طرح شفافیت، ریل‌گذاری برای سایر نهادها و قوای کشور است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39123
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۵۱ |
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس:

طرح شفافیت، ریل‌گذاری برای سایر نهادها و قوای کشور است

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به بازگشت مجدد طرح شفافیت آرا  در دستور کار مجلس بیان کرد: فوریت طرح شفافیت آرا  در مجلس با امضای 50 نماینده رأی آورد و با توجه به این‌که طرح شفاف‌سازی برای نمایندگان شفاف و ابعادش مشخص شد، بارأی بالایی به تصویب خواهد رسید و جزئیاتش بحث‌های تخصصی است که باید در مورد آن‌ها بحث کرد.
طرح شفافیت، ریل‌گذاری برای سایر نهادها و قوای کشور است

گروه سیاسی
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به بازگشت مجدد طرح شفافیت آرا  در دستور کار مجلس بیان کرد: فوریت طرح شفافیت آرا  در مجلس با امضای ۵۰ نماینده رأی آورد و با توجه به این‌که طرح شفاف‌سازی برای نمایندگان شفاف و ابعادش مشخص شد، بارأی بالایی به تصویب خواهد رسید و جزئیاتش بحث‌های تخصصی است که باید در مورد آن‌ها بحث کرد.
وی افزود: این طرح باید تکمیل‌تر و شفاف‌تر شود تا ابعاد مختلفی را برای شفافیت دربر بگیرد. این روزها باید عملکرد و رفتار تمام نهادها و مسئولان مشخص و بر همگان مبرهن باشد. زیرا همگی بارأی مردم انتخاب می‌شویم. بنابراین مردم حقشان است بدانند چه کسی چه رأی داده یا چه تصمیمی گرفته است. جوکار تأکید کرد: جزئیات این طرح باید به‌گونه‌ای باشد که تمام ابعاد آن مشخص و دقیقا روشن کند، در رابطه با مسائلی که مربوط به منافع ملی، سیاست خارجی، پروتکل‌ها و معاهدات بین‌الملل هستند شفافیت‌های لازم وجود داشته باشد یا خیر. زیرا مبهم بودن و عدم شفافیت این موارد در رأی‌گیری و تصمیم‌گیری قابل‌قبول نیست.
او معتقد است: موضوعات ذکرشده، منافع ملت و مسائل امنیت را دربرمی‌گیرد و حتما باید آرای نمایندگان دراین‌باره شفاف باشد.
رئیس کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: نکته مهم بعدی که باید در طرح شفافیت آرا  مدنظر قرارداد در مسائل بخشی و حوزه انتخابیه است. رأی‌گیری در مورد مسائل بخشی منافع عده قلیلی را دربر می‌گیرد. بنابراین باید ملاحظاتی باشد که موجب بی‌عدالتی نشود. اما درکل طرح شفافیت آغاز مسیر است و می‌تواند تأثیر بسزایی را در ریل‌گذاری درست مجلس برای سایر قوا، نهادها و دستگاه‌ها داشته باشد.
جوکار بابیان این‌که این طرح تنها ۳ رأی کم آورد بنابراین درواقع از طرف نمایندگان رد نشد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم که این طرح از طرف نمایندگان مجلس رد شد. ازآنجاکه این طرح تغییر آئین‌نامه داخلی است نیازمند دوسوم آرا  است.
 نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس خاطرنشان کرد: اما این بار با توجه به این‌که طرح برای نمایندگان شفاف شد فکر می‌کنم مشکلی به وجود نمی‌آید و رأی می‌آورد. ازآنجاکه شفاف‌سازی یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است، معتقدم ابتدا باید از قوه مقننه آغاز شود.رئیس کمیسیون شوراها یادآور شد: شایعات منتشرشده در جامعه ناشی از عدم شفاف‌سازی است و اگر  آرای نمایندگان شفاف باشد دیگرکسی نمی‌تواند آن را تحریف کند. بنابراین حق مردم است که بدانند نماینده‌شان  به چه طرح و لوایحی رأی داده است. بر این اساس تصویب طرح شفافیت آرای
نمایندگان مجلس می‌تواند مطالبه شفاف‌سازی از دستگاه‌های اجرایی و دولت داشته باشد..وی عنوان کرد: هرچقدر شفاف‌سازی بیشتر باشد، نظارت  بر عملکرد دستگاه‌ها و به‌خصوص نمایندگان مجلس از طریق شفافیت آرا ،  بیشتر خواهد شد و درنتیجه شاهد عملکرد بهتری از سوی نمایندگان خواهیم بود.
جوکار در انتها تأکید کرد: اگر پایه رد یا قبول یک لایحه یا طرحی نظر کارشناسی و جامع باشد، هیچ مشکلی ندارد آرا  شفاف باشد و همه مردم در جریان آرای نمایندگان قرار بگیرند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.