فرجام ژست حقوق بشر آمریکایی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66244
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۲۹ |
بایدن و بن سلمان با هم دیدار می کنند

فرجام ژست حقوق بشر آمریکایی!

 یک شبکه خبری آمریکایی از دیدار احتمالی رئیس جمهور  این کشور با ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان سعودی طی ماه آتی میلادی خبر داد. شبکه خبری CNN به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور  آمریکا درحال بررسی موضوع دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی طی ماه آتی میلادی است.
فرجام ژست حقوق بشر آمریکایی!
گروه  بین الملل
 یک شبکه خبری آمریکایی از دیدار احتمالی رئیس جمهور  این کشور با ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان سعودی طی ماه آتی میلادی خبر داد. شبکه خبری CNN به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور  آمریکا درحال بررسی موضوع دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی طی ماه آتی میلادی است.
 دیدار رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودی‌ها 
یک مقام دولت آمریکا که به دلیل حساسیت این موضوع حاضر به افشای نامش نشده است در این باره گفت:ممکن است که جو بایدن برای دیدار با رهبران شورای همکاری خلیج فارس به منطقه غرب آسیا  سفر کند و این درحالی است که عربستان سعودی در حال حاضر ریاست این شورا را بر عهده دارد.CNN با تأیید خبر دیدار احتمالی بایدن و بن سلمان، به نقل از منابع مذکور گزارش داد: مقامات دولت بایدن در حال مذاکره با سعودی‌ها درباره ترتیب دادن یک ملاقات حضوری میان وی و بن سلمان در جریان سفر ماه آتی بایدن هستند.
این شبکه آمریکایی درحالی از دیدار احتمالی بایدن با بن سلمان خبر داده است که رئیس جمهور  آمریکادر روزهای ابتدایی ریاست جمهوری‌اش مدعی حمایت از حقوق بشر شده و حاضر به دیدار با ولیعهد عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نشده بود و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که بایدن از سیاست گفت‌وگو در سطوح سیاسی مشابه پیروی می‌کند و همتای سیاسی رئیس جمهور  آمریکا در عربستان؛ ملک سلمان، پادشاه این کشور است.
 ادامه لابی های ریاض با رژیم صهیونیستی
از سوی دیگر، منابع خبری می گویند که طی روزهای اخیر، تیم همراه معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک هتل آمریکایی حضور دارند.
شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار وبگاه عبری «والا» گزارش داد که تیم همراه معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در همان هتل آمریکایی حضور دارند که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آنجاست.بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا با هدف افزایش همکاری‌های امنیتی و بررسی پرونده‌های ایران و اوکراین به آمریکا سفر و با مقامات ارشد این کشور به‌ویژه «لوید آستین» همتای آمریکایی خود دیدار کرد.
این سفر در حالی انجام شد که رسانه‌هاخبر دادند که «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی برای دیدار با مقام‌های ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به آمریکا سفر می‌کند.
خالد بن سلمان پس از ورود به عربستان سعودی در حساب کاربری خود در شبکه تويیتر از دیدار با وزیر دفاع آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور خبر داد.پس از سفر معاون وزیر دفاع عربستان سعودی به واشنگتن، شبکه خبری CNN به نقل از منابع آگاه گزارش داده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای اولین بار طی هفته‌های آینده با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند.
 چراغ سبز  بن سلمان به صهیونیست‌ها 
ولیعهد سعودی پیشتر در مصاحبه‌ای اختصاصی با وبگاه آمریکایی «آتلانتیک» بیان کرده بود که تل‌آویو متحد بالقوه ریاض است.بن سلمان در این خصوص گفته بود: «اما در خصوص ما، امیدوار هستیم که مشکل میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کنیم بلکه به آن‌ها به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم آن را به دست آوریم، می‌نگریم. اما برخی از مسائل باید پیش از دستیابی به این امر،
 حل و فصل شوند.»
ریاض و تل‌آویو طی سال‌های گذشته همکاری‌های مخفیانه‌ای با یکدیگر در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. با این حال، ریاض تاکنون بر خلاف دولت‌های عربی نظیر امارات و بحرین هنوز عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را علنی نکرده است.
پاییز گذشته برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به رژیم صهیونیستی از مذاکرات دولت آمریکا با عربستان سعودی به منظور عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو خبر داده بودند.  وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در این باره گزارش داده بود که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تاریخ ۲۷ سپتامبر (پنجم مهرماه) این موضوع را در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طی سفرش به پادشاهی (عربستان سعودی) مطرح کرد. طبق ادعای آکسیوس، در جریان گفت‌و‌گوی سالیوان و محمد بن سلمان و طرح این موضوع، ولیعهد عربستان سعودی احتمال عادی سازی (روابط) با اسرائیل را کاملا رد نکرد.این رسانه صهیونیستی افزوده بود: «البته سعودی‌ها تأکید کردند که این کار (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) زمان خواهد برد و حتی به سالیوان (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) فهرستی از اقداماتی که باید قبل از این کار انجام شود، ارائه دادند. برخی از این اقدامات، به بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی مرتبط است.»
 پایان بازی نمایشی بایدن 
مقامات آمریکایی در حالی برای دیدار با بن سلمان آماده می شوند که بایدن قبلا گفته بود هرگز قصد ندارد وی را به رسمیت بشناسد! از سوی دیگر، سال گذشته دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیرمحترمانه‌ای را منتشر کرد که حاکی است قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی با تأیید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت پذیرفته است.
در این گزارش آمده بود: ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای بازداشت یا قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی تأیید کرده است. این ارزیابی با توجه به اختیارات ولیعهد درباره تصمیم‌گیری‌ها در عربستان، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز جهت سکوت مخالفان خارج از کشور ازجمله خاشقجی، حاصل شده است.طبق این گزارش، ولیعهد عربستان سعودی جمال خاشقجی را تهدیدی برای این کشور می‌دید.در این گزارش همچنین به اسامی افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی دست داشتند، اشاره شده است.
 بازخوانی ماجرای قتل خاشقجی
گفتنی است، خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ریاض که در ابتدا نسبت به ناپدید شدن خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، تصدیق کرد که این روزنامه‌نگار در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.بااین‌حال پادشاهی سعودی پیوسته اتهام‌ها مبنی بر هرگونه ارتباط میان اعضای خاندان پادشاهی سعودی، به‌ویژه بن سلمان، با ترور خاشقجی را رد کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۰، یک دادگاه تشریفاتی در عربستان محکومیت زندان را برای هشت فرد مظنون صادر کرد.شایان‌ذکر است «جو بایدن» رئیس‌جمهور  آمریکا پیش‌ازاین با بیان این‌که گزارش اطلاعاتی درباره قتل «جمال خاشقجی» را خوانده است از افشای این گزارش خبر داد! 
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.