فصل نبود بلیت فرا رسید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82507
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۶:۴۶ |
تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای بین شهری

فصل نبود بلیت فرا رسید

 هنگام فرا رسیدن تعطیلات نوروزی علاوه بر نابسامانی در بازارهای مواد خوراکی و پوشاک، نمود نابسامانی در سیستم حمل و نقل عمومی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد مشکلی که سال ها لاینحل مانده و حاصل آن جز ایجاد بازار سیاه سفر چیزی نبوده است. 
فصل نبود بلیت فرا رسید

 هنگام فرا رسیدن تعطیلات نوروزی علاوه بر نابسامانی در بازارهای مواد خوراکی و پوشاک، نمود نابسامانی در سیستم حمل و نقل عمومی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد مشکلی که سال ها لاینحل مانده و حاصل آن جز ایجاد بازار سیاه سفر چیزی نبوده است. 
اخیرا معاون اول رئیس جمهور در جلسه کارگروه ملی زیارت با بررسی ۷۶ مسئله ملی و منطقه‌ای برای تسهیل خدمت‌دهی به سفرهای زیارتی گفت: تمامی امکانات جهت سفرهای ایمن و سهل برای زوار و مسافرین نوروزی فراهم شود.
محمد مخبر گفت: همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند سفرهایی ارزان، سهل و ایمن برای مردم مهیا شود به نحوی که شاهد رضایتمندی جامعه باشیم.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید تمامی امکانات برای سفرهای ایمن برای مسافرین نوروزی و زوار فراهم شود، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد اجرای طرح‌های رفع نقاط حادثه خیز در مسیرهای منتهی به شهر مشهد را تسریع کند تا شاهد کاهش حوادث و تلفات در این سفرها باشیم.
مخبر ایجاد سامانه‌ای جامع برای اطلاع رسانی و خدمات دهی به زائران حرم مطهر رضوی را یک ضرورت دانست و گفت: لازم است سامانه ای جامع ایجاد شود تا تمامی اطلاعات لازم نظیر مسیرها، راه ها، اطلاعات مربوط به هتل ها، حمل و نقل و سایر موضوعات را به صورت متمرکز در اختیار زائران قرار دهد.
اگرچه معاون اول ریاست جمهور  نکات قابل توجه و مهمی را در مورد توجه به حمل و نقل عمومی در ایام نوروز و حمل و نقل مسافران مورد توجه قرار داد و به ضرورت‌های بسیاری اشاره کرد اما نکته آنجاست که کدامیک از این ضرورت‌ها به‌راستی محقق خواهد شد . 
 فصل نبود بلیت 
استقبال برای سفرهای نوروزی همواره  در بخش جاده ای و ریلی به دلایلی چون ارزان تر و ایمن تر بود سفر بیشتر است اما بسیاری از مردم نیز علاقه‌مند هستند تا به دلایلی از جمله زودتر رسیدن به مقصد از سفرهای هوایی استفاده کنند. 
در این میان مسئولان حمل و نقل ریلی و جاده ای  تأکید دارند که در این زمان افزایش قیمت بلیت ندارند اما امسال اوایل بهمن کلیدگرانفروشی در سفرهای هوایی زده شد   وجریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی ۸ شرکت عرضه کننده بلیت و ایرلاین به دلیل گرانفروشی در اوایل بهمن، موجب شد تا فروشندگان بلیت هوایی وارد فصل «نبود بلیت» شوند. 
با این وجود خبرها حکایت از آن دارد که  با گذشت  یک ماه از اعلام رعایت قیمت‌گذاری بلیت هواپیما توسط معاون سازمان هواپیمایی کشوری، اما در فاصله کمتر از ۳ هفته به نوروز ۱۴۰۲ نابسامانی این بخش تشدید شده و بلیت پروازهای داخلی تا ۱۰۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود.
به‌عنوان مثال نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد که در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم بارگذاری شده یک میلیون و ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان است، اما همین بلیت در سایت علی بابا برای هواپیمایی ماهان یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۶۰۰ تومان است، یعنی ۸۵ درصد بیشتر از قیمت مصوب. در نمونه‌ای دیگر قیمت بلیت پرواز تهران-کیش یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان است، اما همان سایت علی‌بابا پرواز مذکور را با قیمت ۲ میلیون و ۵۹ هزار تومان به فروش می‌رساند.
در این بین برای بسیاری از مسیرهای پروازی پرتقاضا مانند بندرعباس، شیراز و … تا نیمه دوم فررودین ماه سال آینده هیچ بلیتی وجود ندارد.
 راهکاری جایگزین 
البته در این میان راهکارهای جایگزین گران شدن بلیت هم به میان آمده است. به عنوان مثال این روزها که وزیر تازه نفس وزارت راه و شهرسازی دم از کاهش قیمت حمل و نقل مسافر برای ایام نوروز می‌زند اما به شکل زیر پوستی هزینه خدمات دهی شرکت راه آهن به شهروندان افزایش داشته است.
تا چند ماه پیش حمل بار مسافر از محوطه ایستگاه راه آهن به قطار توسط باربرها ۱۴ هزار تومان بود که این روزها به یک باره به ۲۵ هزار تومان رسیده است و به عبارتی افزایش ۸۰ درصدی داشته است.
این افزایش یک باره قیمت موجی از نارضایتی برای مسافران شرکت راه آهن را به دنبال آورده است؛ به خصوص در ایام نوروز که حجم قابل توجهی از هموطنان راهی سفر هستند و برای بهره مندی از این خدمات دهی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.
  پول به جیب کارگران نمی‌رود
 در محوطه راه آهن تهران به دلیل تردد روزانه هزاران نفر از هموطنان تعداد باربرها بسیار زیاد است و می‌توان گفت روزانه حجم قابل توجهی درآمد زایی از این طریق وجود دارد.
 تأخیر جای خود دارد 
نباید فراموش کرد بعد از گرانی، تأخیر ها نیز مهمترین موضوعی است که مورد انتقاد قرار دارد اما برخی از کارشناسان این عرصه آن را کوچکترین و شاید آخرین مشکل مربوط به حمل و نقل می‌دانند. 
حسین پرواس، مدیرعامل شرکت همسفر در این باره گفت : تأخیرها کوچکترین و آخرین مسئله ای است که در این صنعت و سفرهای جاده‌ای وجود دارد، و کسی که دلسوز باشد، به دنبال بررسی و رفع مشکلات عمده و بزرگ این صنعت می رود، از جمله فرار سرمایه ها‌، عدم هماهنگی بین قیمت‌ها و خدمات ارائه شده توسط شرکت و سایر مشکلات عمده‌ای که باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی در این صنعت شده است‌. به هر حال هیچ گونه تخلف و تأخیری از شرکتی پذیرفته نیست و در صورت بروز تأخیرها حتما باید علت هایش بررسی و برای جلوگیری از آن برنامه ریزی انجام شود‌. 
باید گفت هم اکنون آمار رسمی ناوگان اتوبوس کشور به ۷۰۰۰ اتوبوس کاهش پیدا کرده  و با تحلیل ر فتن ناوگان مشکلات نیز دوچندان می شود . 
حمل و نقل مسافری جاده ای بخش قابل توجهی از سفرها را در اختیار دارد. به گفته حسین پرواس‌، مدیرعامل شرکت همسفر، ۹۰ درصد کل جابه‌جایی مسافران کشور از طریق جاده و به وسیله اتوبوس انجام می شود
و تنها ۱۰ درصد از مسافرت ها از طریق قطار  و هواپیما صورت می‌گیرد. این میزان قابل توجه از مسافر بی‌شک نیازمند حمایت های ویژه ای است‌، که البته طبق اظهارات حسین پرواس عدم حمایت و توجه به این صنعت ضربه های زیادی به آن وارد کرده است. ناوگان اتوبوس بین شهری کشور‌، پیش از دوران کرونا تا کنون به نصف رسیده است و با مشکلات متعددی روبه‌رواست‌، که هیچ برنامه ای برای حل این معضلات اجرایی نشده است و روز به‌روز مشکلات بیشتر می‌شوند.
 فشارها به جای خود باقی است 
شرکت های حمل و نقلی، عوامل   تورم ناشی از تحریم‌ها، نبود قطعات و لوازم یدکی، افزایش درخواست سفر بعد  از کرونا را از جمله دلایل خود برای گران کردن خدمات و یا نبود بلیت وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری و
 بین المللی عنوان می‌کنند. 
مدیرعامل شرکت های حمل و نقل تأکید دارند که عدم متعادل سازی نرخ بلیت باعث می‌شود امکان سرمایه گذاری برای فعال 
نگه داشتن ناوگان را نداشته باشند.
از جمله شرکت های هوایی تأکید دارند  حدود ۵۰ درصد ناوگان به دلیل کمبود سرمایه زمین‌گیر شده‌اند و با نرخ کنونی بلیت هواپیما، اکثر ایرلاین ها و ۹۰ درصد شرکت‌‌های دولتی زیانده هستند  و با ادامه این وضعیت شرکت ها دیگر توان خدمات رسانی به مردم را نخواهند داشت.
از سوی دیگر نایب رئیس انجمن صنفی رانندگان مسافری سراسر کشور نیز مورد خدمات دهی حمل و نقل جاده ای به مسافران در ایام نوروز گفت: درخواست داریم قیمت بلیت سفرهای نوروزی برای ناوگان حمل و نقل عمومی ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد.
مختار داوودی با بیان اینکه با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه‌های حوزه حمل و نقل این میزان افزایش چندان زیاد نیست، تأکید کرد: از سوی دیگر باید در نظر داشت که در ایام نوروز معمولا ناوگان حمل و نقل مجبورند یک طرف مسیر را خالی تردد کنند که باید هزینه این بخش نیز در نظر گرفته شود.
وی  خاطرنشان کرد: چنانچه قیمت بلیت ثابت بماند نمی‌توانیم جوابگوی مسافران نوروزی باشیم، زیرا نه برای راننده و نه مالک خودرو صرفه اقتصادی ندارد.
داوودی تعرفه کنونی حمل و نقل بین شهری را پایین و حدود یک چهارم قیمت واقعی آن دانست و اضافه کرد: این در شرایطی است که همه ۲۵ صندلی ما پُر باشد که در برخی مواقع این اتفاق نمی‌افتد، چون با کاهش قابل توجه مسافر مواجهیم.
وی از دلایل کاهش مسافر هم یاد کرد که عمدتا ناشی از پایین آمدن قدرت سفر مردم است و یادآور شد: این روزها مردم فقط بابت سفرهای ضروری از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.
به گفته این فعال حوزه حمل و نقل این وضعیت باعث شده بسیاری از مالکین که خودروهایشان در حوزه مسافری فعال بود، یا خودرویشان را بفروشند و یا آن را برای سرویس کارخانجات به کار بگیرند که استهلاک کمتر و درآمد بیشتری دارد.
 نظارت وزارت صمت  
در این شرایط وزارت صمت نظارت بر پیش‌فروش نوروزی بلیت ناوگان حمل‌‌‌و‌نقل در دستور کار خود قرار داده است . 
سازمان حمایت با ابلاغ بخشنامه ای به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها متذکر شد با رصد و نظارت متناسب با شرایط فعلی و اهتمام مضاعف توجه ویژه به موضوع نظارت بر حمل و نقل درون شهری و برون شهری اعم از اتوبوسرانی و تاکسیرانی و پایانه های مسافربری را در دستور کار خود قرار دهند.
مقرر شده است   در این طرح عملیاتی با اتخاذ تمهیدات لازم نظارت‌های محسوس و نامحسوس  از پایانه‌های مسافری استان‌ها و مراکز فروش بلیت در نظر گرفته شود و در صورت احراز هرگونه تخلف و تخطی از ضوابط قانونی در این حوزه، برخورد قانونی مؤثر و بازدارنده معمول و نتیجه کار به این سازمان اعلام شود.  
‌همچنین قرار است سامانه ۱۲۴ در همه اوقات نسبت به دریافت گزارش های مردمی به صورت فعال اقدام می‌کند .در همین راستا مسافران و گردشگران می‌توانند شکایات و انتقادات خود درباره‌‌ نحوه عملکرد مراکز فروش بلیت پایانه های مسافربری را از این طریق در همه استان‌ها به اطلاع مسئولان برسانند تا رسیدگی لازم صورت گیرد.
اما سؤال این است آیا این رسیدگی‌ها صورت می‌گیرد و آیا نتیجه ای هم به دنبال دارد؟
در طی این سال ها فقط و فقط شعار تولید داخلی داده‌ایم  اما منتظر نشسته‌ایم که تحریم برداشته شود، شیوه‌ای که به نتیجه نخواهد رسید. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.