عزم دولت برای حمایت از بازی‌سازان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91653
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 28 شهریور 1402 - 6:10 |
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:

عزم دولت برای حمایت از بازی‌سازان

بازی رایانه‌ای یا ویدئوگیم یک رسانه تأثیرگذار و فراگیر و بخشی از زندگی اقشار مختلف مردم ایران است. این خوراک فرهنگی مهم به دلایل گوناگون بسیار بیش از آنکه در داخل تأمین شود، خارجی است.
عزم دولت برای حمایت از بازی‌سازان

بازی رایانه‌ای یا ویدئوگیم یک رسانه تأثیرگذار و فراگیر و بخشی از زندگی اقشار مختلف مردم ایران است. این خوراک فرهنگی مهم به دلایل گوناگون بسیار بیش از آنکه در داخل تأمین شود، خارجی است. بازی‌های خارجی بسیار متنوع، باکیفیت و زیر سایه عدم رعایت کپی‌رایت در ایران، بسیار ارزان‌قیمت و حتی رایگان هستند. در چنین فضایی یک فرصت عالی برای انتقال فرهنگی ملی ما از دست می‌رود و غفلت از مقوله ویدئوگیم، تا همین امروز هم یک غفلت تاریخی است. گفته می‌شود از بین ۸۴میلیون ایرانی، ۳۴میلیون نفر بر روی مجموع پلتفرم‌ها، بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند. مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

شاید کمتر رسانه‌ای باشد که تا این حد فراگیر مخاطبان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو توجه به بازی‌های رایانه‌ای گامی در جهت فرهنگ‌سازی است. تاکنون بازی‌های خوبی ساخته شده‌اند که از زبان و ادب فارسی به خوبی بهره گرفته‌اند. برای مثال بازی «قصه بیستون» اثری فاخر است که توانسته از ادبیات فارسی مایه بگیرد. یا حتی اثری مثل «فرزندان مورتا» در گفتار متن خود، جلوه‌ای اصیل از زبان فارسی را به نمایش می‌گذارد. این دو اثر موفق نشان می‌دهند که ویدئوگیم‌ها چگونه می‌توانند به همه عرصه‌های فرهنگی خدمت کنند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که با حضور عده‌ای از بازی‌سازان ایرانی و با موضوع فرهنگ و ادب پارسی برگزار شد، از اختصاص بسته حمایتی وزارت فرهنگ از شرکت‌ها و فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و گفت: آیت الله رئیسی توجه ویژه‌ای به بازی‌های رایانه‌ای دارند به طوری که کارگروه اقتصاد دیجیتال بسته‌ای برای حمایت از فعالان بازی‌های رایانه‌ای در نظر گرفته‌اند تا از همه فعالان قدیمی و جدید تولید بازی‌های رایانه‌ای حمایت شود.
به گزارش مهر، اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست مسئولان مرتبط وزارت فرهنگ در این عرصه را مکلف به پیگیری مکتوب مشکلات بازی‌سازان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست از توافق وزارت ارشاد با صندوق امید و بنیاد برکت با هدف حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و ادامه دهد: بر این اساس عوامل تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد. رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از فعالان حوزه بازی‌ساز برای ورود به عرصه فرهنگ و زبان فارسی تقدیر کرد و گفت: لازم است همانگونه که برخی از شرکت‌های بازی‌ساز در بازی‌های خود به معرفی و اعتلای زبان فارسی توجه دارند در نامگذاری شرکت‌های خود نیز از اسامی فارسی بهره ببرند. اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ در دوره جدید آمادگی حمایت از بازی‌های رایانه‌ای فعال در زمینه هویتی و زبان فارسی را دارد و اولین گام آن تأمین زیرساخت‌ها و برگزاری جشنواره‌های داخلی و خارجی با حضور این فعالان خواهد بود.

 بازی کلمات از دهه ۹۰ بارقه‌های امید را در صنعت گیم ایجاد کرد
در ادامه محمدامین حاجی هاشمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست به توانمندی‌های بالای بازی سازان ایرانی به ویژه در حوزه خط و زبان فارسی اشاره کرد و گزارشی از فعالیت‌های کمیته زبان فارسی این بنیاد ارائه کرد. وی افزود: ظرفیت حوزه بازی‌سازی کشورمان در زبان فارسی و در فضای مجازی به عنوان یکی از دغدغه‌ها است زیرا این امر هویت ملی ما به شمار می‌رود.

حاجی هاشمی ادامه داد: توجه به بازی‌هایی که زبان فارسی در فضای مجازی را تبلیغ می‌کنند یکی از اولویت‌های ما است. در جشنواره تابستانی بازی‌های رایانه‌ای نزدیک به یک میلیون و پانصدهزار نفر بازی‌ساز شرکت کردند که نزدیک دو سوم آنها در بازی‌های کلماتی فعال بودند و این مسئله نشان می‌دهد که چقدر بازی‌سازی در حوزه زبان فارسی از سوی مردم و شرکت‌های تولیدکننده استقبال می‌شود. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی کلمات از دهه ۹۰ بارقه‌های امیدی در صنعت بازی‌های کشور ایجاد و ثابت کرد که کار فرهنگی دارای مخاطبان بسیاری در کشور است. وی افزود: بیشترین مخاطب بازی‌های ایرانی سبک بازی کلمات و زبان فارسی است که این مسئله جای خوشحالی دارد که هم از سوی مردم و هم تولیدکنندگان مخاطبان بسیاری دارد. به عبارتی حوزه بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رسانه جدی در حوزه اشاعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است.

 بازی‌سازان با محدودیت‌های اینترنتی روبه رو هستند
در ادامه امید محمدی یکی از بازی‌سازان حاضر در این نشست به نمایندگی از شرکت «بارانا گیمز» و بازی «الفبابا» به مشکلات و دغدغه‌های این حوزه پرداخت و گفت: از مهمترین آنها زیرساخت‌ها و محدودیت حوزه فضای مجازی است. وی افزود: در حال حاضر سرعت اینترنت سرعت مطلوبی پیدا کرده است ولی بسیاری از بازی‌سازان همواره با این محدودیت‌ها روبه رو هستند.
هنوز شغل بازی‌سازی در ادارات دولتی و خصوصی کشور شناخته شده نیست در ادامه مرتضی بصارت‌دار، بازی‌ساز و نماینده بازی «گنج فارسی» با اشاره به مشکلات ساختاری تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای در کشور به جایگاه و ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه با سرمایه‌گذاری‌های بسیاری هنوز نتوانستند به استعدادهای جوانان ایرانی در این حوزه برسند و باید کارهای جدی در این حوزه انجام شود. بصارت دار
 افزود: در اقصی نقاط کشور جوانان با استعدادی وجود دارد که با یک دستگاه رایانه ساده بازی تولید می‌کنند که با کمترین حمایت از سوی مسئولان می‌توانند شغل درآمدزایی ایجاد کنند. وی افزود: هنوز شغل بازی‌سازی در ادارات دولتی و خصوصی کشور شناخته شده نیست و مسئولان باید برنامه‌ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.

 صنعت بازی‌سازی نسبت به دیگر هنرها مورد غفلت قرار گرفته است
در ادامه علی افروغه، نماینده بازی «دانا» از استودیو «پاییزان» نیز در این نشست مهمترین مشکل فعالان صنعت بازی‌سازی در کشور را عدم توجه دانست و گفت: این حوزه نسبت به دیگر هنرها مورد غفلت قرار گرفته است. وی افزود: دانش و استعداد چند برابر بازی‌سازی در ایران نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد که باید سرمایه‌گذاری و توجه نسبت به آن افزایش یابد. افروغه برای فعال کردن هرچه بیشتر حوزه بازی‌سازی در کشور پیشنهاد کرد که جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های به طور منظم برگزار شود و از بازی‌سازان خارجی برای سفر به داخل ایران دعوت شود تا بازی‌های ایرانی به کشورهای خارجی معرفی شود.نماینده شرکت نردبان اندیشه فردا و بازی «آمیرزا» در این نشست، گفت: بازی‌های ایرانی در کشورهای خارجی بویژه فارسی زبان مخاطبان بسیاری دارد. وی افزود: با حل شدن مشکل  زیرساخت‌ها از جمله رفع محدودیت‌های اینترنتی می‌توان به عرضه بیشتر بازی‌های فارسی زبان کمک کرد. در ادامه سارا صادقیان، سازنده بازی «مثل آباد» از شرکت چالیک استودیو از دیگر بازی‌سازانی بود که در این نشست حاضر بود و به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای عزم دولت برای حمایت از بازی‌سازان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.