عمل غرب به تعهدات؛ تنها ضرب‌الاجل مذاکرات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60665
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۰۹ |
وزیر امور خارجه تصریح کرد روز پایان مذاکرات روز اجرای آمریکا و غرب به تضامین و تعهدات خود خواهد بود

عمل غرب به تعهدات؛ تنها ضرب‌الاجل مذاکرات

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ به‌منظور رفع تحریم‌های آمریکا عصر روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه بعد از ۱۱ روز تنفس به‌منظور مشورت هیئت‌های مذاکره‌کننده با پایتخت‌ها، از سر گرفته شد. نشست دوجانبه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، آغازین نشستی بود که برگزار شد و پس‌ازآن هم هیئت‌های ایران و روسیه به ریاست علی باقری و «میخائیل اولیانوف» بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. 
عمل غرب به تعهدات؛ تنها ضرب‌الاجل مذاکرات

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ به‌منظور رفع تحریم‌های آمریکا عصر روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه بعد از ۱۱ روز تنفس به‌منظور مشورت هیئت‌های مذاکره‌کننده با پایتخت‌ها، از سر گرفته شد. نشست دوجانبه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، آغازین نشستی بود که برگزار شد و پس‌ازآن هم هیئت‌های ایران و روسیه به ریاست علی باقری و «میخائیل اولیانوف» بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. 
نشست دوجانبه هیئت‌های ایران و چین نیز پس‌ازآن برگزار و جلسه مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی و انریکه مورا نیز آخرین نشستی بود که روز سه‌شنبه در وین برگزار و تا ساعات پایانی سه‌شنبه ادامه داشت. در این نشست موضوعات باقیمانده در بحث ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
در مدت حضور هیئت ایرانی در تهران، نشست‌ها و جلسات هماهنگی در داخل کشور با مراجع ذی‌ربط ازجمله مجلس شورای اسلامی برگزار و گزارشی درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها ارائه شد. این گفت‌وگوها در وین در حالی از سر گرفته شد که یک روز قبل (دوشنبه) ۱۸ بهمن‌ماه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد: هیئت مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران که برای مشورت‌های لازم چند روزی در تهران بود، روز سه‌شنبه عازم وین خواهد بود. انتظار است که همه هیئت‌ها فردا به وین برگردند و گفت‌وگوها از سر گرفته شود. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به‌ویژه در واشنگتن اتخاذشده باشد، موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع جمهوری اسلامی ایران از ابعاد رفع تحریمی و ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی است و خط قرمز ایران در حوزه رفع تحریمی است. انتظار ما این است هیئت‌ها و ازجمله هیئت آمریکا با دستورالعمل روشن در خصوص عمل به تعهداتش در چارچوب برجام و حوزه رفع تحریمی برگردد.
خطیب‌زاده بیان کرد: موضوعات قابل‌توجهی همچنان در دستور کار است که جز در تصمیم‌های سیاسی در واشنگتن احتمالا گشایشی در آن متصور نیست. امیدواریم آنچه به‌عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل تبدیل به تعهدات شود و بتوانیم به یک توافق خوب و قابل‌اتکا در وین دسترسی پیدا کنیم. 
  اسقاطیه‌‌ها و واکنش تهران
از دیگر تحولات پیش از آغاز این دور مذاکرات تمدید معافیت‌ها توسط آمریکا بود که به گفته خطیب‌زاده این‌ها اسقاطیه‌هایی بوده که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضد برجامی و نقض‌کننده تعهداتش ملغی کرده بود و افزود: این‌ها اسقاطیه‌های مرتبط با مباحث تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام‌شده، بخش بسیار کوچکی آن‌هم در موضع خواست طرف آمریکایی بوده است.تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران از برجام است و در آن حوزه هیچ حرکتی انجام‌نشده است. آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد برخی اقدامات را انجام دهد. آنچه بیش از همه ارزش دارد این است که وقتی هیئت آمریکایی به وین برمی‌گردد با یک دستور کار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم برگردد. اگر با یک دستور کار مشخص و با دستور کار سیاسی برای رفع تحریم‌ها و انجام تعهداتشان بیایند، قطعا در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدن به توافق ممکن است.
وی افزود: ملت ایران بداند هیئت ایران با ظرفیت ملی و با تمامی اجازه‌ها و تمامی توانش برای رفع تحریم‌ها از روز اول رفته و ما منتظر هستیم که این تصمیمات را از سوی طرف‌های مقابل شاهد باشیم.
حسین امیر عبداللهیان نیز در واکنش به این اقدام آمریکا اظهار داشت: هر فرمان اجرایی یا اقدامی که تحریم‌های وضع‌شده پس از خروج آمریکا از برجام را مجددا به حالت قبلی خود و رفع تحریم‌ها برگرداند را ازنظر ما اقدام خوب قلمداد می‌شود. اما آنچه برای ما مهم است عمل طرف آمریکایی است. 
از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توئیتی نوشت: دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفت‌وگوها به‌دقت مشخص‌شده است. توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در نشست مشترک خبری با همتای فنلاندی بابیان اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان موردتوجه قرار نگرفته، گفت: با خوش‌بینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق خوب و حتی فوری ادامه می‌دهیم.
 تضمین ذاتی
البته در این میان جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که به دنبال یک توافق خوب در اسرع وقت است، ولی اسیر ضرب الأجل‌های ساختگی طرف‌های مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها و چشم‌پوشی از خطوط قرمز خود به‌ویژه دستاوردهای هسته‌ای صلح‌آمیز نخواهد شد و اگر طرف‌های مقابل خواهان دستیابی به توافق هستند باید از خواسته‌های غیرمنطقی و فراتر از برجامی خود دست بکشند. از سوی دیگر بحث دریافت «تضمین ذاتی» ازجمله موضوعاتی است که طرف‌های مقابل باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند. حفظ دستاوردهای هسته‌ای که طی دو سال گذشته حاصل‌شده در این مقطع می‌تواند یکی از مؤلفه‌های تضمین ذاتی باشد. طرف مقابل در جریان است که اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، اجرای مشروط خواهد بود و تا زمانی ادامه خواهد داشت که طرف مقابل بر اساس معیارهای راستی آزمایی موردنظر ایران به تعهداتش پایبند باشد و درصورتی‌که طرف مقابل اقدام به نقض عهد کند، توان هسته‌ای ایران به‌سرعت احیا خواهد شد. طرف مقابل باید این موضوع را آویزه گوش خود کند که تنها در صورت وجود «تضمین‌های کافی» می‌توان به توافق دست‌یافت.
  زمان پایان مذاکره
در همین خصوص نیز حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه روز پنج شنبه ۲۱ بهمن‌ماه در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران بابیان این‌که با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم و برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم، گفت: زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آن‌ها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.
از دیگر تحولات این روزها رایزنی تلفنی امیر عبداللهیان با وزرای خارجه چین و روسیه بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (+) در گفت‌وگوی تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی بر اتخاذ تصمیم جدی و مؤثر طرف غربی در حوزه لغو تحریم‌ها تأکید کرد. امیر عبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام آمادگی ایران برای رسیدن به توافق خوب در اسرع وقت، تصریح کرد: بدون اقدامات ملموس و واقعی غرب، سرعت پیشرفت در مذاکرات حاصل نخواهد شد. 
به گزارش فارس، روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در وین هم کار کارشناسی هیئت‌های مذاکره‌کننده روی متون از ساعات ابتدایی صبح آغاز و در چارچوب نشست‌های هماهنگی داخلی تا ۲ بامداد روز پنج شنبه ادامه یافت و دو نشست هم بین علی باقری و انریکه مورا برگزار و تا ساعات پایانی چهارشنبه‌شب ادامه پیدا کرد. روز پنج شنبه ۲۱ بهمن‌ماه نیز رایزنی‌ها در سطوح مختلف ازجمله بین هیئت‌های ایران و اتحادیه اروپا، ایران و روسیه و همچنین ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در جریان بود.
در هفته‌ای که گذشت بازهم شاهد صداهای متفاوتی از واشنگتن بودیم. در همین خصوص وبگاه خبری-تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی نوشت، نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص بهترین شیوه رویارویی با مسئله هسته‌ای ایران دچار اختلاف و دودستگی شده‌اند به‌طوری‌که اکثر دموکرات‌ها خواستار احیای سریع توافق سال ۲۰۱۵ برجام هستند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آن را پاره کرد و این دموکرات‌ها تأکیددارند که احیای برجام به شکل اولیه‌اش، تنها راه‌حل و گزینه امکان‌پذیر است.بااین‌حال، جمهوری‌خواهان اصرار به بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ دارند که وضع تحریم‌های ویرانگر علیه جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود. در این میان، برخی از دموکرات‌های ارشد کنگره، آشکارا ادامه حضور در میز مذاکرات وین برای رسیدن به توافق درباره برجام را زیر سؤال می‌برند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.