طرح جدید اروپا برای توافق میان ایران و آمریکا جاده یک ‌طرفه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 70784
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۵ |
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل:

طرح جدید اروپا برای توافق میان ایران و آمریکا جاده یک ‌طرفه است

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره طرح جدید اروپا برای توافق میان ایران و آمریکا و بازی رسانه‌ای آمریکا و تعلل در روند برجام به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یک ابتکار عمل در رایزنی با طرف آمریکایی متنی را تحت عنوان توافق نهایی پیش‌نویس و اعلام کردند.
طرح جدید اروپا برای توافق میان ایران و آمریکا جاده یک ‌طرفه است

گروه سیاسی
ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره طرح جدید اروپا برای توافق میان ایران و آمریکا و بازی رسانه‌ای آمریکا و تعلل در روند برجام به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یک ابتکار عمل در رایزنی با طرف آمریکایی متنی را تحت عنوان توافق نهایی پیش‌نویس و اعلام کردند. براین اساس تیم مذاکره کننده ایران را دعوت کردند تا نقطه نظرات را بسنجند و آنچه را که باید عنوان کنند. بی‌شک این بازی جدیدی است که با هماهنگی جوزف بورل و اتحادیه اروپا شکل گرفته است. وی افزود: طرف آمریکایی پیش از‌ ورود هیئت مذاکره کننده ایران اعلام کردند که با پیش‌نویس و نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موافق هستند. به طورکلی اتحادیه اروپا وظیفه تبیین و تدوین یک پیش‌نویس را ندارد و موظف است هر دو طرف مذاکره را به یک دیدگاه مشترک برساند و کمک کند تا طرف‌های مذاکره به توافق برسند. 
کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: پیش‌نویس اخیر و طرح جدید اروپا و آمریکا برای توافق میان ایران و آمریکا یک جاده یک‌طرفه است و مطابق متن برجام که از قبل تعیین شده بود، بی نتیجه است. ظهره‌وند همچنین خاطرنشان کرد: تیم مذاکره جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی و هوشیاری ملاحظات خود را اعلام و به طرف مقابل ابلاغ کرده است. اکنون این طرف‌های اروپایی و آمریکایی هستند که باید ملاحظات ایران را برای بازگشت به برجام رعایت کنند. 
سفیر سابق ایران در افغانستان در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: نکته قابل توجه این است که جمهوری اسلامی ایران مسئول احیای برجام نیست. تضمین‌گری‌ها و لغو تحریم‌ها از جمله ملاحظات تیم مذاکره کننده ایران است و طرف‌ آمریکایی می‌بایست برای به نتیجه رسیدن برجام این مواضع را درنظر بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهند مسئله غرب و آمریکا با ایران را پایان یافته ببینند باید مسئله تحریم‌ها را کنار بگذارند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.