فرود ایرلاین‌ها بر بام هزینه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78682
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۰۶ |
تحریم‌ها و شرایط بین‌المللی بلای جان ناوگان هوایی کشور

فرود ایرلاین‌ها بر بام هزینه

دربسیاری نقاط  جهان و کشورهای پیشرفته مسافرت هوایی شاید در زمره پرسرع ترین و عادی ترین سفرها محسوب  می شود ، اما شرایط ناوگان هوایی کشورمان به گونه ای است که تنها اجبار موجب می شود  تا مردم عادی از آن استفاده کنند. سوال این است که تا چه زمانی صنعت حمل و نقل  هوایی کشور با این شرایط طی طریق خواهد کرد؟
فرود ایرلاین‌ها بر بام هزینه

دربسیاری نقاط  جهان و کشورهای پیشرفته مسافرت هوایی شاید در زمره پرسرع ترین و عادی ترین سفرها محسوب  می شود ، اما شرایط ناوگان هوایی کشورمان به گونه ای است که تنها اجبار موجب می شود  تا مردم عادی از آن استفاده کنند. سوال این است که تا چه زمانی صنعت حمل و نقل  هوایی کشور با این شرایط طی طریق خواهد کرد؟
 صنعت هوانوردی و فرودگاهی از جمله صنایع پیشرفته و پیچیده است که  محور مشترک این صنعت قوانین و مقررات بین‌المللی است با این وجود شرایط حاکم و همراهی با  تحریم‌های بین‌المللی سبب شده تا ناوگان هوایی کشورمان همچنان فرسوده باقی بماند . 
به گفته محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور متوسط  عمر ناوگان هوایی کشورمان ۲۷ سال بوده  و این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته عمر ناوگان هوایی حداکثر ۱۰ سال است. 
در چنین شرایطی قیمت این سفرها نیز بسیار بالاست و تنها بخش کوچکی از جامعه می توانند
 بنا به ضرورت از این نوع حمل و نقل استفاده کنند. بسیاری از صاحبان شرکت های هواپیمایی دلیل این امر را زمین گیر بودن هواپیما و زیان ده بودن ایرلاین ها می دانند و تاکید دارند که وابستگی این صنعت به ارز موجب می شود که تا قیمت خدمات آن روز به روز افزایش یابد .بذرپاش وزیر جدید راه و شهرسازی نیز به تازگی گفته است: در حوزه هوایی نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستور کار است. از راه‌های مختلف نسبت به آن اهتمام داریم و از تولید داخل نیز حمایت می‌کنیم تا بتوانیم با حمایت داخلی تامین هواپیما را انجام بدهیم. هم به لحاظ تعداد و هم نوسازی ناوگان اقدامات خوبی در حال انجام است.
 نگاهی به فرسودگی ناوگان هوایی 
مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی تاکید دارند که اصرار آنها برای کاهش متوسط سن ناوگان هوایی رعایت استانداردها است و همزمان تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهر سازی ، مسئولین این صنعت  اعلام کردند که به دنبال کاهش متوسط سن ناوگان هوایی از ۲۷ سال به ۲۰ سال و زیر ۲۰ سال هستند. اما این اقدام قطعا نیازمند منابع مالی و خرید هواپیماهای نو است. 
با این حال شرکت‌های فعلی و فعال هواپیمایی نیز ، علاقه‌ای به توسعه ناوگان نداشته یا توان اقتصادی چنین اقدامی را ندارند و از طرفی افزایش استهلاک سرمایه در اقتصاد تورمی با نرخ بهره بیش از ۲۰ درصد، توان سرمایه‌گذاری نقدی جهت تملک ناوگان مطلوب و جوان را سلب کرده و حتی اگر شرکت‌ها به دنبال توسعه ناوگان خود باشند هواپیماهای مسن با ارزش کمتر از پنج میلیون دلار راجستجو می کنند. همچنین محاسبات تحلیلی نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری نقدی در شرایط فعلی، امکان خرید ناوگان باریک‌پیکر کمتر از ۱۷۰ صندلی تا ۱۵ میلیون دلار را توجیه‌پذیر می‌کند که از جهات سن تقویمی، ناوگانی با میانگین سنی ۱۲ تا ۱۵ سال خواهد بود.
 عامل گرانی بلیت هواپیما 
گرانی قیمت بلیط هواپیما در حالی این روزها باز هم مورد تاکید ایرلاین ها قرار گرفته که این شرکتها اعلام می کنند به دلیل ضررده بودن باید  شورای عالی هواپیمایی هر چه سریعتر نرخ های جدید را بررسی و قیمت بلیط هواپیما را افزایش دهد.
اما محمدی بخش تاکید دارد که ایرلاین های  داخلی زیانده نیستند و قیمت جدید بلیط هواپیما بعد از سیر مراحل در کارگروه تخصصی اعلام خواهد شد.
البته ماجرا به این سادگی نبود چرا که در اوایل امسال شورای عالی هواپیمایی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما را مصوب کرد اما توقف این مصوبه باعث شد تا بحث زمین گیر  شدن عمدی هواپیماها از سوی برخی ایرلاین ها  مطرح و رسانه ای شودو بسیاری بر این باور بودند که کاهش عرضه و افزایش تقاضا می تواند موجب نارضایتی متقاضیان پرواز شده و گرانی بلیط را به دنبال داشته باشد . حتی در مواردی برخی از ایرلاین ها به بهانه های مختلف قیمت ها را دستکاری کرده که این اقدام نارضایتی مسافران را فراهم کند . 
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: برخی از  شرکت‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند.
 تعداد هواپیماهای فعال در کشور 
محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی روز گذشته در نشست خبری که در محل نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد در مورد تعداد هواپیماهای فعال در کشور گفت : تا کنون از ۹۵ هواپیمای در سال ۹۸ به ۱۷۵ فروند هواپیمای فعال رسیده ایم و  هم اکنون ۱۱ هواپیمای کارگو داریم.
در همین حال برخی از کارشناسان صنعت هوایی تاکید دارند که در حال  حاضر حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای فعال داریم و بقیه به دلیل مشکلات در تامین قطعه، غیرفعال است. همچنین به دلیل تحریم‌ها و نیامدن هواپیماهای نو، ناوگان هوایی قدیمی تر  شده و ظرف دو سه سال آینده در صورت تدبیر نشدن راهکارهای جدید، مشکلاتی تازه  را تجربه خواهیم کرد.
چه زمانی عرضه پاسخگوی تقاضا است ؟
بنا به گمانه‌زنی‌ها و آمارها در فرودگاه‌های کشور باید ۵۵۰ فروند هواپیما وجود داشته باشد اما تعداد این هواپیماها هم‌اکنون ۳۳۰ فروند است که از این تعداد سال گذشته ۹۸ فروند سرخط بوده و امسال با اقداماتی که انجام شده تعداد آنها به ۱۷۵ فروند افزایش یافته است. 
به گفته مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری اکنون برنامه خرید هواپیمای نو و دست دوم دنبال می‌شود که به میزان ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم و تا به این تعداد هواپیما نرسیم عرضه و تقاضا به تعادل نخواهد نرسید.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره خرید هواپیما نیز گفت:  ما خرید هوشمندانه را در دستور کار داریم. قریب به اتفاق کارشناسان صنعت معتقدند خریدهای برجامی، به‌خصوص ای‌تی‌آر هوشمندانه نبود یا با توجه به اقلیم و شرایط ایران، در اولویت نبوده است .
وی با اشاره به اینکه چنانچه فضایی برای خرید هواپیمای نو فراهم و توافقی انجام شود، این اقدام در دستور هواپیمایی قرار دارد، افزود: علی‌رغم اینکه به ما هواپیما واگذار کردند، تا امروز نشریات و قطعات باز هم تحریم بوده است.
البته محمدی بخش در گفت‌و گویی اعلام کرده است که گشایش‌هایی در راه است که فعلا مبدا این کشورها اعلام نمی‌شود. 
 پرواز ساعتی چند ؟
قیمت کنونی بلیط هواپیما با نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی محاسبه شده است. به گفته رضایی کوچی ،رئیس کمیسیون عمران مجلس ایرلاین‌ها برای یک ساعت پرواز حدود ۹۳۰ هزار تومان دریافت می‌کنندکه با افزایش ۳۰ درصدی یک ساعت پرواز به حدود ۱/۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد، البته این در صورتی است که شرکت‌ها  تخلفی نداشته باشند.
  راهبردهای تعریف شده 
در زمینه استفاده از امکانات موجود راهبردهایی نیز از سوی مسئولان این صنعت در نظرگرفته شده است . 
راهبرد اول این است که تا جایی که ممکن است از ۳۳۰ فروند هواپیمایی که در کشور نیاز به تعمیر دارند هر تعدادی را که می‌شود تعمیر کنند.از سوی دیگر توسعه نهضت تعمیر قطعه یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است . 
با این حال نباید فراموش کرد که ایمنی در این صنعت از اهمیت فراوانی روبه رو است و اگر نتوان هواپیماهای کشور را به شکل استاندارد به چرخه پرواز باز گرداند ، سرنوشت مسافرت های هوایی به مراتب  بدتر نیز خواهد شد . 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.