طرح مولدسازی و چالش زمین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81865
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۰۴ |

طرح مولدسازی و چالش زمین

بعد از جدی شدن برنامه دولت در خصوص پیاده سازی مصوبه مولدسازی دارایی ها، اعلام شد که درآمد حاصل از فروش اموال مازاد برای پرداخت دستمزد‌ها هزینه نخواهد شد بلکه صرف پیشبرد پروژه‌های عمرانی نیمه کاره می شود. این روزها حرف و حدیث ها پیرامون طرح مولدسازی زیاد است. اساسا مولدسازی به معنای تمام و کمال خود می‌تواند بازوی رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی شود.
طرح مولدسازی و چالش زمین

بعد از جدی شدن برنامه دولت در خصوص پیاده سازی مصوبه مولدسازی دارایی ها، اعلام شد که درآمد حاصل از فروش اموال مازاد برای پرداخت دستمزد‌ها هزینه نخواهد شد بلکه صرف پیشبرد پروژه‌های عمرانی نیمه کاره می شود. این روزها حرف و حدیث ها پیرامون طرح مولدسازی زیاد است. اساسا مولدسازی به معنای تمام و کمال خود می‌تواند بازوی رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی شود. همچنین از سوی دیگر افزایش عرضه زمین، ملک و ساختمان در اقتصاد سبب تعدیل قیمت‌ها شده و از این جهت نیز به نفع اقتصاد است. همچنین کاهش دارایی‌های منجمد دولت علاوه بر پویاسازی اقتصاد، موجب افزایش نقدینگی شرکت‌ها، تأمین غیرتورمی کسری بودجه و تأمین فرصت فراگیر مصون ماندن مردم از تورم دارایی‌های ثابت و همچنین گسترش مالکیت عموم مردم به‌ویژه اقشار کم درآمد از این دارایی‌ها می‌شود.
به گزارش تسنیم؛ سال‌های سال است که دستگاه‌های دولتی در کشور املاک و موارد دیگر را گردآوری می‌کردند بدون اینکه نیاز داشته باشند یا استفاده درستی داشته باشند. همچنین در شهرها و استان‌ها شاهد هستیم که موارد متعددی از بیمارستان‌ها و مدارس نیمه‌کاره و انبارهای خالی بی‌استفاده،گوشه‌ای افتاده‌اند که همین امر لزوم اجرای طرح مولدسازی به معنای دقیق و درست آن را بیش از پیش یادآوری می‌‌کند. به تازگی دولت سیزدهم قصد دارد تا طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد یا بلااستفاده دولت را آغاز کند.
هیئت مولدسازی به عنوان متولی این طرح قصد دارد تا طرح مولدسازی اموال مازاد و بلااستفاده دولت را جلو ببرد. خلاصه کار هیئت مولدسازی این است که هر جایی که یک دارایی بدون استفاده وجود دارد را شناسایی و در صورتی که می‌توان آن را مورد استفاده قرارداد به بررسی آن بپردازد. به طور مثال اگر می‌توان یک قطعه زمین را بر اساس قیمت کارشناسی در اختیار پیمانکاری قرار داد و در ازای آن یک بیمارستان توسط آن پیمانکار تکمیل شود، این تهاتر را انجام دهد.
   شفافیت، اولویت اول طرح مولدسازی
شفافیت مهم‌ترین رکن واگذاری املاک دولتی است و آنگونه که حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید «مصوبه محرمانه نیست و در سایت سازمان خصوصی سازی منتشر شده است و همه فرآیند زیر ذره‌بین مردم و رسانه‌ها خواهد بود.» یکی از بهترین راه ها برای واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه است، اما آن دسته از شرکت‌ها و اموال غیر بورسی می‌تواند در آینده برای دولت ایجاد چالش کند، به ویژه شرکت‌های تودلی و شرکت‌های پوششی بنگاه‌ها و نهادهای بزرگ اقتصادی.
 مولدسازی یا خصوصی‌سازی؟
نکته دیگری که تجربه دهه ۸۰ بر آن صحه می‌گذارد، تجربه فرآیند خصوصی سازی در دهه ۸۰ است که قرار بر این شد که شرکت های دولتی به فروش برسند اما در نهایت کار بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و شرکت های عظیم با قیمتی بسیار نازل به افرادی که دارای صلاحیت و اهلیت نبودند واگذار شد. به بیانی دیگر   همانطور که در گذشته شاهد آن بودیم، در بسیاری از موارد بخش خصوصی واقعی تقاضایی برای خرید اموال نداشت (در خیلی از موارد حتی توانایی خرید آن را هم نداشت). تأسف‌آور اینکه وام‌های بسیار کلانی با بازپرداخت‌های طولانی و بهره‌های کم هم به خریداران داده شد، این در حالی‌است كه  معنای اقتصادی مولدسازی با خصوصی‌سازی، کاملا متفاوت است و این بار، سازمان خصوصی با اشراف نسبت به موضوع و با بهره گیری از عبرت ادوار پیشین، پای در راه مولدسازی گذاشته است.
همچنین ذکر این نکته الزامی است که تجربه واگذاری پروژه‌های نیمه‌کاره به بخش خصوصی، اگر بخواهد انتفاع بخش خصوصی را تضمین کند، باید واگذاری بسیار کمتر از ارزش ذاتی پروژه صورت بگیرد که در این صورت تبعات اجتماعی سنگینی را به همراه دارد.
    چالش قیمت‌گذاری
یکی از چالش های جدی مولدسازی، نحوه قیمت‌گذاری یا ارزش‌سنجی پروژه‌های نیمه‌کاره و املاک و سایر دارایی‌های دولت است. 
قیمت‌گذاری دارایی‌های دولت توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت می‌گیرد. این در حالی‌است که رئیس قوه قضائیه بارها به انتقاد نسبت به کارشناسی‌های نادرست پرداخته است که باید تا پیش از آغاز طرح برای این مسئله فکری کرد.
چندی پیش حجت‌الاسلام  و المسلمین محسنی اژه‌ای در گفت‌وگویی اظهار کرد: در برخی پرونده‌ها کارشناسی‌های غیر‌متعارف صورت می‌گیرد و گاهی یک ملک تا ۱۰ برابر قیمت واقعی و یا بالعکس کمتر از قیمت ارزش‌گذاری می‌شود که باعث عدم اخذ تضمین لازم برای ارائه تسهیلات می‌شود. در پرونده‌های خصوصی‌سازی نیز شاهد کارشناسی‌های غیراصولی و مسئله‌دار بوده ایم که باعث تشکیل پرونده‌های قضائی زیادی در این زمینه شده است.
 محسنی‌اژه‌ای افزود: خصوصی‌سازی از اصول قانون اساسی و مورد تأکید مقام معظم رهبری و از ضرورت‌های امروز ماست، اما کارشناسی‌های غلط و مسئله‌دار موجب بسیاری از مشکلات شده که اگر این کارشناسی‌ها دقیق و متقن بود شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.
     تهاتر املاک با پروژه های نیمه‌کاره
نکته دیگر پیرامون طرح مولد سازی، نحوه اتصال پروژه‌ها به املاک است. به بیان ساده‌تر طبق گفته مسئولین ذی‌ر‌بط، دو بازوی مولدسازی املاک مازاد و پروژه‌های نیمه‌کاره دولت (و بعد از آن پروژه‌های جدید در اولویت) هستند. اینطور که مسئولان اقتصادی کشور گفته‌اند، قرار است دولت درآمد حاصل از فروش دارایی‌ها را برای پرداخت دستمزد‌ها هزینه نکند و این درآمد صرف پروژه‌های عمرانی و ایجاد اشتغال شود.
اخیرا وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی در خصوص تهاتر املاک با پروژه‌ها گفت: مولدسازی دارایی‌های راکد برای رونق در پروژه‌های عمرانی کشور (اکثرا با شیوه تهاتر) و آزادسازی دارایی‌ها به نفع مردم انجام خواهد شد.
بخش خصوصی که قصد اتمام پروژه‌ها و یا تکمیل آنها را دارد چقدر اهلیت دارد؟ چه کسی یا چه ارگانی قرار است نظارت بر رفع تعهد این بخش را انجام دهد؟
مولدسازی طرحی بسیار خوب و ایده ای جذاب برای فرار از تله تورم های چند ده درصدی و جبران کسری هاست، اما باید دقت کرد که تک تک جزئیات هم در اجرا باید مورد مداقه باشند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.