فروپاشی ابهت جهانی آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27589
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۳۳ |
بررسی دلایل ادعای ترامپ مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه؛

فروپاشی ابهت جهانی آمریکا

پس‌ازآنکه قطعنامه آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با دو رأی منفی چین و روسیه و ۱۱ رأی ممتنع رد شد، دونالد ترامپ در سخنان خود به استفاده از مکانیسم ماشه در برجام تأکید کرد و مدعی شد که به‌واسطه این بند از برجام، تحریم‌های تعلیق شده را بازمی‌گرداند.
فروپاشی ابهت جهانی آمریکا

حانیه مسجودی
پس‌ازآنکه قطعنامه آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با دو رأی منفی چین و روسیه و ۱۱ رأی ممتنع رد شد، دونالد ترامپ در سخنان خود به استفاده از مکانیسم ماشه در برجام تأکید کرد و مدعی شد که به‌واسطه این بند از برجام، تحریم‌های تعلیق شده را بازمی‌گرداند.
رئیس‌جمهور آمریکا پیش از رأی‌گیری این قطعنامه نیز چنین ادعایی کرده بود، اما دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی تأکید داشتند ازآنجاکه آمریکا به‌صورت رسمی از برجام خارج‌شده است، به لحاظ حقوقی امکان استفاده از مکانیسم ماشه برجام را ندارد. اما برخی از کارشناسان به اقدامات فراقانونی ترامپ اشاره‌کرده و گفتند که او در مناسبات بین‌المللی خود توجهی به این قانون نداشته و بار‌ها این مسئله را اثبات کرده است.
بااین‌حال گفته‌شده است که آمریکا ازیک‌طرف با تفسیر نادرست از قطعنامه ۲۲۳۱ و از طرف دیگر با ترفند‌های آیین‌نامه‌ای منشور سازمان ملل مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد. 
اما کشوری که به‌صورت رسمی از توافق برجام خارج‌شده است حق استفاده از مکانیسم و بند‌های آن را حتی در قالب‌های دیگر ندارد و عدم همراهی کشور‌های اروپایی با قطعنامه ضدایران آمریکا در شورای امنیت نیز دال بر این موضوع است که آمریکا تنها شده است.
 حسن روحانی، رئیس‌جمهور: عقل هم چیز خوبی است
پس از سروصدا‌های رسانه‌ای آمریکا و همراه شدن رسانه‌های فارسی‌زبان معاند با ادعای این فرد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به انزوای آمریکا در جلسه شورای امنیت اظهارداشت:« رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان دست بر این گذاشته‌اند که آمریکا می‌خواهد از مکانیسم فلان برای برجام استفاده کند، عقل هم چیز خوبی است. قرارداد برجام برای کسانی است که در داخل برجام باشند. آمریکا به‌صراحت از آن خارج‌شده و دیگر چه استفاده‌ای از آن مکانیسم؟»
 آمریکا، هژمونی جهانی خود را ازدست‌داده است
هادی محمدی، کارشناس روابط بین‌الملل در مورد اظهارات ترامپ مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها حول محور برجام در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: آنچه که در  چارچوب‌های حقوقی برجام و حقوق بین‌الملل بر آن تأکید شده، این است که آمریکا به دلیل خروج از توافق رسمی برجام امکان استفاده از امتیاز‌های این توافق، محور‌ها و بند‌های آن را ندارد و نمی‌تواند از سیستم ماشه بهره بگیرد.
وی ادامه می‌دهد: تمام حقوقدان‌ها و قواعد بین‌المللی، این ادعا را رد می‌کنند. حتی طرف‌های اروپایی تأکید کردند که آمریکا با خروج از برجام و اعلام علنی آن، دیگر نمی‌تواند از این ظرفیت درچارچوب برجام استفاده کند.
محمدی با اشاره به این‌که باید دید ترامپ به‌جز استفاده از این ظرفیت به چه موضوعی فکر ‌می‌کند، تأکید کرد: ترامپ آغازکننده مرحله جدیدی از رفتار‌های فراقانونی است. او معتقد است که قوانین و مبانی آمریکا نه‌تنها برای حوزه‌های داخلی ایالات‌متحده معتبر است، بلکه در تمام عرصه های جهانی نیز باید اجرا شود و تمام کشور‌های جهان باید از آن تبعیت و یک‌جانبه‌گرایی و هژمونی آمریکا را بپذیرند.
این کارشناس بیان می‌کند: ترامپ معتقد است که اگر نمی‌تواند از سیستم ماشه در قالب برجام استفاده کند، می‌تواند تمام تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌هایی که به شکل اسمی و روی کاغذ در برجام تعلیق شده است را بازگرداند، چراکه قابل بازگشت است و کشور‌های دیگر را مجبور می‌کند که این تصمیم را اجرا کنند و تنها حوزه مانور آمریکا که می‌تواند آن را عملیاتی کند همین مسئله است.
او در واکنش به این‌که آیا آمریکا ازلحاظ حقوقی و قوانین بین‌المللی پشتیبانی کافی برای تحمیل دیدگاه‌های خود را دارد‌، تصریح کرد: رأی کشور‌های عضو نشست شورای امنیت در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک پاسخ اولیه به این سؤال است. زیرا اگر آمریکا قادر بود دیدگاه‌های خود را به سایر کشور‌ها تحمیل کند تا این حد در نشست شورای امنیت تنها نمی‌ماند که به یک جزیره کوچک و بی‌اهمیت به نام دومینیکن متکی شود و ۱۳ عضو اصلی و غیراصلی شورای امنیت در مقابل قطعنامه آمریکا رأی ممتنع و مخالف بدهند، لذا در حال حاضر واقعیت شرایط آمریکا در عرصه بین‌المللی همین است.محمدی در ادامه تحلیل وضعیت بین‌المللی آمریکا پس از رد شدن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت تأکید کرد: با این اوصاف، این‌طور نیست که ترامپ تصمیم بگیرد تحریم‌های گذشته را که تعلیق شده است احیا کند و سایر کشور‌ها نیز خودشان را موظف بدانند که به آن عمل کنند.وی با اشاره به ابزار‌های آمریکا برای فشار به کشور‌ها خاطرنشان کرد: یکی از ابزار‌های مهم آمریکا برای این‌که تصمیمات خود را به کشور‌های دیگر تحمیل کند، سیستم دلار است. امروز شرایط دلار در محاسبات بازرگانی و بانکی جهان در وضعیت مناسبی نیست. اکنون بسیاری از کشور‌هایی که حجم بالای تجاری دارند دلار را از محاسبات خود حذف کردند.این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: 
اکنون تجارت بین روسیه و چین بیش از ۴۳ درصد به ابزار‌های مالی و پولی جدا از دلار متکی شده است و بسیاری از کشور‌ها نیز به دنبال مکانیزم‌های جدید هستند، چین هم به دنبال نوعی سوئیفت جدید است تا سوئیفت آمریکایی را کنار بگذارد؛ بنابراین آمریکا هم از این لحاظ و هم دلایل مختلف بین‌المللی، ضعیف شده است که این ابزار‌ها، کارآمدی‌های گذشته را ندارند.
او در ادامه گفت: اگر آمریکا بخواهد به شکل یک‌جانبه از رویکرد زورگویی و استفاده از ابزار‌های فشار علیه سایر کشور‌ها را دنبال کند، به‌طور حتم با یک رسوایی جدید مواجه خواهد شد که با این اقدام، کشور‌های جهان را برای مقابله سریع‌تر و شدیدتر دربرابر سیاست‌های آمریکایی تشویق می‌کند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.