طرح دیپلماسی اقتصادی مجلس،گامی در راستای رفع نقطه‌ ضعف‌های داخلی کشور است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89597
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۳۱ |
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

طرح دیپلماسی اقتصادی مجلس،گامی در راستای رفع نقطه‌ ضعف‌های داخلی کشور است

به تازگی یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از طرح تعدادی از اعضای این کمیسیون برای الزام دولت جهت توسعه دیپلماسی اقتصادی خبر داد.
طرح دیپلماسی اقتصادی مجلس،گامی در راستای رفع نقطه‌ ضعف‌های داخلی کشور است

به تازگی یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از طرح تعدادی از اعضای این کمیسیون برای الزام دولت جهت توسعه دیپلماسی اقتصادی خبر داد و عنوان کرد که تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرح «الزام دولت به طراحی و اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت زنجیره‌های ارزش در حوزه صنعتی، تولیدی و خدماتی» را تهیه کردند و حال این طرح در دستور کار کمیسیون قرار دارد. نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وجود ابزارهای تنبیه، تشویق، بازدارندگی و سؤال و جواب و هماهنگی در عرصه دیپلماسی اقتصادی را واجب دانسته و بیان کرده‌اند که باید راه مشخصی جهت اجرای دیپلماسی اقتصادی وجود داشته باشد. در بررسی بیشتر این موضوع با عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح طرح کمیسیون امنیت ملی مبنی بر الزام دولت به طراحی و اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت زنجیره‌های ارزش در حوزه صنعتی، تولیدی و خدماتی پرداخت و با اشاره به اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی عنوان کرد: ارتباطات نوین روابط بین المللی همزمان با تغییرات مدیریتی کلان و روی کارآمدن دولت سیزدهم و فعالیت مجلس یازدهم آغاز شد و این روند موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم بتوانند فضای قوی‌تری را برای فعالیت در عرصه بین المللی ایجاد کنند.

با توجه به اعلام سیاست دیپلماسی همسایگان روند ارتباطات بین الملل شدت و قوت گرفت و همزمان فعالیت‌ مجلس شورای اسلامی به منظور فعال‌تر نمودن گروه‌های دوستی پارلمانی و ایجاد رایزنی‌ها دردستورکار قرار گرفت و ایجاد فضای مفید برای تنفس بیشتر، خنثی‌سازی تحریم‌ها و تقویت بنیان‌های داخلی را سبب شد. وی افزود: دولت سیزدهم به سبب عزم و ایجاد فضای نوین بین الملل، بیشترین بهره‌برداری از دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را رقم زد و سبب شد تا اکنون سبد دیپلماسی اقتصاد ایران گسترده تر و وسیع‌تر گردد. حضور ایران در سازمان شانگهای و به حاشیه رفتن هرچه بیشتر تحریم‌ها، توفیق افزون دولت سیزدهم را سبب شده است. 

مقتدایی تصریح کرد: دولت سیزدهم با نگاه به آسیا، آفریقا و ایجاد ارتباط بیشتر با سازمان‌ بریکس، شانگهای، منطقه‌ای و ارتباط بیشتر با همسایگان و کنار زدن زنگار‌های قدرت، امنیت منطقه را تقویت کرده و نقش آفرینی مهمی داشته است. اکنون جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های‌ مختلف به یک قدرت نوظهور تبدیل شده و می‌تواند در صحنه‌های مختلف نقش آفرینی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم و اقدامات حوزه سیاست خارجی دولت همواره موفقیت آمیز بوده هرچند که در این میان نقاط ضعفی در داخل به چشم می‌خورد که موفقیت‌های خارجی را کمرنگ می‌سازد. ناکارآمدی در تعیین مدیرانی که می‌توانند جهادی عمل کردند و حال از نقطه مطلوب فاصله بسیار دارند، موجب ایجاد نقاط ضعف شده است. همچنین ناکارآمدی در تقویت انسجام میان تیم اقتصادی و بی تجربگی برخی مدیران استان‌ها در رده‌های استاندار از جمله ضعف‌های دولت سیزدهم می‌باشد که همچنان مشاهده می‌گردد. اگر این نقاط ضعف برطرف شود، حوزه دیپلماسی اقتصادی شتاب خواهد گرفت.

او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: مجلس شورای اسلامی به منظور تقویت و برطرف کردن نقاط ضعف موجود در میانه راه تصویب طرح دیپلماسی اقتصادی قرار دارد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با جدیت و به صورت شبانه روزی درحال بررسی و تنظیم این طرح با همکاری نهادها و دستگاه‌ها نظیر مرکز پژوهش‌ها و ساختارهای دولتی صاحب‌نظر در این باره می‌باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.