غربی‌ها، بی‌عمل اما متوقع - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44577
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران واکاوی شد

غربی‌ها، بی‌عمل اما متوقع

تنها واژه‌ای که به‌راحتی لُب کلام را راجع به غربی‌ها بیان می‌کند، واژه نگرانی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه‌شب در گزارشی که چندین رسانه غربی نیز آن را نشر داده‌اند، اعلام کرد که ایران اکنون 16 برابر سقف تعیین‌شده در برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.همان‌طور که بارها بیان‌شده، مجلس شورای اسلامی به‌واسطه بدعهدی کشورهای غربی در اجرای تعهدات برجامی، قانونی را برای بازگرداندن آن‌ها به برجام و لغو تحریم‌ها تصویب کرد.
غربی‌ها، بی‌عمل اما متوقع

حانیه مسجودی
تنها واژه‌ای که به‌راحتی لُب کلام را راجع به غربی‌ها بیان می‌کند، واژه نگرانی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه‌شب در گزارشی که چندین رسانه غربی نیز آن را نشر داده‌اند، اعلام کرد که ایران اکنون ۱۶ برابر سقف تعیین‌شده در برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.همان‌طور که بارها بیان‌شده، مجلس شورای اسلامی به‌واسطه بدعهدی کشورهای غربی در اجرای تعهدات برجامی، قانونی را برای بازگرداندن آن‌ها به برجام و لغو تحریم‌ها تصویب کرد. تصویب همانا و آغاز نگرانی‌ها عجیب‌وغریب غربی‌ها نیز همان!کشورهایی که ۵ سال ایران را معطل نگه داشتند، قطعاً با علم به بی‌عملی خود این رفتار را ادامه دادند و منتظر لبریز شدن صبر ایران نشستند تا پس از هر تصمیمی که جمهوری اسلامی بگیرد اتهام نقض برجام را از خود دور کنند. تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز برای بروز نگرانی آن‌ها و آغاز پروژه برجام ۲ کلید خورد.در این میان دولت با سازمان انرژی اتمی تفاهم‌نامه همکاری را برای تداوم نظارت‌های ضروری بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران امضا کردند. در تمام مدتی که قانون مصوب مجلس در حال اجرا بود غربی‌ها نه‌تنها به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکردند که حتی شروط این قانون را نیز نادیده گرفته‌اند و به آن‌ها عمل نمی‌کنند. اما در مقابل خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای خارج از برجام ایران هستند.
جزئیات گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 
در همین راستا و به‌واسطه اتمام فرصت سه‌ماهه تفاهم‌نامه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود ذخایر اورانیوم ۲۰درصدی در ایران را ۶۲.۸ کیلوگرم اعلام کرده است و این صحبت ادعای خبرنگار وال‌استریت ژورنال است. در این گزارش نادرست، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسائل مختلفی ازجمله موارد زیر اشاره کرده است:
ـ آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را به‌روزرسانی نکرده است.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت‌ها و اماکن ایران نبوده است.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران کد اصلاحی ۱/۳ را اجرا نکرده است.
ـ آژانس قادر نبوده است دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد.
ـ ایران موجودی آب‌سنگین و تولید آب‌سنگین را به اطلاع آژانس نرسانده و به آژانس نیز اجازه نداده است بر ذخایر و میزان تولیدی آب‌سنگین نظارت نماید.
ـ ایران به انجام برخی فعالیت‌های غنی‌سازی در مغایرت با برنامه بلندمدت غنی‌سازی خود، که در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به آژانس ارائه‌شده است، ادامه داده است.
ـ آژانس به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژها و زیرساخت‌های آن‌ها در انبار دسترسی نداشته است.
ـ آژانس به اطلاعات مربوط به خروج ماشین‌های آی.آر.۱ از انبار برای جایگزینی با ماشین‌های معیوب دسترسی نداشته است.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران اظهارنامه‌های مربوط به تولید و موجودی روتورهای سانتریفیوژ و بیلوز را ارائه نکرده و همچنین به آژانس اجازه راستی آزمایی از این اقدام را نداده است.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر نبوده است راستی آزمایی نماید که آیا ایران ماشین‌های جدید آی.آر.۱ را برای جایگزینی با ماشین‌های معیوب تولید کرده است یا نه.
ـ آژانس قادر به‌راستی آزمایی مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نبوده است و آنچه در این گزارش در این مورد اعلام‌شده است، بر اساس برآوردها می‌باشد.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس به اطلاعات مهروموم الکترونیک و سامانه‌های نظارتی غنی‌سازی دسترسی نداشته است.
ـ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، هیچ اطلاعاتی یا دسترسی به اقدامات نظارتی در رابطه با انتقال UOC به یو.اف.۶ برای آژانس فراهم نشده است.
آژانس دسترسی فراپادمانی به تأسیسات هسته‌ای ایران نداشته است
در همین راستا، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین دوشنبه‌شب به این ادعاها واکنش نشان داد و اعلام کرد که آمار و ارقامی که در گزارش آژانس در خصوص نصب ماشین‌ها و یا ذخایر اورانیوم غنی‌شده آمده است، یا بر اساس برآوردهای آژانس بوده و یا اینکه در چارچوب راستی‌آزمایی‌های پادمانی حاصل‌شده است و ارتباطی با اقدامات فراپادمانی ندارد.
غریب آبادی در ادامه گفت: این گزارش در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه‌شده است. مدیرکل در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرارگرفته است.مسئله مشخص و مبرهن این است که اقدامات ایران در راستای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بود و این قانون فرصت مشخصی را برای بازگشت طرف‌های غربی به تعهداتشان مشخص کرده است. لذا آنچه ایران انجام داده در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است. حتی گزارش آژانس نیز به‌خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران است.
 نامه علی‌اکبر صالحی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین از ارسال نامه علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.
غریب آبادی تشریح کرده است در این نامه که درواقع پاسخ به نامه هفته قبل آقای گروسی است و بخش کوتاهی از آن در گزارش اخیر مدیرکل نیز آمده، به گفت وگوی تلفنی دو طرف در خصوص سرنوشت تفاهم فنی مشترک که در سوم خردادماه منقضی شد، اشاره  کرده و آمده است: «همان‌گونه که گفتم، ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما باهدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد.»این نامه به تعاملات موجود بین ایران و آژانس در حوزه پادمان نیز پرداخته و در آن ذکر شده است: «ایران تاکنون حداکثر تلاش خود را در همکاری با آژانس به شیوه‌ای محتوایی و با ارائه توضیحات و پاسخ‌های ضروری به عمل‌آورده است. ما از آمادگی آژانس برای تعامل فعالانه و متمرکز با ایران باهدف حل‌وفصل چند موضوع پادمانی، بدون تأخیر، استقبال می‌کنیم و به‌طورجدی انتظار داریم که این تعامل متقابل، به‌زودی منجر به نتیجه عملی در این زمینه شود.»
اسفندماه ۱۳۹۹ بود که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند و سوم خردادماه، این تفاهم سه‌ماهه را برای یک ماه دیگر تمدید کردند. بر اساس اظهارات غریب آبادی، داده‌های دوربین‌ها در سه ماه گذشته به آژانس داده نمی‌شود و داده‌های یک ماه پیش  هم نزد ایران باقی می‌ماند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.