فرش قرمز کاخ سفید زیر پای ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23553
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۰ |
نگاهی به اتفاقات اخیر در آمریکا و شانس ترامپ در پیروزی انتخابات ریاست جمهوری؛

فرش قرمز کاخ سفید زیر پای ترامپ

پنج‌ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و اتفاقات اخیر در این کشور تا حدودی شائبه شکست ترامپ را در انتخابات آتی قوت بخشیده است.
فرش قرمز کاخ سفید زیر پای ترامپ

| گروه سیاسی|
پنج‌ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و اتفاقات اخیر در این کشور تا حدودی شائبه شکست ترامپ را در انتخابات آتی قوت بخشیده است. واکنش ترامپ به شیوع ویروس کرونا جایگاه رئیس ‌جمهوری ایالات‌ متحده را در این کشورتضعیف کرده است، درحالیکه موافقان «جو بایدن» اطمینان دارند که شانس انتخاب مجدد ترامپ کاهش یافته است. عملکرد ترامپ در مقابل ویروس کرونا با انتقاد دموکرات ها از جمله بایدن، نامزد دموکرات و معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا مواجه شده بود تا اینکه اعتراضات سراسری به اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا و گسترش هرج و مرج، آینده انتخاباتی ترامپ را با ابهام روبه‌رو ساخت. 
این در حالی است که به طور سنتی، اغلب رؤسای جمهور آمریکا دو دوره در مسند قدرت قرار
 می گیرند. ضمن اینکه ترامپ فارغ از شخصیت پرهیاهو و جنجالی خود سهم مهمی در کاهش نرخ بیکاری در آمریکا ایفا کرده است و این پارامتر مهمی است تا فضای رقابت انتخاباتی را به نفع او تغییر دهد. به زعم کارشناسان تا 
به اینجای کار شانس ترامپ نسبت به «بایدن» که رقیب اصلی او در حزب دموکرات محسوب می شود، بالاست،  اما تا پنج ماه آینده هر اتفاقی می تواند این معادله را تغییر دهد. 
رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با «رسالت»، درباره شانس پیروزی ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: رؤسای جمهور در دور دوم انتخابات به طور معمول شانس بیشتری برای پیروزی دارند، زیرا مردم رأی پیشین که داده اند را پس نمی گیرند، بنابراین رئیس جمهور مستقر از شانس بیشتری برخوردار است و کم‌تر امکان دارد که برای چهارسال دوم شکست بخورد مگر اینکه بحران یا جنگی در کشور بوجود آمده باشد. با این شرایط ترامپ شرایط لازم را برای پیروزی در انتخابات دارد. 
قهرمان پور افزود: ترامپ امتیازات زیادی برای پیروزی دارد. او توانست بیکاری را به میزان زیادی در کشور کاهش دهد. بنابراین با توجه به اینکه اعتراضات در این کشور تشدید شده است، اما اینکه این اعتراضات بتواند به شکست ترامپ بینجامد، به راحتی امکانپذیر نیست. 
وی با اشاره به امکان پیروزی «جو بایدن» رقیب جدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری افزود: بایدن مزیت خاصی نسبت به ترامپ ندارد. مردم آمریکا در چهار سال گذشته از رئیس جمهورشان شناخت پیدا کرده اند و او توانسته بخشی از مشکلات آنها را رفع کند. بایدن شخصیت خیلی شناخته شده ای نیست و باید بتواند مردم را قانع کند تا رأی بیاورد. قهرمان پور، شیوع کرونا و اعتراضات سراسری اخیر مردم آمریکا را پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات دانست و گفت: کمپین بایدن تلاش می کند از این دو مسئله استفاده کند و انتخابات را به نفع خود تمام کند و ترامپ را شکست دهد. او باید بتواند شگفتی ساز باشد اما تاکنون برگ برنده ای را نتوانسته رو کند و نشان داده برنده نیست مگر اینکه در چند ماه آینده کار مهمی انجام دهد.  
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در صورتیکه «برنی سندرز» در کارزار انتخاباتی حاضر
 می شد، می توانست برگ برنده ای رو کند اما بایدن نشان داده نمی تواند از وجود دو بحران عمده ای که در کشور بوجود آمده برای شکست ترامپ استفاده نماید و حمایت های اوباما و کلینتون هم از او خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. قهرمان پور در پایان سخنانش با اشاره به اقدام دموکرات ها برای شکست ترامپ در انتخابات بیان کرد: دموکرات ها از طریق اوباما، افرادی که از کنار رفتن سندرز اظهار ناراحتی کرده اند را متقاعد می کنند که به بایدن رای بدهند و از این طریق رای سندرز را به نفع بایدن جلب می کنند.  
*ترامپ با اقدامات تجاری پایگاهش را حفظ کرده است
امیرعلی ابوالفتح  کارشناس سیاسی در امور آمریکا، شانس پیروزی ترامپ درانتخابات را در حال حاضر بالا دانست و به «رسالت» گفت: ترامپ شخصیت جنجالی، پرخاشگر و هیجانی دارد که می تواند در مناظرات تلویزیونی از
 قابلیت هایی که پیش از این به عنوان تاجر موفق از آن‌ها استفاده کرده و فضای روانی جامعه را به نفع خود جلب کرده است، سود ببرد. البته اعتراضات سراسری به نژادپرستی میزان رای او را نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰ کاهش داده است، اما با این اوصاف شانس او در پیروزی از انتخابات زیاد است.
وی با اشاره به اینکه رقیب ترامپ به دلیل وجود کرونا فاقد کمپین های تبلیغاتی قوی است، افزود: به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی کمپین های تبلیغاتی نامزد دموکرات ها به خوبی برگزار نمی شود به طوریکه شاید کنوانسیون حزب دموکرات که در هر تابستان سال برگزاری انتخابات برپا می شد هم برگزار نگردد. این وضعیت فضای سردی را در فضای انتخابات ایجاد می کند. 
ابوالفتح ادامه داد: وقتی حزبی نتواند شور انتخاباتی ایجاد کند شانس کمتری برای پیروزی دارد. در مقابل جمهوری خواهان از فرصت رئیس جمهور وقت استفاده می کنند و کمپین های انتخاباتی هم برگزار می نمایند.
 این مولفه ها شانس پیروزی ترامپ را در انتخابات بالا می برد. هرچند در آمریکا آرای مردمی لزوما تعیین کننده نامزد پیروز نیست. همان طور که ترامپ و جرج دبلیو بوش نسبت به نامزدهای دیگر از آرای کم‌تری برخوردار بودند، اما چون آرای الکترال تعیین کننده است، به پیروزی رسیدند. 
این تحلیلگر سیاسی  درباره عملکرد حزب جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و کنگره بیان کرد: جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان نتوانستند نظراکثریت را به سوی خود جلب کنند و به همین علت در مجلس سنا هم شکست می خورند. سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری توسط یک نفر
رقم می خورد، اما چون در پارلمان تکثر کرسی ها مطرح است، چنانچه حزبی عملکرد مثبتی نداشته باشد، راحت ترشکست می خورد. 
ابوالفتح اضافه کرد: اکنون نقد جدی که به جمهوری خواهان در سنا مطرح است درباره عدم برخورد مناسب این حزب در قبال کروناست، زیرا بیکاری زیاد شده و بسته ۲/۲ تریلیون دلاری به آسیب دیدگان از کرونا هم رضایت بخش نبوده است و اقشار مختلف جامعه از اینکه جمهوری‌خواهان که حزب حاکم جامعه را تشکیل می دهند نتوانستند به خوبی تبعات این بیماری را مدیریت کنند، ناراضی هستند. 
ابوالفتح موضع گیری ترامپ در قبال پیمان نامه ها و سازمان های جهانی و خروج از بعضی از آن‌ها را به عنوان نقطه قوتی برای پیروزی وی در انتخابات عنوان کرد و افزود: فرآیند جهانی شدن در آمریکا به تدریج معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داد و تضعیف کرد. ترامپ با زیرپا گذاشتن قواعد و پیمان نامه هایی مانند پیمان پاریس و طراحی جنگ تجاری با چین، به معیشت مردم آمریکا کمک کرد و برای کشورش اشتغالزایی نمود. 
وی تصریح کرد: توجه به معیشت مردم برای عموم جامعه با اهمیت قلمداد می شود و به پیروزی در انتخابات ترامپ کمک می کند
هرچند جریان نخبه گرا که هم در حزب دموکرات و هم در حزب جمهوری خواه حضور دارند، این اقدامات ترامپ را باعث تضعیف هژمونی آمریکا می دانند، اما اشتغالزایی که برای اکثریت مردم ایجاد شده باعث جلب رضایت شان شده است. ابوالفتح در پایان سخنانش گفت: ترامپ با اقدامات تجاری خود توانسته پایگاه خود را حفظ کند و حتی میان دموکرات ها و افرادی که رای بی طرف دارند هم حامی پیدا کند، زیرا وجود بعضی از پیمان نامه ها برای دموکرات ها هم مشکل ایجاد کرده بود و خروج از آن‌ها می تواند به بهبود وضعیت زندگی آمریکایی ها کمک کند.  

نویسنده : گروه سیاسي |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.