ضرورت سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 70788
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۷ |
آمریکای لاتین یکی از فرصت های موجود برای جمهوری اسلامی به منظور سرمایه گذاری در حوزه انرژی است

ضرورت سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

تمامی کارشناسان متفق القول هستند که دوری از خام فروشی نفت یکی از راه های مقابله با تحریم های نفتی است. زیرا فرآورده‌های نفتی قابلیت تحریم بالایی ندارند. لیکن تأسیس پالایشگاه چه در داخل کشور و چه در کشورهای دیگر هزینه و زمان زیادی می طلبد. در شرایطی که قصد داریم در کوتاه مدت به خنثی سازی تحریم های نفتی بپردازیم و از درآمدهای فروش نفت برای اداره کشور بهره ببریم، بهتر است به فکر چاره ای  دیگر باشیم. 
ضرورت سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

گروه اقتصادی
تمامی کارشناسان متفق القول هستند که دوری از خام فروشی نفت یکی از راه های مقابله با تحریم های نفتی است. زیرا فرآورده‌های نفتی قابلیت تحریم بالایی ندارند. لیکن تأسیس پالایشگاه چه در داخل کشور و چه در کشورهای دیگر هزینه و زمان زیادی می طلبد. در شرایطی که قصد داریم در کوتاه مدت به خنثی سازی تحریم های نفتی بپردازیم و از درآمدهای فروش نفت برای اداره کشور بهره ببریم، بهتر است به فکر چاره ای  دیگر باشیم. 
در حال حاضر کشورهای مختلفی در منطقه و اقصی نقاط جهان به خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و انرژی نیاز دارند. به طور مثال، برخی کشورهای منطقه  آمریکای لاتین که روابط مثبتی با ایران دارند خواستار دریافت این خدمات در پالایشگاه های خود هستند. این فرصت مناسبی برای ایران است تا بتواند در ازای ارائه  خدمات فنی و مهندسی به این کشورها از سهامداری در پالایشگاه های آنها بهره مند شود. این سیاستی است که وزارت نفت به اجرا گذاشته است. نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه را در خصوص مزایای این سیاست جویا شدیم که در ادامه می خوانید. 
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی می تواند راهکار مناسبی برای خنثی سازی دائمی تحریم‌های نفتی باشدقادری در خصوص فرصت های موجود برای ایران به منظور خنثی سازی تحریم های نفتی خاطرنشان کرد: امروز یکی از راهکارهای موجود صدور خدمات فنی و مهندسی است. در شرایط فعلی می توانیم در کنار صادرات کالا به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر اقدام کنیم و از این طریق منافع خود را بیش از پیش برآورده کنیم. 
وی در ادامه گفت: ما باید تلاش کنیم صادرات خود را در تمامی حوزه ها به ویژه در زمینه هایی که در آن ها دارای مزیت هستیم، افزایش دهیم. انرژی یکی از حوزه هایی است که ما توانسته ایم دانش فنی و مهندسی خوبی در آن کسب کنیم و به همین دلیل فرصتی برای صادرات آن پیش روی کشورمان گشوده شده است که باید از آن به نحو احسن  بهره برداری کنیم. 
قادری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در حوزه انرژی تحریم های شدیدی را تحمل می کند، چاره اندیشی برای خنثی سازی تحریم ها در این بخش اهمیت بالایی دارد. افزایش فعالیت های پالایشی هم در داخل کشور و هم خارج از آن می تواند به عنوان راهکاری مناسب برای خنثی سازی تحریم ها مدنظر قرار بگیرد. از طریق افزایش پالایشگاه ها در داخل کشور می توانیم
به صادرات فرآورده های نفتی روی بیاوریم و از خام فروشی دوری کنیم، این سیاست می تواند در خنثی سازی تحریم های نفتی، نقشی اساسی داشته باشد. از سوی دیگر، امکان سرمایه گذاری در پالایشگاه های فراسرزمینی در کشورهای دوست و ارائه خدمات فنی و مهندسی به آن هاوجود دارد. سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی می تواند راهکار مناسبی برای خنثی سازی تحریم های نفتی باشد. به گونه ای که نفت خام را به طور مطمئن در اختیار این پالایشگاه هاقرار می دهیم و تحریم ها نمی تواند برای ما ایجاد مشکل کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکای لاتین یکی از فرصت های موجود برای جمهوری اسلامی به منظور سرمایه گذاری در حوزه  انرژی است. امکان ارائه   خدمات فنی و مهندسی به کشورهای این منطقه از جمله ونزوئلا، اکوادور  و… وجود دارد. از سوی دیگر، می توانیم با همکاری در پالایشگاه های این کشورها به فروش تضمینی نفت خود بپردازیم و تحریم های فروش نفت را خنثی کنیم. نفت ما مکمل نفت فوق سنگین کشورهای این منطقه است و بهره‌وری تولید فرآورده را بسیار بیشتر خواهد کرد. همین موضوع فرصتی را برای ایران فراهم کرده است. می توانیم در ازای ارائه  میعانات گازی به این کشورها از آن ها نفت فوق سنگین دریافت کنیم و به رفع نیازهای یکدیگر بپردازیم. بنابراین، می توان گفت افزایش همکاری ها در حوزه انرژی با کشورهای آمریکای لاتین، یک فرصت بی نظیر است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: برخی کشورها در منطقه از جمله سوریه و لبنان علاقه‌مند هستند که از خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه  پالایشگاهی بهره مند شوند. همکاری با این کشورها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. به طور کلی، هر چقدر ما از خام فروشی نفت فاصله بگیریم و چه در داخل کشور و چه خارج از آن به فرآوری نفت بپردازیم، در خنثی سازی تحریم ها بهتر عمل خواهیم کرد. از سوی دیگر، افزایش همکاری هادر حوزه انرژی با کشورهای منطقه به منزله  گره زدن منافع مان به یکدیگر است که به نفع امنیت ملی ماست. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.