی است هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ در چند روز گذشته در حال مذاکره برای اعمال پیشنهادات ایران بر روی پیش‌نویس وین ۶ هستند.علی باقری رئیس تیم مذاکراتی ایران در پاسخ به اینکه آیا درباره پیشنهادات جدید ایران مذاکره شروع شده است؟ گفت: در چند روز گذشته چندین جلسه در سطح کارشناسی و مقامات ارشد مذاکره‌کننده داشتیم که اصلاحات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات طرف ایرانی که بر روی متن پیش‌نویس‌های وین ۶ اعمال شده بود گفت‌وگو کردند و این گفت‌وگوها مثبت و روبه‌جلو بوده است.باقری همچنین در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی
 با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات روزهای گذشته حاصل شده است، خاطرنشان کرد: در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه درخصوص مسئله اعتماد به آمریکایی‌ها نیز گفت: اختلاف نظرات زیاد و مشکلات مختلفی در متن پیش‌نویس ماه ژوئیه (وین ٦) وجود دارد. مشکل ضمانت و راستی‌آزمایی از آن دسته اختلافاتی هستند که تاکنون رفع نشده‌اند. این مشکلات باید طی پروسه مذاکرات حل شوند تا توافق حاصل شود.
   ادعای غیرحقوقی مقامات آمریکایی 
مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ بر سر برجام، همچنان ادامه دارد.  یکی از موضوعاتی که مقامات رسمی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها در آمریکا و کشورهای اروپایی مطرح می‌کنند، «دشوار بودن روند رفع تحریم‌ها”»علیه جمهوری اسلامی ایران است! کاخ سفید و تروئیکای اروپایی مدعی هستند که دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، «برچسب  برخی تحریم‌ها»را از تحریم‌های هسته‌ای به تحریم‌های حقوق بشری یا مقابله با تروریسم تغییر داده و ازاین‌رو، دولت جوبایدن کار بسیار سختی را در تعلیق این تحریم‌ها بر عهده دارد! به همین واسطه،  مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که طرح گام‌به‌گام، یک طرح سخاوتمندانه برای آن چیزی است که از سوی غرب احیای برجام نامیده می‌شود! صورت‌بندی حقوقی ادعای مقامات آمریکایی-اروپایی، اصلا دشوار نیست! در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت:
نخست اینکه «تغییر برچسب تحریم‌ها» از سوی دولت ترامپ، بر اساس یک منطق قانونی در حوزه حقوق بین‌الملل صورت نگرفته و محصول یک‌جانبه‌گرایی وی در مواجهه با سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است. به عبارت بهتر، اگر خروج آمریکا از برجام ، وضع تحریم‌های قبلی و جدید علیه ایران و متعاقبا تغییر برچسب تحریم‌ها معلول توافق اعضای کمیته مشترک برجام یا  اعلام شکست کامل برجام توسط سازمان ملل متحد بود، اکنون طرح گام‌به‌گام می‌توانست موضوعیت داشته باشد، اما ازآنجاکه تمامی این اقدامات غیرقانونی نشأت گرفته از نقض تعهدات آمریکا در برجام، آن‌هم به‌صورت غیرقانونی و یک‌جانبه بوده است، قطعا نمی‌توان از طرح گام‌به‌گام جهت احیای برجام سخنی به میان آورد. واشنگتن در این خصوص مرتکب یک «کنش غیرحقوقی» شده و قطعا بازگشت به تعهدات برجامی نیز حداقلی‌ترین اقدام برای جبران این کارشکنی محسوب می‌شود. 
   بایدن درصدد رفع واقعی تحریم‌ها نیست 
نکته دوم اینکه دولت جوبایدن می‌گوید که  باید به کمک «کنگره» تحریم‌های مغایر با سند  برجام را تعلیق  کند زیرا برخی از این تحریم‌ها که با برچسب جدید دوباره وضع‌شده‌اند، باید توسط مجلس نمایندگان و سناتورها برداشته شوند. بدیهی است که این استدلال نیز به‌مانند استدلال‌هایی که در توجیه طرح گام‌به‌گام مطرح می‌شود، غیرقابل اتکاست. رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در اینجا از حق وتوی خود در برابر کنگره استفاده کند یا فراتر از آن، به سند برجام«اصالت قانونی دوباره »
 داده و از این طریق، هرگونه تحریم مغایر با این سند را ( حتی با برچسب‌های گوناگون) ملغی اعلام کند.در اینجا باید مراقب دوگانه سازی ساختگی «کاخ سفید –کنگره» توسط مقامات آمریکایی باشیم. این ماجرا در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته‌ای در وین و ژنو ( که در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ منتهی به انعقاد برجام شد ) نیز قابل‌مشاهده بود. 
نکته سوم اینکه «رابرت مالی» و دیگر اعضای تیم اعزامی آمریکا به وین ( جهت مذاکره با تروئیکای اروپایی ، روسیه و چین)، مدعی هستند که جبران آنچه در دوران ترامپ رخ داده ، شدیدا پیچیده  است و اکنون باید با توجه به استقرار دولت بایدن در کاخ سفید، میان حال و  آینده توازن برقرار کرد، نه میان گذشته و  حال!
واقعیت امر این است که اگر در آمریکا«تغییر حکومت» صورت گرفته بود و نظام سرمایه‌داری و نئولیبرال حاکم بر آن سرنگون شده بود، استدلال رابرت مالی و دیگران درست به نظر می‌رسد اما اکنون این‌گونه نیست! «تغییر دولت» در یک کشور، تعهدات، آثار، تبعات و اقدامات دولت سابق را از بین نمی‌برد و دولت جدید ملزم به جبران یا تسویه آن‌هاست. قاعده‌ای که بایدن و همراهانش نیز نسبت به آن آگاهند!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.