غلبه ویروس تاجدار بر صادرات فولاد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24065
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۴ |
نگاهی به وضعیت صادرات فولاد در زمان شیوع کرونا؛

غلبه ویروس تاجدار بر صادرات فولاد

طبق آمار انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد خام طی ماه میلادی گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما تولید در ایران افزایش داشت. آمار انجمن جهانی فولاد نشان داد که تولید فولاد خام در ۶۴ کشور عضو این گروه طی ماه می ۷/ ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۸/ ۱۴۸ میلیون تن رسید. تولید فولاد خام در غرب‌آسیا طی ماه میلادی گذشته ۳/ ۷ درصد بر مبنای سالانه کاهش داشت و به ۱/ ۳ میلیون تن رسید اما ایران برخلاف این روند پیش رفت و تولیدش با ۹/ ۸ درصد افزایش، به ۳۵/ ۲ میلیون تن رسید.
غلبه ویروس تاجدار بر صادرات فولاد

‌|   گروه اقتصادی‌| 
طبق آمار انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد خام طی ماه میلادی گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما تولید در ایران افزایش داشت. آمار انجمن جهانی فولاد نشان داد که تولید فولاد خام در ۶۴ کشور عضو این گروه طی ماه می ۷/ ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۸/ ۱۴۸ میلیون تن رسید. تولید فولاد خام در غرب‌آسیا طی ماه میلادی گذشته ۳/ ۷ درصد بر مبنای سالانه کاهش داشت و به ۱/ ۳ میلیون تن رسید اما ایران برخلاف این روند پیش رفت و تولیدش با ۹/ ۸ درصد افزایش، به ۳۵/ ۲ میلیون تن رسید.
ایران به توجه به پتانسیل بالا در تولید فولاد به اشباع رسیده و در ردیف صادرکنندگان فولاد در جهان قرارگرفته است. امروز فولاد جزء مهم‌ترین کالاهایی است که از کشور صادر می‌شود و ارزآوری به همراه خود می‌آورد. ایران در سال جاری هدف‌گذاری برای صادرات ۱۵ میلیون تنی را مدنظر قرار داده است. تولیدکنندگان امیدوار هستند باسیاست گذاری صحیح دولت مسیر برای صادرات فولاد بازتر شود. با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران را کشورهای درحال‌توسعه و جنگ‌زده‌ای مانند عراق و افغانستان دربر گرفته‌اند، صادرات فولاد ایران می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری به کشور بازی کند.  
در حال حاضر شیوع کرونا در جهان از میزان تقاضا برای خرید فولاد به‌شدت کاسته است. کاهش تقاضا برای محصولات مصرفی نهایی فولاد که درنتیجه رکود ساخت‌وساز و کاهش فعالیت صنایع است، بازار جهانی را در وضع نامناسبی قرار داده است، اما اکنون با مهار نسبی کرونا و رونق کارخانه‌ها و ساخت‌وساز در دنیا، انتظار افزایش تقاضا و صادرات از کشور راداریم. 
وحید یعقوبی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به کاهش صادرات فولاد کشور در ماه‌های اخیر گفت: صادرات فولادی در دو ماه گذشته منفی شده است و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده، ۶۰ درصد کاهش صادرات داشته‌اند. عوامل متعددی در کاهش صادرات نقش داشته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شیوع کرونا، تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی که همسو با توسعه صادرات نیست، اشاره کرد. 
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود صادرات در ماه‌های آینده از وضعیت فعلی بیشتر شود، اما به شرطی که سیاست‌های اتخاذشده توسط دولت با صادرات هماهنگ گردد. امروز واحدهای تولیدکننده به دلیل وجود سیاست‌های ناهماهنگ دولت سردرگم شده‌اند، زیرا بخشی از دولت مانند بانک مرکزی برافزایش صادرات و ارزآوری به داخل تأکیددارند و بخش دیگری از دولت تأکید بر تولید حداکثری برای تأمین نیازهای داخلی می‌کنند. 
یعقوبی دوگانگی در سیاست‌های دولت را به علت عدم اعتماد به تشکل‌ها دانست و ادامه داد: عدم هماهنگی در سیاست‌های دولتی ،تولیدکنندگان را با سختی مواجه کرده است، زیرا به‌زعم تولیدکنندگان هیچ تعادلی در خواسته‌های دولت وجود ندارد و آن‌ها نمی‌دانند بر کدام‌یک از تصمیمات متمرکز شوند. انجمن تولیدکنندگان فولاد برای بهبود این شرایط برنامه‌ای را به وزارت صمت ارائه کرده که هر دو سیاست ارزآوری و تولید داخلی را لحاظ کرده است و ذکرشده که برنامه مشخصی در برابر تولیدکنندگان قرار ندارد. 
وی یادآور شد: ما برای صادرات و عرضه داخلی شمش فولادی، برنامه‌های خود را به وزارت صمت اعلام کرده‌ایم و به‌تازگی و بعد از گذشت سه ماه از سال، برنامه‌ها به واحدهای تولیدکننده ابلاغ‌شده است ضمن اینکه نواقص زیادی هم دارد. 
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به چشم‌انداز در نظر گرفته‌شده برای تولید فولاد در داخل گفت: طبق برنامه تعیین‌شده قرار است در سال ۹۹، پنج میلیارد دلار صادرات فولاد از کشور داشته باشیم و درعین‌حال نیازهای داخلی را هم تأمین کنیم. این در حالی است که دولت هنوز تصمیم نگرفته که چه میزان فولاد را برای داخل تولید و چه میزان را صادر کند و این موضوع برای تولیدکنندگان مسئله‌ساز شده است. 
یعقوبی میزان تولید فولاد در سال ۹۹ را ۳۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: با نگاه خوش‌بینانه از مجموع تولید ۳۰ میلیون تن، ۱۵ میلیون تن مصرف داخلی دارد و ۱۵ میلیون تن دیگر صادر می‌شود. درحالی‌که در سال گذشته صادرات ۱۱ میلیون تن بود و امسال بنا داریم به این میزان، چهار میلیون تن دیگر اضافه کنیم. درصورتی‌که برنامه‌ریزی صحیحی برای صادرات ۱۵ میلیون تنی نداشته باشیم، میزان تولید هم کاهش پیدا می‌کند. 
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد، اهمیت فولاد و صنایع فولادی را در کشور زیاد و بعد از نفت دانست و افزود: فولاد بعد از نفت و پتروشیمی دومین منبع ارزآوری کشور به‌حساب می‌آید. در سال گذشته صادرات فولاد در حدود ۴ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت. ما ارزآوری صادرات فولاد را در سال قبل، پنج میلیارد دلار در نظر گرفته بودیم، اما به این هدف‌گذاری دست پیدا نکردیم درحالی‌که پتانسیل بالایی برای صادرات داریم.
وی کشور چین را برخلاف آنچه مطرح‌شده است، هدف اصلی صادرات فولاد کشور ندانست و گفت: چین یکی از کشورهایی است که صادرات فولاد به آن صورت می‌گیرد ولی کشور هدف صادرات نیست. ما به ۴۰ کشور دنیا صادرات فولاد داریم اما به دلیل وجود تحریم‌ها از ذکر نام آن کشورها معذوریم. ایران توانسته با دور زدن تحریم‌ها، فولاد خود را صادر کند و ۹۰ درصد از ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند. این کارشناس حوزه فولاد در پاسخ به این سؤال که چه موقع صادرات فولاد به میزانی که درگذشته انجام می‌گرفت، بازمی‌گردد، گفت: اگر سیاست‌های داخلی به‌درستی تدوین شوند می‌توانیم تا پایان۶‌ماهه اول سال عقب‌ماندگی دو ماه گذشته را نسبت به سال قبل جبران کنیم و در ۶‌ماهه دوم سال شاهد افزایش صادرات باشیم. سهم فولاد برای درآمدزایی ارزی قابل‌توجه است و باید تدابیری اندیشیده شود تا در این حوزه دچار مشکل نشویم.وی با رد اینکه سهم فولاد در گرانی محصولاتی مانند خودرو قابل‌قبول نیست، گفت: در تولید خودرو کمتر از ۳ درصد از فولاد مورداستفاده قرار می‌گیرد و این میزان هرگز نمی‌تواند در گرانی خودرو تأثیرگذار باشد. به‌طورمعمول افزایش قیمت در فولاد همواره کمتر از تورم در سال‌های قبل بوده و این بهانه‌ای است که بسیاری از کارخانه‌ها برای گران شدنمحصولات نهایی‌شان ذکر می‌کنند. 

نویسنده : گروه اقتصادی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.