فدراسیون فوتبال نهاد عمومی یا خصوصی؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24128
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ورزشی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۵۱ |
احمدرضا براتی رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال پاسخ می دهد؛

فدراسیون فوتبال نهاد عمومی یا خصوصی؟

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال با ماهیت نهاد «عمومی – غیردولتی» برای فیفا ارسال شد و اکنون همه در انتظار بررسی فدراسیون جهانی بابت پیش‌نویس اصلاح‌شده اساسنامه هستند. یکی از ایرادات مهم و راهبردی که فیفا به اساسنامه وارد کرده بود، مربوط به ماده اول اساسنامه جدید بود؛ جایی که فدراسیون فوتبال نهاد «عمومی - غیردولتی» نامیده شده است. فیفا و کنفدراسیون آسیا چنین تعریفی را مصداقی از دخالت طرف سوم در این ورزش تفسیر کرده و خواستار ارائه توضیحات تکمیلی‌تری شده بودند. 
فدراسیون فوتبال نهاد عمومی یا خصوصی؟

‌|نفیسه امامی‌|
پس از کش‌وقوس‌های فراوان، پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال با ماهیت نهاد «عمومی – غیردولتی» برای فیفا ارسال شد و اکنون همه در انتظار بررسی فدراسیون جهانی بابت پیش‌نویس اصلاح‌شده اساسنامه هستند. یکی از ایرادات مهم و راهبردی که فیفا به اساسنامه وارد کرده بود، مربوط به ماده اول اساسنامه جدید بود؛ جایی که فدراسیون فوتبال نهاد «عمومی – غیردولتی» نامیده شده است. فیفا و کنفدراسیون آسیا چنین تعریفی را مصداقی از دخالت طرف سوم در این ورزش تفسیر کرده و خواستار ارائه توضیحات تکمیلی‌تری شده بودند. 
فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای که خطاب به فیفا درباره ماهیت این فدراسیون در اساسنامه اصلاحی ارسال کرده است، بر عدم امکان تغییر ماهیت فدراسیون به‌عنوان یک‌نهاد «عمومی – غیردولتی» تأکید کرده و ذکرشده است: «بابیان اینکه تمام فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک برابر قانون مصوب سال ۱۳۷۱ در مجلس شورای اسلامی جزء نهادهای عمومی غیردولتی به شمار می‌روند و به‌جز این، ماهیت دیگری در سازمان اداری ایران وجود ندارد، بر حفظ این عنوان در اساسنامه تأکید شده است. درج هر عنوانی مانند «مستقل – غیرانتفاعی» برای سازمان‌هایی مانند کمیته ملی المپیک نیز در سازمان اداری و قانونی ایران به لحاظ هویتی موجودیتی ندارد و احتمالا درج چنین عنوانی در اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران به دلیل مطابقت با عنوان‌های مشابه خارجی و در چارچوب نهادهای عمومی – غیردولتی بوده است.» 
نامه دوم فوتبال ایران به فیفا در پی دومین مرحله از  ایرادهای فدراسیون جهانی به اساسنامه فدراسیون ایران نوشته شده است. فدراسیون فوتبال در نامه نخست خود به فیفا اعلام کرده بود که ماهیت این مجموعه همانند کمیته ملی المپیک، «عمومی – غیردولتی» است که فیفا نیز در ادامه نسبت به این موضوع ایراد گرفت و با اعلام اینکه کمیته ملی المپیک ایران به‌عنوان یک‌نهاد «مستقل – غیرانتفاعی» است، از این فدراسیون خواست تا هشتم تیرماه فدراسیون فوتبال با همین عنوان مشابه ثبت و اصلاحات را اعلام مجدد کند. 
فیفا معتقد است باوجود معرفی فدراسیون به‌عنوان یک‌نهاد «عمومی – غیردولتی»، فدراسیون‌ها باید یک‌نهاد مستقل از دولت باشند، اما درعین‌حال نیازمند حمایت‌های دولتی هستند. در سوی مقابل نمایندگان نهادهای دولتی بر این باور هستند که اگر قرار بر حمایت‌های دولتی است، پس باید نهادهای دولتی روی عملکرد این مجموعه نظارت داشته باشند. اکنون فدراسیون فوتبال مشغول مذاکراتی با فیفاست تا رضایت نهاد را برای قبول نهاد عمومی غیردولتی جلب کند، اما اگر فیفا بر روی ماهیت فدراسیون به‌عنوان نهاد 
«مستقل غیردولتی» تأکید کند، قصه متفاوتی پیش روی مسئولان فوتبال ایران است. حال باید دید فیفا چه موضعی را در برابر این اساسنامه و ماهیت فوتبال اتخاذ خواهد کرد. 
احمدرضا براتی رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال  در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره امکان تغییر ماهیت فدراسیون از نهاد «عمومی- غیردولتی» به مؤسسه‌ای حقوقی گفت: در حال حاضر بر اساس قانون فهرست نهادهای عمومی غیردولتی، فدراسیون‌های ورزشی در زمره نهادهای عمومی غیردولتی هستند و چنانچه بخواهیم در کنار الزامات بین‌المللی به قوانین ملی هم توجه کنیم باید در این قالب فعالیت کنیم .
براتی با اشاره به تفاوت در عملکرد فدراسیون فوتبال درصورتی‌که نهاد عمومی و غیردولتی باشد تا اینکه نهادی خصوصی تلقی گردد، افزود: به‌هرحال فدراسیون تشکیلات دولتی نیست از طرفی یک شرکت یا مؤسسه خصوصی هم نمی‌تواند باشد و به‌حکم قانون، یک مؤسسه «عمومی – غیردولتی» است و البته ما حداکثر پیش‌بینی لازم را در اساسنامه انجام داده‌ایم تا فدراسیون در اداره امور خود مستقل باشد و حرف اول و آخر را مجمع می‌زند .
رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال  در پاسخ به این سؤال که درصورتی‌که ایران با این تصمیم فیفا در تغییر ماهیت فدراسیون مخالفت کند، چه تبعاتی برای فدراسیون به وجود می‌آید، گفت: امیدواریم توافق خوبی حاصل شود که هم قوانین ملی  و هم الزامات بین‌المللی رعایت شوند . براتی درباره این مسئله که چرا کمیته ملی المپیک عنوان غیرانتفاعی دارد، اما این امکان برای فدراسیون فوتبال وجود ندارد، افزود:  بر اساس قانون فهرست نهادهای عمومی غیردولتی، کمیته ملی المپیک هم باید عمومی غیردولتی باشد .

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.