عددسازی مشکل معلولان را حل نمی‌کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80841
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
جوابیه متناقض و پراشکال سازمان برنامه‌وبودجه به گزارش «رسالت»

عددسازی مشکل معلولان را حل نمی‌کند

اخیرا در گزارشی با عنوان «بی‌مهری بودجه به معلولان» نوشتیم که دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲، ردیف اختصاصی «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را حذف کرده و قانونی که فاقد بودجه باشد، هیچ‌گونه ارزش و اعتباری ندارد. همان‌طور که انتظار می‌رفت این انتقاد خیلی به‌مذاق دستگاه موردنقد یعنی سازمان برنامه‌وبودجه خوش نیامد و به همین مناسبت نیز جوابیه‌ای از سوی این سازمان در پاسخ به گزارش مذکور صادرشده که اعداد و ارقام ارائه‌شده در آن دارای تناقضی آشکار است.
عددسازی مشکل معلولان را حل نمی‌کند

اخیرا در گزارشی با عنوان «بی‌مهری بودجه به معلولان» نوشتیم که دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲، ردیف اختصاصی «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را حذف کرده و قانونی که فاقد بودجه باشد، هیچ‌گونه ارزش و اعتباری ندارد. همان‌طور که انتظار می‌رفت این انتقاد خیلی به‌مذاق دستگاه موردنقد یعنی سازمان برنامه‌وبودجه خوش نیامد و به همین مناسبت نیز جوابیه‌ای از سوی این سازمان در پاسخ به گزارش مذکور صادرشده که اعداد و ارقام ارائه‌شده در آن دارای تناقضی آشکار است. در ابتدا جوابیه این سازمان و سپس پاسخ روزنامه «رسالت» را ازنظر می‌گذرانید. 
 پاسخ سازمان برنامه‌وبودجه: بودجه ۱۴۰۲؛ مهربان با معلولان!
برخلاف مطالب منتشرشده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر حذف بودجه معلولان، دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور درمجموع حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان معادل ۶۷ درصد از کل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به ارائه خدمات به جامعه معلولان اختصاص داده است.

اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با ۶۵ درصد رشد معادل ۳۷۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی گردیده است. این مبلغ مشتمل بر ۱۵۶۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مستمری به مددجویان تحت پوشش آن سازمان که سهم جامعه معلولان از اعتبار مذکور معادل ۸۰ درصد (۱۲۵۲۰ میلیارد تومان) و مابقی آن به سایر مددجویان اختصاص می‌یابد و ۲۲۲۵۰ میلیارد تومان برای ارائه سایر خدمات به معلولان و مددجویان تحت پوشش می‌باشد. از مجموع ۲۲۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سایر خدمات بالغ‌بر ۱۳ هزار میلیارد تومان به اجرای مواد قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص‌یافته است. به‌عبارت‌دیگر درمجموع ۲۵۵۲۰ میلیارد تومان معادل ۶۷ درصد از کل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به ارائه خدمات به جامعه معلولان اختصاص‌یافته است. همچنین با توجه به اهمیت تقویت اعتبارات نگهداری معلولان در مراکز و خانواده‌ها، اعتبار پیش‌بینی‌شده برای پرداخت کمک‌هزینه نگهداری معلولان در مراکز روزانه، شبانه‌روزی و خانواده‌ها با ۴۰ درصد رشد به مبلغ ۶۵۰۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته است، این در حالی است که حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه ۲۰ درصد رشد داشته است. علاوه بر این در جدول (۲۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین مسکن مددجویان دستگاه‌های حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور) پیش‌بینی گردیده است که با توجه به سیاست‌های دولت، معلولان عزیز در اولویت کمک‌های مذکور قرار خواهند گرفت. در سال گذشته بخشی از منابع اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌شده بود که با توجه به محدودیت منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و ضرورت پیش‌بینی منابع پایدار برای اجرای قانون مذکور، اعتبار یادشده با ۲۰ درصد رشد به ۳۴۴۴ میلیارد تومان افزایش و در ردیف اصلی دستگاه‌ اجرایی ذی‌ربط در جدول (۷) منابع عمومی لایحه بودجه سال آتی پیش‌بینی‌شده است.
شایان‌ذکر است ردیف‌های مصارف جدول تبصره (۱۴) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ صرفابه ۶ ردیف ازجمله یارانه دارو، یارانه نقدی، یارانه نان، مستمری مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و … تقلیل یافته و سایر ردیف‌ها حسب ارتباط به ذیل دستگاه‌های‌ اصلی انتقال‌یافته است.
 پاسخ «رسالت»: استنکاف از اجرای قانون
بر اساس اطلاعات مندرج در جدول ۷ (صفحه ۱۴۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۸۳۳۴ میلیارد تومان پیشنهادشده است که از این اعتبار معادل ۳۲۸ میلیارد تومان مربوط به اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و ۱۸۰۰۶ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات سایر خدمات( به‌غیراز مستمری) به جامعه هدف تحت پوشش ازجمله افراد دارای معلولیت( به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان) است. همچنین در جز۳-۱ تبصره ۱۴مبلغ ۴۵۰۰۰ میلیارد تومان به‌صورت مشترک جهت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) پیش‌بینی‌شده است. لازم به ذکر است که قبل از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، این ارقام در سرجمع اعتبارات سازمان بهزیستی پیش‌بینی می‌گردید، اما راجع به مواد این قانون، ارقام با نیاز واقعی بسیار فاصله دارد، ازجمله اجرای ماده ۲۷ که به ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان فقط  برای ۲۲۰۰۰۰ نفر و اجرای ماده ۷ که با حداقل قیمت تمام‌شده، به معادل ۱۶۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. همچنین در پاراگراف ماقبل آخر این جوابیه، بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان با ۲۰ درصد افزایش نسبت به بودجه سال جاری (۲۸۷۰ م.ت) به رقم ۳۴۴۴ م.ت رسیده که با ادعای مطروحه در ابتدای بودجه در تناقض آشکار است. این در حالی است که بودجه موردنیاز برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است. با در نظر گرفتن تمام موارد فوق اعتبار سازمان بهزیستی در لایحه بودجه ۳۳۹۰۰ میلیارد تومان است و نسبت به اعتبار ۲۳۳۰۰ میلیارد تومان با ۴۵/۷۸در صد رشد مواجه است و با ادعای سازمان برنامه‌وبودجه مبنی برافزایش ۶۵ درصدی بودجه سازمان بهزیستی فاصله زیادی دارد.

 نتیجه‌گیری
۱. سازمان برنامه‌وبودجه می‌بایست مطابق با ۳۰ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر ایجاد ردیف بودجه قانون مذکور، ردیف اعتباری با رقم مشخص لحاظ نماید که متأسفانه از انجام این مهم امتناع نموده و حتی ردیف بودجه آن را حذف کرده و در هیچ ماده، بند و تبصره‌ای اشاره‌ای به رقم بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان نکرده و پاسخ این سازمان مبنی برافزودن اعتبارات قانون مذکور به سرجمع اعتبارات سازمان بهزیستی بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت و استنکاف از اجرای قانون است.

۲. ادعای سازمان برنامه‌وبودجه مبنی برافزایش ۶۵ درصدی بودجه سازمان بهزیستی با ارقام ذکرشده در لایحه بودجه هم‌خوانی ندارد. مطابق آنچه در لایحه بودجه ذکرشده، اعتبار سازمان بهزیستی در لایحه بودجه حدود ۴۵ درصد و در بحث قانون حمایت از حقوق معلولان ۲۰ درصد رشد داشته است.
 ۳. افزایش بودجه‌ سازمان بهزیستی و قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بودجه موردنیاز برای اجرای مفاد این قانون و همچنین تورم افسارگسیخته و غیرقابل‌کنترل این روزها نسبتی ندارد چه رسد به تورم در سال آینده!  نکته پایانی؛ انتظار می‌رود سازمان برنامه‌وبودجه به‌جای عددسازی و تیترهای غیرواقعی و جوابیه‌ متناقض، به تکالیف قانونی خود، ایجاد ردیف بودجه با پیش‌بینی اعتبار موردنیاز و پرداخت بودجه‌های تخصیصی اقدام نماید تا ذره‌ای از مشکلات افراد دارای معلولیت رفع گردد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.