عدم جلب رضایت ایران دلیل عدم حصول توافق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59311
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۰۱ |
آخرین تحولات مذاکرات وین بررسی شد

عدم جلب رضایت ایران دلیل عدم حصول توافق

مذاکرات وین به‌منظور لغو تحریم‌ها بین ایران و ۱+۴ به‌صورت غیرمستقیم در روزهای سرد زمستانی وین همچنان ادامه دارد. مباحث بالاگرفته و هرچه بیشتر پیش می‌رویم به گفته کارشناسان و صاحبان نظر این حوزه به حصول توافق نزدیک‌تر می‌شویم.
عدم جلب رضایت ایران دلیل عدم حصول توافق

گروه سیاسی
مذاکرات وین به‌منظور لغو تحریم‌ها بین ایران و ۱+۴ به‌صورت غیرمستقیم در روزهای سرد زمستانی وین همچنان ادامه دارد. مباحث بالاگرفته و هرچه بیشتر پیش می‌رویم به گفته کارشناسان و صاحبان نظر این حوزه به حصول توافق نزدیک‌تر می‌شویم.
مباحثی که اخیرا مطرح می‌شود این است که هرچه بیشتر پیش‌ می‌رویم بیشتر نیز مواضع و خواسته‌های ایران موردپذیرش طرف مقابل به‌ویژه کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد اما در مقابل اخباری که از وین درز پیداکرده است مبنی براین‌که با برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های ایران ازجمله تبادلات بانکی و آزادسازی منابع بلوکه‌شده، رفع تحریم‌های نفتی و جابه‌جایی درآمد حاصل از فروش نفت موافقت شده و آمریکا نیز با این موارد موافق است اما مسئله راستی آزمایی یا تضمینی است که جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید دارد.
 چرا ایران خواستار اخذ تضمین از آمریکاست؟
ایران پیش از امضای توافق برجام در سال ۲۰۱۵ مدت زیادی را صرف اثبات حسن نیت خود به کشورهای غربی کرد، همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش داد و پس از جلسات فشرده و طولانی با این رویکرد که حرف اصلی و مواضع اساسی توافق احتمالی بین ایران و آمریکا از سوی غربی‌ها بیان می‌شود در سال ۲۰۱۵ برجام را امضا کرد.
امضایی که بلافاصله موجب اجرای تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران شد اما در عمل نه تحریم خاصی لغو شد و نه گشایش اقتصادی یا سرمایه‌گذاری خاص اروپایی و آمریکایی در کشور رخ داد. در همین فاصله و گیرودار چرایی عدم اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها  و آمریکا باوجود اجرای تمام و کمال برجام توسط ایران، در سال ۲۰۱۷ شاهد خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق چندجانبه بودیم.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا فشارها را علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش داد و در پس این افزایش فشار، شاهد افزایش تنش بین روابط ایران و آمریکا و حتی کشورهای اروپایی بودیم. تنشی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرد منجر به تصمیم جدی برای ایران شد. تصمیم افزایش سرعت کاهش اجرای تعهدات و آغاز اجرای سیاست‌های کاهشی در مورد تعهدات برجامی.
لذا این توافق به دلیل بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی در عمل بی‌فایده ماند و درنهایت توسط خودشان نقض شد. آمریکا با خروج از این توافق چندجانبه بار دیگر اثبات کرد که نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد و بی‌اعتمادی ایران را تشدید کرد و جمهوری اسلامی ایران مطمئن شد که این کشور همان رفتارهایی را می‌کند که همیشه به آن بدبین بوده است.
 در مذاکرات، گام‌های خوبی برای رفع تحریم‌ها برداشته‌شده است
حال ایران خواسته بحق مبنی بر راستی آزمایی  و ارائه تضمین از سوی آمریکا  رادارد و غیرازاین راه دومی وجود ندارد. بنابراین منطق حاکم بر مذاکرات فقط سه مؤلفه است؛ لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و بازگشت ایران به برجام طبق توافقاتی که درگذشته صورت گرفته است. این سه مؤلفه نه سخت است و نه یک خواسته حداکثری.

در همین راستا فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اخیرا گفته است که مذاکرات وین در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای در حال انجام است. در حوزه تحریم‌ها، گام‌های بسیار خوبی برداشته‌شده است و طرف مقابل پذیرفته است که در دولت جدید این عزم وجود دارد که باید کلیه تحریم‌ها برداشته شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: اما در مسئله هسته‌ای مذاکرات به‌سختی در حال انجام شدن است زیرا طرف مقابل زیاده‌خواهی‌هایی درباره هسته‌ای ایران در مذاکرات دارد که ایران نیز از این مواضع خود که بحق است کوتاه نمی‌آید و نخواهد آمد و همین امر باعث شده است که مذاکرات یک مقدار به‌کندی پیش برود.
 امیر عبداللهیان: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد
 آخرین بار نیز وزیرامورخارجه کشورمان  بیان کرده است که: «مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیارداریم که تیم مذاکره‌کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده است» . وی تصریح کرد: «ما سرگرم توافق و مذاکره بر روی نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکرشده هستیم و تیم‌ها به‌شدت مشغول هستند.با ۱+۴ گفت‌وگو می‌شود و اتحادیه اروپا و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا فعالانه تلاش می‌کنند که به نقش هماهنگ‌کننده خودش ادامه دهند. »
امیر عبداللهیان تأکید کرد: «ما فکر می‌کنیم اگر طرف‌های مقابل با حسن نیت این مذاکراتی که در این مرحله شروع‌شده را ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم و حتی اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.»
خطیب‌زاده: توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچ‌گاه در دستورکار ما نبوده/هیچ پیش‌شرطی را نپذیرفته و نمی‌پذیریم
ازطرفی اخیرا سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بابیان اینکه توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچ‌گاه در دستورکار ما نبوده ، تصریح کرد: در هر چهار حوزه در وین پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است.این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: آنچه برای ما اصالت دارد، کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود ولی نه چیزی کمتر و نه بیشتر. لذا توافق موقت یا چیزهای شبیه این، هیچ‌گاه در دستورکار ما نبوده است. باید همه اطراف تلاش کنیم که به توافق برسیم. امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به یک توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم آمریکا این ضرورت را دریافت کرده و متوجه شده باشد.حال اما باید دید که موارد مذکور می‌تواند طرف مقابل را متقاعد کند که تضمین دهد و راستی آزمایی صورت گیرد یا خیر. هرچند آمریکایی‌ها اخیرا در مورد راستی آزمایی پیشنهاد long day را مطرح کردند اما این پیشنهاد نیز موردپذیرش ایران نیست و باید تلاش بیشتری برای جلب رضایت ایران داشته باشند. چراکه اگر تاکنون مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسیده است به دلیل عدم جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.