غایت حکمرانی؛ بسط عدالت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 68731
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 10 تیر 1401 - 22:00 |
عدالت، عنصری هویتی و حیثیتی برای نظام اسلامی است

غایت حکمرانی؛ بسط عدالت

غایت حکومت‌های مادی و غیر الهی در پهنای جهان و درازای تاریخ، همواره حفظ خود حکومت بوده است. نیکولو ماکیاولی که یکی از پدران علم سیاست است کتاب شهریار خود را بر این مبنا می‌نویسد  که یک شهریار چگونه می‌تواند حکومت خود را حفظ کند و لوازم حفظ حکومت چه چیزهایی است. به این ترتیب حکومت داری اساسا امنیتی است و سیاست آمیزه‌ای از خدعه و جباریت و مصلحت‌اندیشی.
غایت حکمرانی؛ بسط عدالت

گروه سیاسی
غایت حکومت‌های مادی و غیر الهی در پهنای جهان و درازای تاریخ، همواره حفظ خود حکومت بوده است. نیکولو ماکیاولی که یکی از پدران علم سیاست است کتاب شهریار خود را بر این مبنا می‌نویسد  که یک شهریار چگونه می‌تواند حکومت خود را حفظ کند و لوازم حفظ حکومت چه چیزهایی است. به این ترتیب حکومت داری اساسا امنیتی است و سیاست آمیزه‌ای از خدعه و جباریت و مصلحت‌اندیشی. حکومت الهی اما غایتش حفظ خودش نیست بلکه اساس آن برپایی عدالت و قسط  وجلوگیری از ظلم شدن به یک طبقه توسط طبقه‌ای دیگر است. امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام به عنوان مظهر عدل الهی از ابتدای حاکمیت الهی و نورانی خویش بهای یک عدالت‌ورزی ناب و خالص را پرداخت می‌کند و هرگز چیزی را فدای آن نمی‌کند. ایشان در زمانی که هنوز در مقر حکومت خود مستقر نشده‌اند با فتنه جمل مواجه می‌شوند که اساسش سرخوردگی بعضی از حامیان ایشان از ویژه‌خواری و بهره‌مندی بیش از حد از بیت‌المال است. بعد از آن نیز بعضی یاران ایشان عدل حضرت را تاب نیاورده و به دشمن درجه اول او یعنی معاویه پناهنده می‌شوند. در نهایت نیز خط قرمز عدل، خوارج را بر ایشان تحمیل می‌کند و کار به جایی می‌رسد که به تعبیر جورج جرداق: «قتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ». این حقیقت که غایت حکومت اسلامی نه صرف برپایی حکومت که برقراری عدل بوده و ممکن است حکومت برای این آرمان بلند مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بشود حقیقت بزرگی است که ممکن است با حساب و کتاب مادی دانش امروزی به خوبی فهم و درک نشود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به فرمان حکومتی امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، آن را جامع‌ترین و کامل‌ترین سند تاریخی در حوزه حکمرانی با هویت دینی دانست که در مقام تولید فکر و اندیشه و تبیین دقیق مبانی و اصول و سیاست‌ها برای حکمرانی مبتنی بر وحی و عقلانیت اسلامی است.
به گزارش تسنیم، وی افزود: در نگاه امیرالمومنین، نیروی انسانی عالم و صالح و آراسته به ایمان و عمل صالح بالاترین نقش را در ساخت جامعه در طراز قرآن دارد. از این منظر آراستگی مدیران ارشد و میانی در نظام اسلامی به ارزش‌ها و فضائل اخلاقی، مهم‌ترین و محوری ترین اصل در ساخت یک نظام سیاسی کارآمد و مقتدر است و با نگاه به این اصل محوری، مهم‌ترین مسئولیت مالک اشتر و مدیران در نظام اسلامی، تقوا و عبودیت، وظیفه شناسی و حرکت بر مدار فرامین الهی است. امام جمعه موقت تهران با اشاره به لزوم اصلاح رابطه خود با خدا و استفاده از تمام ظرفیت‌ خویشتن و نظام اسلامی برای گسترش ارزش‌های اسلامی در سطح جامعه، گفت: در این نامه، علی علیه السلام به یکی از مهم ترین قواعد اشاره می‌کند که اگر رابطه ات با خدا مستحکم شد و به مبانی اعتقادی حق و فضائل اخلاقی و عمل صالح و تلاش برای دفاع از ارزش ها و اصول قدم برداشتی، خدا به یاری تو خواهد شتافت. 
همان اصل که رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دستگاه قضائی با اشاره به تاریخ ۴ دهه انقلاب به آن اشاره کردند. ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: باید با عقلانیت و دانش و مشورت و استفاده از نخبگان علمی و سیاسی و توده‌های مردم و مدیران کارآزموده راه را شناخت و در این راه با ثبات قدم و شجاعت گام برداشت و امیدوار به نصرت قطعی الهی بود. اگر انسان رابطه خود را با خدا اصلاح کرد، خدا رابطه او را با انسان‌ها اصلاح می‌کند. وی افزود: اینکه بعضی اشاره می‌کنند به ناتوی نظامی در جنوب غرب آسیا برای آنست که شاهد قدرت روزافزون اسلام‌اند. این حرکت اقتدار آفرین در دنیای اسلام و منطقه خاورمیانه ناشی از اراده مردم است نه آمریکا؛ این اراده مردم یمن  و فلسطین و قهرمانان لبنان و سوریه و عراق است که حرکت و  مسیر منطقه را مشخص می‌کند نه اراده آمریکا. با تکیه به این وعده قطعی الهی باید راه را درست شناخت و در صراط مستقیم قدم برداشت و در انجام وظیفه در چارچوب اصول و مبانی و قواعد علمی و اخلاقی قدم برداشت؛ اگر اینگونه حرکت کردیم رستگاری و پیروزی در انتظار ماست. 
امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه‌ها، با اشاره به اینکه سال ۱۳۶۰ و ۶۱ سال های سختی برای ملت ایران در مواجهه با دشمنان داخلی و استکبار جهانی و مزدوری به نام صدام بود، گفت: در ۶ تیر رهبر فرزانه انقلاب مورد سوء قصد قرار گرفتند. در هفتم تیرماه با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، مردان بزرگی که در پیشاپیش آنها شهید عالیقدر و مرد پارسا و مدیر و مدبر و یکی از ارکان اقتدار ایران اسلامی شهید بهشتی بود، به لقاء خدای سبحان نائل شدند.
ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: در همین روز شهر سردشت مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت؛ یعنی برادران و خواهران مسلمان و عزیر اهل سنت همزمان با مردانی که برای عزت و اقتدار آنها تلاش می‌کردند به مقام رفیع شهادت نائل شدند و بسیاری از این خانواده‌های عزیز جانبازی سختی تحمل کردند.  ۱۱ تیرماه سال ۶۱ شهادت آیت الله صدوقی بود؛ ملت بزرگ ایران از این حوادث سخت براساس وعده الهی به پیروزی های بزرگ دست یافتند. این حوادث نه تنها از عزت و اقتدار ملت ایران نکاست بلکه هریک در خلق قدرت برای ملت ایران، نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.
وی  با اشاره به اینکه هفتم تیرماه روز قوه قضائیه نامگذاری شده و با نگاه به اهمیت این دستگاه در خلق قدرت و اقتدار و عدالت و امنیت، گفت: حکمرانی بدون نظام سیاسیِ در تراز، راهی برای توسعه انسانی و تعالی جوامع بشری نخواهد گشود. همه انبیا در اندیشه نظام سازی و حکمرانی بودند؛ خدای متعال خطاب به حضرت داود می‌فرماید، رسالت تو نظام سازی و حکمرانی است. عمود نظام سیاسی در تراز قرآن کریم، انسان حق‌مدار و صالح و آراسته به ایمان و عمل صالح است. اساسی‌ترین رکن نظام سیاسی الهی کارآمد و مقتدر، قرار گرفتن انسان‌های صالح و شایسته در رده‌های کلیدی مدیریت است لذا داود پیامبر مسئولیت حکمرانی را در دست دارد.  علی علیه السلام 
بعد پیامبر مسئولیت مدیریت و رهبری جامعه را در دست دارد و مالک اشتر از سوی امام علی مسئولیت مدیریت مصر را می‌گیرد. امام جمعه موقت تهران عدالت فردی را مقدمه‌ای برای عدالت اجتماعی دانست و گفت: اگر مدیر عادل نباشد نمی‌تواند در مسیر بسط عدالت قدم بردارد. انسان حق‌مدار می‌تواند نقش اساسی در حرکت جامعه به سوی عدالت و قسط ایفا کند. هدف از حکمرانی و قضاوت، بسط قسط و عدالت است. عدالت ورزی یک تکلیف الهی است و همه موظفیم برای آراستگی خود به عدالت قدم برداریم و ثانیاً از تمام ظرفیت خود برای بسط عدالت در جامعه تلاش کنیم. این معنای امر به معروف و نهی از منکر است؛ اگر جامعه به این خصیصه آراسته شود، شاهد تحول عظیم در کشور خواهیم بودیم.
ابوترابی فرد ادامه داد: قسط و عدالت متوقف بر شناخت حق است. شناخت حق یعنی شناخت وظیفه در همه سطوح حیات فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی؛ انسان‌هایی می‌توانند در مسیر بسط عدالت قدم بردارند که آراسته به حق باشند و بعد از شناخت حق در مسیر مقدس دفاع از حق و گسترش حق در جامعه قدم بردارند. در نگاه اسلام برخلاف نگاه نظریه پردازان غربی عدالت حول قراردادهای اجتماعی تبیین فلسفی نمی‌شود و ساخته دست بشر نیست. عدالت میوه شیرین اجرای حق است و حق برآمده از نظام هستی و فهم نیازهای فطری انسان و مفاهیم وحیانی است.  وی افزود: به هر میزان که سطح دانش قضائی ارتقاء پیدا کند، سطح تقوا و خودسازی در مسئولین و کارکنان ارتقاء پیدا می‌کند و کارآمدی دستگاه افزایش می‌یابد. عمل بدون پشتوانه علمی فساد زاست و باید سطح دانش و تقوا را ارتقاء بخشید.امام جمعه موقت تهران گفت: مهم ترین دغدغه و اصل از نگاه رهبری در دیدار اخیر، تحقق و اجرای سند تحول دستگاه قضائی بود.  از ریاست قوه می‌خواهیم با الهام از کلام رهبری که فرمودند این تحول در سایه کادرسازی و شخصیت سازی تحقق می‌یابد، با یک کادر مقتدر و عالم و هوشمند و آشنا به تار و پود این دستگاه پیچیده، دغدغه خود را تحول در این دستگاه مهم و عدالت گستر قرار دهند. ابوترابی‌فرد مبارزه با فساد در درون و برون دستگاه قضائی و مقابله با ساختارهای فسادزا  و رصد دستگاه‌ها و ساختارهای فسادزا در همه حوزه‌ها را از دیگر درخواست‌های رهبری عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از راه های از بین بردن ساختارهای فساد زا، آراستگی به دولت الکترونیک در عالی ترین سطح ممکن است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای غایت حکمرانی؛ بسط عدالت بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.