عبور قیمت هر بشکه نفت از مرز ۸۶ دلار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58638
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۶:۳۱ |
چهارمین هفته متوالی افزایش قیمت نفت به ثبت رسید

عبور قیمت هر بشکه نفت از مرز ۸۶ دلار

قیمت جهانی نفت در ادامه روند رو به رشد خود در ماه‌های گذشته از مرز 86 دلار عبور کرد به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۵۹ سنت معادل ۱/۹درصد رشد به بالاترین رقم ۲ ماه و نیم گذشته یعنی ۸۶ دلار و ۶ سنت رسید.
عبور قیمت هر بشکه نفت از مرز ۸۶ دلار

نفیسه امامی
قیمت جهانی نفت در ادامه روند رو به رشد خود در ماه‌های گذشته از مرز ۸۶ دلار عبور کرد به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۵۹ سنت معادل ۱/۹درصد رشد به بالاترین رقم ۲ ماه و نیم گذشته یعنی ۸۶ دلار و ۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۷۰ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۸۲ سنت رسید.به گزارش رویترز،عرضه محدود نفت و نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین سبب شد قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش باشد و چهارمین هفته افزایشی متوالی را به ثبت برساند.قیمت نفت در بازارهای جهانی  در آبان ماه امسال نیز به علت افزایش تقاضا برای سوخت در جهان و عرضه محدود نفت به ۸۶ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت در آن مقطع به علت نگرانی از کمبود زغال‌سنگ و گاز در چین، هند و اروپا افزایش یافته بود، تا جایی که این نگرانی سبب شد تولیدکنندگان برق برای سوخت تأسیسات خود به مصرف نفت کوره و گازوئیل روی بیاورند.قیمت نفت با آغاز پاندمی کرونا چرخ بیشتر اقتصادها را از حرکت انداخت و به عاملی برای سقوط قیمت نفت تبدیل شد، اما در حال حاضر با کنترل ویروس، شاهد بهبود تقاضای نفت و رشد قیمت‌ها از ۶۰ دلار به بالای ۸۰ دلار هستیم. اکنون فروش نفت در مسیر افزایش تقاضا نسبت به عرضه در حال حرکت است و تحلیل‌ها حاکی از برآورد فروش نفت ۱۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌شود.
 رونق اقتصادی، فاکتور مهم در بالا رفتن قیمت نفت 
علی‌اصغر زرگر، کارشناس حوزه نفت و گاز در گفت‌وگو با «رسالت»، اقتصاد جهانی را در حال بازیابی و بازگشت به شرایط قبل از کرونا عنوان کرد و گفت: با شیوع کرونا فعالیت‌های اقتصادی، تعاملات گردشگری و حمل‌ونقل با رکود زیادی مواجه شدند و همین مسئله کاهش تقاضا و افت قیمت نفت را به همراه داشت، اما اکنون بسیاری از کشورها توانسته‌اند پاندمی را مهار کنند و به‌تدریج رونق در اقتصادها تزریق‌شده است. 
وی اضافه کرد: کشورها در تلاش هستند به‌سرعت اقتصاد خود را پویا کرده و کاهش رشد اقتصادی‌شان را جبران کنند. اکنون مهم‌ترین فاکتور در بالا رفتن قیمت نفت، بازگشت رونق به اقتصاد کشورها و تلاش در جهت بهبود آن است. حرکت چرخ اقتصاد کشورها منجر به افزایش تقاضا برای خرید نفت می‌شود. کشورهای چین و هند هم در وضعیت رشد شتابان اقتصادی قرار دارند و باید میزان لازمی از انرژی را ذخیره کنند که همین مسئله رشد تقاضا را افزایش می‌دهد.
به گفته زرگر، جهش دوباره ویروس کرونا هم نتوانست بر قیمت‌ها اثر بگذارد چون دنیا در حال مدیریت پاندمی است. ازاین‌جهت به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۲ سال رونق اقتصادی در دنیا باشد و پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در این سال تا مرز ۱۰۰ دلار هم برسد. 
زرگر، محدودیت در عرضه نفت را یکی دیگر از دلایل مهم در بالا رفتن قیمت دانست و افزود: در دنیا منابع و ذخایر انرژی وجود دارند اما محدودیت عرضه به رشد قیمت کمک کرده است. از سوی دیگر با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی، تقاضا برای استفاده از انرژی رشد داشته است که با محدودیت عرضه، قیمت‌ها را بالا برده است. 
این کارشناس نفت و گاز ادامه داد: اوپک در حدود ۳۰ درصد از عرضه نفت در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و با محدودیت در عرضه، باعث ایجاد تعادل در قیمت نفت شده که هم به نفع عرضه‌کنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان است. از سوی دیگر توافق ضمنی میان کشورهای تأثیرگذار و غیر عضو اوپک مانند روسیه در جهت کاهش عرضه، قیمت‌ها را متعادل کرده است.  
زرگر اضافه کرد: با تعادل میان عرضه و تقاضا، قیمت‌ها هم متعادل می‌شوند اما در صورت برهم خوردن تعادل در میزان مصرف نفت، قیمت‌ها دچار نوسان می‌شوند. در این شرایط کشورهای مهمی مانند آمریکا و چین می‌توانند وارد عمل شده و قیمت‌ها را متعادل کنند. 
وی با اشاره به‌احتمال ایجاد نزاع میان روسیه و اوکراین گفت: احتمال ایجاد تنش میان کشورهای غربی و روسیه به علت وجود تنش میان روسیه و اوکراین وجود دارد و چنانچه این تنش‌ها بالا بگیرند، روسیه در اقدام متقابل با کشورهای غربی محدودیت‌هایی برای فروش نفت و گاز به اروپا درنظر می‌گیرد و همین احتمالات بر قیمت نفت دامن می‌زند. 
زرگر درباره پیش‌بینی حضور ایران در بازارهای جهانی فروش نفت گفت: ایران به علت دور زدن تحریم‌ها آمار دقیقی از میزان فروش نفت خود اعلام نمی‌کند ولی برآورد ۹۰۰ تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از فروش نفت ایران می‌شود. درصورتی‌که تحریم‌های فروش نفت ایران لغو شود و به سهمیه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه قبلی خود در اوپک دست پیدا کند، می‌تواند بازار را متعادل‌تر کند و شاید شوک ملموسی به بازار نفت وارد نماید. 
 رشد آرام و غیرهیجانی قیمت نفت
محمدعلی صادقی، تحلیلگر بازار انرژی با اشاره به اینکه تداوم شرایط بدون ریسک در جهان، قیمت نفت را تا نیمه دوم سال میلادی صعودی خواهد کرد، به «رسالت» گفت: روند فعلی قیمت نفت تا ماه فوریه می‌تواند تداوم داشته باشد، اما درصورتی‌که تحولات سیاسی و شرایط خاصی در جهان رخ دهد که پیامد آن منجر به جلوگیری از رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها گردد، مسیر رشد قیمت‌ها بسته می‌شود. 
وی بابیان این‌که قیمت جهانی نفت تابع تحولات جهانی است، افزود: اگر در خاورمیانه، آمریکای لاتین و یا خاور دور تنش‌های سیاسی رخ ندهد و زمینه ریسک فراهم نشود، روند افزایش قیمت متوقف نخواهد شد. به نظر می‌رسد با تغییراتی که در طول این چند سال بر افزایش قیمت‌ها به وجود آمده، رشد آرام و غیرهیجانی را در قیمت جهانی نفت خواهیم داشت و رسیدن یک‌باره و جهشی قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار دور از انتظار است. 
صادقی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا قیمت جهانی نفت ارزش خود را از دست داد اما اکنون بعد از گذشت دو سال و علی‌رغم اینکه هنوز این ویروس در حال جهش است، قیمت نفت و فرآورده‌های آن افزایش پیدا کرده است. این فرآیند از ۵۰ دلار آغاز شد و به‌تدریج طی دو سال گذشته به ۸۰ دلار رسیده است.
وی بابیان این‌که افزایش و کاهش تقاضای جهانی بر قیمت نفت مؤثر است، بیان کرد: نیاز فعلی بازار بر مبنای افزایش تقاضاست به همین علت قیمت رو به بالا حرکت می‌کند به‌ویژه برای ایران که با توجه به مذاکرات برجام زمینه ورود کشورمان به بازارهای جهانی فراهم می‌شود.

نویسنده : نفیسه امامی |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.