طرح«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دست برتر ایران در خروج از تحریم‌هاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32821
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۲۹ |
روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

طرح«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دست برتر ایران در خروج از تحریم‌هاست

روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه‌مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و ضرورت تصویب و اجرای آن در راستای کاهش اثرات تحریم‌ها، اظهار کرد: در مجلس یازدهم مدت‌ها بر روی این طرح کار شد و طرح محصول پیشنهادات متنوع نمایندگان است.
طرح«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دست برتر ایران در خروج از تحریم‌هاست
گروه سیاسی
روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه‌مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و ضرورت تصویب و اجرای آن در راستای کاهش اثرات تحریم‌ها، اظهار کرد: در مجلس یازدهم مدت‌ها بر روی این طرح کار شد و طرح محصول پیشنهادات متنوع نمایندگان است. این طرح ابتدا در کمیسیون امنیت‌ملی چکش‌کاری شد و با استفاده از نظرات کارشناسان مراکز مختلف دولتی، مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر بر روی طرح، کار کارشناسی صورت گرفت و در نهایت جمع‌بندی خوبی درباره آن انجام شد. همچنین زمان ارائه طرح هم مهم بود، در واقع بعد از آنکه آمریکا تلاش کرد تا مکانیسم ماشه را فعال کند ما به این نتیجه رسیدیم که اقدامی عملی در این‌باره انجام دهیم.
متفکر آزاد ادامه داد: با توجه به طولانی شدن و عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی در قبال برجام، تا کی باید فشارها بر ملت ایران تحمیل شود در حالی که کشورمان تمامی بندهای برجام را اجرا کرده اما طرف مقابل به تعهدش پایبند نیست. بنابراین در مجلس و نظام این جمع‌بندی وجود داشت که باید به سمتی برویم که دست برتر محتوایی نظام در حوزه هسته‌ای را به آن برگردانیم تا بتوانیم هم در آینده بستر رشد و توسعه صنعت هسته‌ای را فراهم کنیم و هم در مواقع لازم، کشور بتواند دست برتر خود را نشان بدهد. بنابراین چاره‌ای جز بازگشت یک به یک تعهدات نداشتیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: همچنین در این طرح که هوشمندانه و عاقلانه است، یک به یک تعهداتی که اروپایی‌ها باید انجام بدهند را شمارش کردیم و برای اجرای آن نیز بازه‌زمانی درنظر گرفتیم تا اگر طرف مقابل این تعهدات را انجام نداد یک به یک تعهدات باز گردد. این طرح، طرحی است که به لحاظ اجرایی در دستور کار نهادهای اجرایی کشور قرار دارد اما ما می‌خواهیم این طرح را به یک قانون الزام‌آور تبدیل کنیم تا اجرایش توسط تمامی دستگاه‌های مرتبط الزامی باشد.
عضو هیئت رئیسه‌مجلس افزود: از سوی دیگر، زمان ارائه طرح نیز برای ما مدنظر بود و برای زمان ارائه آن نیز طراحی دقیقی داشتیم تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شود زیرا اگر پس از آن مطرح می‌شد، ممکن بود به تعبیر انفعال مجلس باشد یا این مطرح شود که کار کارشناسی و دقیقی درباره آن صورت نگرفته است. بنابراین قطعا باید ارائه طرح در مجلس، به قبل از انتخابات آمریکا برمی‌گشت. البته چندان هم در روزهای نزدیک به انتخابات مطرح نکردیم تا تأثیری بر آن نگذارد و دقیقا یک روز مانده به انتخابات آمریکا و در روزی که روند انتخابات شروع شد، این طرح را به صحن آوردیم و جلوی تأثیر گذاریش بر انتخابات را هم گرفتیم.
وی همچنین تصریح کرد: از این منظر، ارائه طرح یک اقدام خاص بود تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند. علاوه بر آن  با ارائه و طرح آن در زمان فعلی درصدد بودیم تا   در داخل کشور و عرصه بین‌المللی این پیام را بدهیم که ابتکار عمل دست ایران است. بنابراین فوریت طرح در زمان مناسبی تصویب شد که البته جزئیات آن هم در جلسات آینده مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت. این نماینده مجلس معتقد است: بدین ترتیب باید گفت برجامی نمانده که خروج از آن معنا داشته باشد، در حالی که اگر این طرح به قانون تبدیل شود، حتی اگر طرف اروپایی به تعهدات خودش عمل نکند جمهوری اسلامی ایران دیگر به تعهداتش عمل نخواهد کرد. طرح«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، کمک جدی به دولت و وزارت خارجه است تا در موضوع خروج از آثار تحریم‌ها دست برتر را داشته باشد و بتواند چانه‌زنی‌های لازم را انجام بدهد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.