طرح معیشتی؛ حمایت مجلس از مردم در جنگ اقتصادی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30395
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 08 مهر 1399 - 7:38 |
گزارشی از تازه‌ترین اقدام نمایندگان مجلس یازدهم؛

طرح معیشتی؛ حمایت مجلس از مردم در جنگ اقتصادی

نمایندگان مجلس یازدهم که از خرداد امسال ردای وکالت به تن کرده‌اند از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم دریغ نمی‌کنند؛ وضعی که محصول بی‌تدبیری مسئولان اجرایی است، اما متأسفانه آن را به واشنگتن دی.سی و بهانه‌های مختلف نسبت می‌دهند.
طرح معیشتی؛ حمایت مجلس از مردم در جنگ اقتصادی

نفیسه عبداللهی
نمایندگان مجلس یازدهم که از خرداد امسال ردای وکالت به تن کرده‌اند از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم دریغ نمی‌کنند؛ وضعی که محصول بی‌تدبیری مسئولان اجرایی است، اما متأسفانه آن را به واشنگتن دی.سی و بهانه‌های مختلف نسبت می‌دهند.
اولین سری طرح‌های اعلام وصولی مجلس شورای اسلامی غالبا به موضوعات اقتصادی اختصاص داشت و در بازه کوتاه عمر مجلس یازدهم گام‌های مهمی برای بهبود وضع اقتصادی مردم ازجمله در حوزه مسکن برداشته‌شده  ، اما ملموس شدن نتایج این اقدامات مستلزم نظارت جدی خانه ملت است.
نمایندگان در تازه‌ترین اقدام با بررسی خارج از نوبت طرح «حمایت معیشتی از مردم» موافقت کرده‌اند، که در صورت نهایی شدن این طرح قرار است، حدود۳۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین کالا‌های اساسی مردم در نظر گرفته شود. هرچند برخی‌ها نسبت به منبع این رقم خرده می‌گیرند، اما به‌زعم کارشناسان چنین طرحی قابلیت اجرایی شدن دارد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا در حساب توییتری خود نوشت: موافقت نمایندگان با بررسی طرح معیشتی نشان‌دهنده عزم مجلس برای تضمین قطعی رفع نیاز‌های ضروری مردم به‌خصوص خانوار‌های محروم است. وظیفه ما این است که نگذاریم پدران و مادران سرپرست خانوار برای خریدن چند قلم کالای اساسی شرمنده فرزندان خود شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی اقتصادی که مردم با مشکلات معیشتی مواجه هستند، باید تأمین نیاز‌های آن‌ها جزء ضروریات و اولویت کاری مجلس قرار گیرد لذا دولت نیز باید در کنار مجلس عزم خود را جزم کند تا این طرح‌ها پس از تصویب به‌درستی اجراشده و مردم بتوانند پس از مدت‌ها تغییرات مثبت اقتصادی را تجربه کنند. انتظار می‌رود با تصویب زودهنگام طرح‌هایی ازاین‌دست، گره معیشتی مردم که در پسابرجام کورتر شده است، هرچه زودتر باز شود؛ البته اگر عزم و اراده‌ای برای این اقدام باشد.
 ضرورت اجرایی شدن طرح معیشتی مجلس
میثم پیله فروش، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به طرح حمایت معیشتی از مردم که روز یک‌شنبه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار داشت: اجرای این طرح در کشور کاملا ضروری است چراکه در شرایط کنونی کشور باید ارتباط معیشت و زندگی روزمره مردم و تأمین نیازهای اساسی آن‌ها را از افزایش نرخ ارز جدا کنیم. وی ادامه داد: عامه مردم به‌خصوص آن‌هایی که نیازمندتر هستند باید بتوانند کالاهای اساسی‌شان را باقیمت مناسب‌تر و  معقول‌تر تهیه کنند. کارشناس مسائل اقتصادی بابیان این‌که در بسیاری از کشورها همه حمایت‌های غذایی از مردم (حتی به‌صورت غذای گرم)، یک روش پذیرفته‌شده است،  اظهار کرد: پس اجرای این طرح کاملا ضروری است و در شرایط جنگ اقتصادی جزء  واجبات به شمار می‌رود. پیله فروش در پاسخ به سؤالی در مورد این‌که چه راهکار‌هایی برای همراهی مردم در جنگ اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد:  
ما اگر بخواهیم مردم در جنگ اقتصادی همراهی داشته باشند لازمه این کار افزایش قدرت مقاومت مردم است. بنابراین تأمین کالاهای اساسی مردم باقیمت مناسب یکی از ضروریات موفق در جنگ اقتصادی است. کارشناس مسائل اقتصادی در مورد چگونگی توزیع کالابرگ‌های الکترونیکی  گفت: دارندگان کارت‌ها باید بتوانند به فروشگاه‌های موردتوافق در این طرح، مراجعه کرده و کالاهای اساسی را بدون انجام هیچ‌گونه فرآیند پیچیده خریداری کنند. وی ادامه داد: با گسترش فروشگاه‌ها مردم می‌توانند به‌راحتی به کالاهای اساسی دست یابند به‌شرط این‌که فروشگاه‌ها در سراسر کشور به‌طور گسترده وجود داشته باشند و انحصاری نباشند.
 تأمین منابع غیر تورم‌زا؛ پاشنه آشیل طرح معیشتی
پیله فروش در پاسخ به سؤالی در مورد این‌که منابع درآمدی این طرح از کجا تأمین خواهد شد، خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل این طرح این است که منابعی که برای این طرح در نظر گرفته می‌شود اگر از منابع پایدار برخوردار بوده و تورم‌زا نباشد قطعا مردم شیرینی این طرح را خواهند چشید اما اگر بخواهند از منابع تورم‌زا برای این طرح استفاده کنند مثل آن می‌ماند که ازیک‌طرف جیب مردم را پرکرده‌ایم و از طرفی دیگر جیب آن‌ها را خالی کرده‌ایم. کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین دولت و مجلس باید از تأمین منابع این طرح ازجمله منابع تورم‌زا و چاپ پول در بانک مرکزی اجتناب کنند تا این طرح به‌خوبی قابل‌اجرا باشد.

نویسنده : نفیسه عبداللهی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای طرح معیشتی؛ حمایت مجلس از مردم در جنگ اقتصادی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.