طراحی چارچوب اقتصادی و اجتماعی برای تعامل با سلبریتی‌ها ضروری است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88936
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 28 تیر 1402 - 6:09 |
محمد لسانی کارشناس سواد رسانه‌:

طراحی چارچوب اقتصادی و اجتماعی برای تعامل با سلبریتی‌ها ضروری است

محمد لسانی، کارشناس رسانه‌، مدرس و مروج سواد رسانه  در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: سلبریتی‌ها به عنوان چهرگان و شهرگان فضای مجازی از مسیر جلب توجه و طراحی تعامل مؤثر بر رفتار جامعه و اذهان تأثیر می‌گذارند. آنچه که اکنون اهمیت دارد، مسئله تنظیم‌گری تعامل و پیام سلبریتی‌ها با جامعه‌ می‌باشد.
طراحی چارچوب اقتصادی و اجتماعی برای تعامل با سلبریتی‌ها ضروری است

محمد لسانی، کارشناس رسانه‌، مدرس و مروج سواد رسانه  در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: سلبریتی‌ها به عنوان چهرگان و شهرگان فضای مجازی از مسیر جلب توجه و طراحی تعامل مؤثر بر رفتار جامعه و اذهان تأثیر می‌گذارند. آنچه که اکنون اهمیت دارد، مسئله تنظیم‌گری تعامل و پیام سلبریتی‌ها با جامعه‌ می‌باشد. این حوزه، حوزه‌ای محتوایی است و حاکمیت در کلان خود، به تنظیم‌ انرژی، حس و محتوای سلبریتی‌ها درجهتی سازنده و پیشروانه نیاز دارد. 
وی افزود: نباید تنها حوزه اقتصادی را از سلبریتی‌ها انتظار داشته باشیم و حوزه اقتصادی را اهرم فشاری برکنش سلبریتی‌ها کنیم؛ بلکه می‌بایست در چارچوب کلان به ویژه در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با سلبریتی‌ها به تعامل برسیم. بی‌شک شنیدن حرف هوادارانشان و خود سلبریتی‌ها به طراحی این چارچوب کمک خواهد کرد. 
لسانی تصریح کرد: تنها نگاه اقتصادی به سلبریتی‌ها مشکلی را حل نخواهد کرد؛ هرچند به عنوان یک عامل مهم تلقی می‌گردد. بدیهی ا‌ست كه نباید کنش پنهان و تعامل در خفا در حوزه مالی وجود داشته باشد. اگر سلبریتی‌ها شعار شفافیت می‌دهند، بدانند که شفافیت هم در حوزه مالی و هم در حوزه محتوایی است. امروزه شاهد این هستیم که در کشورهای مختلف ازجمله انگلیس و نروژ سلبریتی‌ها موظف به پرداخت مالیات در قبال محتوایی هستند که نسبت به ایجاد آن، هزینه دریافت کرده‌اند.
کارشناس رسانه همچنین خاطرنشان کرد: اگر مطالبی که اسپانسر مالی دارند، تگ گذاری و جدا می‌شوند، به سبب آن است که مبرهن شود برای این محتوا هزینه دریافت شده است. بنابراین ضرورت دارد تا سلبریتی‌ها نیز این روند را مشخص کنند و نسبت به محتوایی که تبلیغی است، تگ گذاری داشته باشند. پنهان کردن محتوای تبلیغی در بطن پیام خود، یک فریب است و پوشش است و می‌بایست با مخاطبان صادق بود. 
او متذکر شد: تنها حوزه اقتصادی نمی‌تواند تنظیم‌گر رفتار باشد ؛هرچند که یک جز از تنظیم‌گری را رقم خواهد زد. به طورکل هرگونه تراکنشی می‌بایست شامل مالیات شود؛ به ویژه مادامی که درآمدهای سلبریتی‌ها از محتوا‌ها به‌شدت قابل‌توجه است. صحبت از فضایی است که عدم شفافیت موجب اقدامات هنجارشکن و توجه آمیز برای کسب هزینه شده است. گاه این هزینه‌ها جامعه را به سمت‌وسوی رفتارها سودمدار نه سودمند سوق دهد.
وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: باید در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به طراحی کلان رسید. امروزه تنها از یک‌سو نمی‌توان ورود پیدا کرد و ورود از منظر اقتصادی تنها یک‌سویه‌نگری را تقویت خواهد کرد و کمکی به تنظیم کنش مؤثر سلبریتی نخواهد کرد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای طراحی چارچوب اقتصادی و اجتماعی برای تعامل با سلبریتی‌ها ضروری است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.