فروشگاه‌های مجازی، میزبان اهالی کتاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26050
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۵۵ |
بررسی دلایل عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و راهکارهای جایگزین آن؛

فروشگاه‌های مجازی، میزبان اهالی کتاب

سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخلاف دفعات قبل و به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان قرار بود در تاریخ ۲۶ فروردین تا پنج اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود که این بار هم برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی کشور به دلیل ورود ویروس کرونا به کشورمان و شیوع آن بین مردم تحت تأثیر قرار گرفت
فروشگاه‌های مجازی، میزبان اهالی کتاب

سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخلاف دفعات قبل و به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان قرار بود در تاریخ ۲۶ فروردین تا پنج اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود که این بار هم برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی کشور به دلیل ورود ویروس کرونا به کشورمان و شیوع آن بین مردم تحت تأثیر قرار گرفت و سرانجام به این دلیل که تعداد چشمگیری از افراد درگیر در برگزاری این نمایشگاه بودند و نوع تعاملات و رفت‌وآمد‌های زیاد در نمایشگاه باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شد، مسئولین برگزاری نمایشگاه به این نتیجه رسیدند که دیر برگزار شدن بهتر از هرگز برگزار نشدن است به همین دلیل برگزاری نمایشگاه را به تعویق انداختند.
اولین تصمیمات و اظهار نظرات برای زمان جدید برگزاری نمایشگاه بعد از ماه رمضان بود اما با توجه به اوضاع بد جامعه و شیوع گسترده کرونا در ایران و منع هرگونه تجمع و مراسم‌های فرهنگی، رفته‌رفته برگزاری نمایشگاه برای امسال هم لغو شد.
بی‌شک قدم زدن در بین غرفه‌های نمایشگاه برای هر فرد کتاب دوستی لذت‌بخش است در میان آن‌همه کتاب بودن همیشه سرشار از حس خوب و مثبت است اما امسال به دلایلی که گفته شد، افتادن این اتفاق ممکن نیست.لغو شدن نمایشگاه نه‌تنها برای دوستداران کتاب خبر بدی بود، بلکه برای ناشران نیز خبر خوبی نبود زیرا ناشرانی که همه سرمایه خود را وقف چاپ و تولید کتاب کرده بودند الان بی‌شک ضرر بزرگی کرده‌اند. برای همین باید جایگزینی برای نمایشگاه در نظر گرفته شود که هم مردم و هم ناشران امسال بدون بهره نمانند.
 چرا آن‌قدر منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب بودیم؟
بی‌شک به دلیل تنوع و تعدد کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه‌شده  بود و دسترسی به آن‌ها آسان بود علاقه‌مندان به کتاب دوست داشتند که نمایشگاه برپا باشد. اما از سوی دیگر به‌واسطه گسترش فضاهای مجازی و به‌تبع آن توسعه کتاب‌فروشی‌های آنلاین متوجه می‌شوید که این فروشگاه‌های اینترنتی کتاب نه‌تنها عناوین و کتاب‌های کمتری ندارد بلکه روزبه‌روز به کتاب‌هایشان اضافه می‌شود. به نظر می‌رسد جایگزین بهتری نیز برای نمایشگاه کتاب در این اوضاع کرونایی وجود دارد، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل حضور در نمایشگاه تخفیف‌های آن بود اما نباید نگران بود زیرا در فضای مجازی و در سایت‌های کتاب‌فروشی نیز همه‌روزه تخفیف برای کتاب‌ها وجود دارد و همچنین همه ناشران در این سایت‌ها همانند نمایشگاه وجود دارند و قطعا از این راه ناشران ضرر کمتری می‌کنند و
کتاب دوستان نیز همان‌طور که گفتیم بی‌بهره نمی‌مانند.به گفته هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، در ایام شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها، ناشران و کتاب‌فروشان دچار خسارت ۹۰ درصدی شده‌اند. ناشران به خاطر نمایشگاه کتاب تمام سرمایه خود را برای تولید کتاب گذاشته‌اند و حالا نقدینگی ندارند و با این وضعیت موعد چک‌هایشان هم فرامی‌رسد. پیش‌ازاین، نمایشگاه کتاب تهران، تنها در سال ۱۳۶۷، لغو شده بود. نمایشگاه کتاب که در سال‌های نخست در نیمه آبان ماه برگزار می‌شد، در سال ۱۳۶۷، پس از پایان جنگ تحمیلی در تیرماه آن سال، مجال برگزاری نیافت. مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور و آغاز بازسازی ویرانی حاصل از جنگ، کشور را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده بود و با رأی شورای انقلاب فرهنگی که مسئولیت تصمیم‌گیری فرهنگی کشور را بر عهده داشت، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار نشد.
رویدادهای سال ۶۷، اجازه برگزاری نمایشگاه کتاب را ندادند تا این سال در تقویم نمایشگاه، به‌عنوان تنها سال برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران ثبت شود اما ویروس کرونا و سال ۱۳۹۹، پس از ۳۲ سال، دوباره نمایشگاه  کتاب را با وقفه روبه‌رو کرد.با توجه به سابقه لغو دوباره این رویداد بزرگ فرهنگی کشور، حال سؤال این است که آیا نمایشگاهی با این گستردگی تعطیلی دیگری را هم تجربه خواهد کرد؟ یا این‌که متصدیان امر با آسیب‌شناسی دلایل تعطیلی دو دوره قبلی، چاره‌اندیشی کرده و راهکارهای جایگزین را برای مواقع بحرانی پیش‌بینی خواهند کرد.پرونده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۹، بسته‌شده است و اگر وضعیت بیماری کرونا کنترل شود، باید در سال ۱۴۰۰ منتظر برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی کشور بود، امروز نمایشگاه کتاب تهران با همه ویژگی‌ها و نقص‌هایی که دارد، اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ کشور محسوب می‌شود که برگزار نشدن آن در هر دوره خسارت سنگین و شاید بتوان گفت جبران‌ناپذیری را به بدنه نشر و رونق اقتصاد کشور وارد خواهد کرد ازاین‌رو هرچند تحمل این زمان و تعطیلی نمایشگاهی با این عظمت حال خوش
بازار نشر و اهالی آن را ناخوش خواهد کرد باید نشست و راه و چاره‌ای اندیشید که در مواجهه با موارد مشابه مانند بروز بیماری و بلایای طبیعی با این‌گونه چالش‌ها چگونه برخورد کرد و کنار آمد تا چندجانبه ازاین‌گونه بحران‌ها ضربه نخورد. حال با توجه به تصمیم قطعی برگزار  نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اهالی فرهنگ، نشر، قلم و فعالان این حوزه ازاین‌پس چشم‌انتظار تصمیمات حمایتی و ارائه تسهیلات خواهند بود تا به طریقی جای خالی نمایشگاه کتاب را پرکرده و علاوه بر فروش بتوانند آنچه تولید و منتشر کرده‌اند را به مخاطبان ارائه کنند.

نویسنده : کیانا ایزدی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.